Top hledané
Výsledky (0)
Už na startu je zřejmé, že letošní souboj bude pravděpodobně mimořádně ostrý a nevybíravý.

Politické strany postupně spouští předvolební kampaň. Investovat do ní budou desítky milionů

Radek Polák
19. března 2025
+ Přidat na Seznam.cz
4 minuty
Babišovo hnutí odstartovalo negativní kampaň. Podle kritiků je lživá.

Na podzim nás čekají další parlamentní volby. Někteří se obávají nárůstu populismu a extrémismu, jiní se zaštiťují bojem se stagnací a údajnou cenzurou. Řada politických uskupení již proto také začala s vlastní kampaní, která se tentokrát nevyhýbá ani poměrně silným výrazům. Ostatně napadlo vás, že čeští politici budou své oponenty někdy častovat takovými výrazy, jako je „parchant“?

 

„Letošní volby rozhodnou, jestli se Česká republika konečně posune vpřed, nebo bude dál stagnovat. Zároveň se právě nacházíme ve vážné bezpečnostní situaci, kdy bude důležitější než kdy dřív, zda se jako Česko postavíme za silnou Evropu, nebo půjdeme naproti Putinovi a jeho lokajům,“ napsal redakci LP-Life předseda Pirátů Zdeněk Hřib.

Babiš kritizuje Fialu

Podle hnutí ANO, které je favoritem voleb, by se měla naše pozornost soustředit především na vládnutí Petra Fialy a jeho týmu. Babišovo uskupení jako jedno z prvních již také spustilo billboardovou kampaň, v níž tvrdí, že současná vláda může jak za zvýšení daní, tak ale i třeba za zdražení energií či léků. Navzdory faktu, že kabinet ceny léků vůbec nestanovuje nebo tomu, že ceny energií jsou spíše výsledkem dlouhodobého vývoje a vnějších vlivů, jakým byla doteď i závislost na zdrojích z Ruska a v posledních několika měsících v průměru spíše klesají.

Pronájem bytu 3+kk - Praha 1 - 108
Pronájem bytu 3+kk - Praha 1 - 108, Praha 1

První místopředseda hnutí Karel Havlíček Havlíček České tiskové kanceláři řekl, že ANO mělo menší billboardovou kampaň na konci minulého roku v Praze, ve Středočeském a v Jihomoravském kraji.

„Teď je to ve všech krajích a kromě billboardů jsou to i digitální plochy na nádražích a zastávkách,"

uvedl pro tiskovou agenturu. 

Kampaní se již proto také zabývá brněnský Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Navzdory tomu, že je první místopředseda hnutí Karel Havlíček přesvědčený, že se jedná o komunikaci „čistě faktickou“ a o vysvědčení vlády.

Koalice se brání

I proto reprezentanti stran vládní koalice upozorňují na to, že se kampaň začíná zvrhávat v sérii nenávistných výkřiků. Za příklad si vzali také jedno z posledních videí místopředsedkyně ANO Aleny Schillerové, v němž kvůli svolání schůzky předsedů parlamentních stran k bezpečnosti státu označila Petra Fialu za parchanta.

„Volby budou zásadní pro další směřování naší země – zda zůstane na cestě odpovědné správy veřejných financí, bezpečnosti a prozápadní orientace, nebo se vrátí k populismu, nezodpovědnému zadlužování a oslabování naší pozice v Evropě i ve světě,“

komentoval naší redakci smysl letošních voleb mluvčí ODS Jakub Skyva.

Koalice Spolu, která je složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09, měla přitom již loni v listopadu kampaň o naplňování vládního programového prohlášení na dvou stovkách billboardů a prostřednictvím dalších kanálů. Předsedové stran pod heslem „Spolu děláme, co je třeba" sdělovali, že kabinet zbavil Česko závislosti na Rusku, snížil rozpočtový deficit či otevře 207 kilometrů nových dálnic.

Otevřít v galerii (1)
Volby se konají na začátku října
Volby se konají na začátku říjnaZdroj: Pixabay

Pomoc specialistů i dobrovolníků

Největší strany a hnutí plánují, že na předvolební prezentaci letos vynaloží minimálně desítky milionů korun. Platí přitom, že při sněmovních volbách nesmí výdaje na kampaň přesáhnout 90 milionů korun.

„Kampaň povedeme v kombinaci vlastních týmů a spolupráce s odborníky na politickou komunikaci,“

dodal k organizaci kampaně koalice Spolu Skyva.

Luxusní byt 4+kk na prodej se zahrádkou, Praha
Luxusní byt 4+kk na prodej se zahrádkou, Praha, Praha 7

Pomoc marketingových profesionálů přiznávají také Piráti.

„Spolupracujeme například s Paulem Hilderem, britským politickým stratégem, který má za sebou úspěšné kampaně po celé Evropě. Jeho tým přináší do kampaně nápady založené na datech a analýzách, což je přesně to, co Piráti dělají – stavíme na faktech, ne na dojmech,“

vysvětluje Hřib.

Strany se neobejdou ani bez podpory dobrovolníků.    

„Chceme, aby naše kampaň byla autentická, blízká lidem a zaměřená na to, co je pro ně skutečně důležité. Tohle není jen o politice – je to o tom, jak společně můžeme zlepšit život v naší zemi,“

tvrdí šéf Pirátů. Na dobrovolníky sází i Stačilo!, které představí svoji kampaň na konci měsíce. V případě tohoto hnutí je však pikantní to, že aktuálně má jen deset členů. A komunistka Kateřina Konečná, která je jeho tváří, mezi nimi třeba ani vůbec není. První místopředseda hnutí Ondřej Dostál přesto Seznam Zprávám řekl, že se budou moci opřít o podporu „desetitisíců“ lidí.

Do voleb sice zbývá ještě více než půl roku. Podle reakcí jednotlivých vrcholných politiků je avšak už nyní jasné, že si někteří z nich nebudou brát rozhodně servítky. Očekávat proto můžeme téměř cokoliv – od neplánovaných lží a výmyslů až po řízené dezinformace, jejichž cílem je poškodit své konkurenty.

Zdroje: autorský text, vlastní dotazování, ČTK, Seznam Zprávy

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze