Hlavní zlom ve stylu luxusní značky Chanel nastává s příchodem současného kreativního ředitele Karla Lagerfelda, který dříve pracoval pro značku Chloé. Děje se tak v roce 1983. Lagerfeld se odklání od elegantního typicky chanelského vzhledu a začíná experimentovat s látkami a styly.
Podobný posun však můžeme zaznamenat i u značky Dior. Už Marc Bohan, který v 60. letech vystřídal na pozici kreativního ředitele Yves Saint Laurenta, doplňoval elegantní módu 20. let o extrémy současné módy. V roce 1997 pak nastupuje kreativní ředitel John Galliano a hned jeho první kolekce šokuje módní průmysl: modelky v kampani simulují pohlavní styk.
Chanel i Dior do svých kolekcí poslední dobou vždy zahrnují něco nevídaného, divokého i lehce šíleného. A svědčí o tom i tváře, které si vybírají ke své prezentaci.
Pro značku Dior je to zpěvačka Rihanna a herečka Marion Cotillard, zatímco tváří značky Chanel jsou herečky Kristen Steward a Cara Delevingne. Všechno kontroverzní osobnosti, které ztělesňují mládí a energii. Snad jen kromě francouzské femme fatale Cotillard, která zastupuje spíše stále přetrvávající konzervativní styl.
Progresivní a nezávislá návrhářka Gabrielle Chanel, zvaná Coco, začala udávat tón módnímu průmyslu jako první. Na trhu se pohybovala už od roku 1910. V jejích kolekcích dominovaly pohodlné kostýmky, kalhoty a nesmrtelná kombinace černé a bílé. V 50. letech představila revoluční novinky: ikonické náhrdelníky z perel a legendární kabelku 2.55 se zlatým řetízkem přes rameno.
V roce 1947 však na scénu přišel Christian Dior. Jeho móda po druhé světové válce oživila podnikání a ekonomiku západní Evropy. Klienty oslnil hned svou první kolekcí, které je dodnes přezdíváno "new look", tedy "nový vzhled". Téměř záhy začal konkurovat značce Chanel. Hlásal návrat ke korzetům, vytasil se s kultovní kabelkou Diorama a brzy po své velké premiéře se objevil na obálce prestižního magazínu Time.
Tehdy, v 50. letech minulého století, začal boj mezi dvěma největšími hráči na módním poli. A je to už více než polovina století, kdy mezi sebou zápasí o klientelu. Kdo zbožňuje Dior, málokdy sáhne po Chanelu, a naopak. Chanel oblékala Elizabeth Tylor nebo Jackie Kennedy, Dior si oblíbili Mick Jagger či Madonna.
Může mít tahle módní přetahovaná vůbec nějakého vítěze? A jak skončí bitva značek, které se vydaly stejným směrem? Sledujte naše články o aktuálních módních kolekcích a dozvíte se víc!