Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. A v rodině Kollertů tohle pořekadlo platí dvojnásob. Jiří Kollert je mimořádný klavírista, není proto překvapením, že se jeho dva synové Eduard a Richard rozhodli pokračovat v rodinné hudební tradici. Oba si zvolili housle. Odborníci chlapce označují za geniální děti. Jejich výkony totiž berou dech. Bratři v rozhovoru pro LP-Life.cz hovořili nejen o tom, jak musí pro úspěch dřít, ale také o pocitech, které jim hudba dává.
E.: Já ano. Pár let jsem jako děťátko chodil i do japonské školy. Prázdniny jsou trošku posunuté, takže když tady v Česku máme prázdniny, tak tam je škola. Takže jsem chodil do dvou škol. Mám hodně vzpomínek, úžasné vzpomínky. Velká část jich je odtamtud.
R.: Já jsem musel být už v Česku, tak si toho moc nepamatuji. Ale je to tam nádherné.
R.: Ano.
R.: Ano, stoprocentně.
Oba: Určitě ano.
E.: Já jsem začal hrát na oba nástroje, na housle i na klavír. Důvod byl ten, že jsem byl na koncertě mistra Suka s mým tátou. A tam se mi ty housle zalíbily, tak jsem se rozhodl hrát na oba nástroje a postupně housle převládly. Tam není žádný velký důvod, prostě se to tak stalo.
R.: U mě to bylo tak, že můj bratr hrál, tak mi to jako začalo lézt do hlavy.
R.: Ne, já jsem to chtěl zkusit.
E.: To byla samozřejmost, že co dělá starší bratr, on musí taky umět.
E.: To není objev jednoho dne. To se postupně nahromadilo a jednoho dne se zjistilo, že se tam někde něco objevilo. Ale není to, že teď si řeknu: Mám talent. Je to postupný proces.
R.: To šlo od bráchy.
E.: Samozřejmě, že to cvičení nemusí člověka zrovna bavit. Mě taky často nebaví, to je normální. U mě to bylo spíš o tom, že jsem věděl, že cvičení je nutnost, abych dosáhl cíle, kterého chci. Pro to, co chci, musím udělat toto. Takže jsem to radši dělal. Ale ne vždycky mě to bavilo.
R.: Mně se taky jako bráchovi někdy nechtělo, ale postupně to automaticky šlo. Prostě aby byly větší úspěchy, musí se cvičit.
E.: Já jsem začal hrát na housle pozdě, až v sedmi. A tam už ten cíl byl a pořád to pokračuje. Není to tak, že jsem tehdy ještě nevěděl. Tou dobou už jsem věděl.
R.: Ano. Třeba to, že je Čajkovského soutěž v Moskvě, mluví se o tom ve společnosti, tak tím jsem věděl, že to chci.
E.: Den moc zajímavý není. Člověk vstane a pak cvičí. Samozřejmě je tam čas i na učení a volný čas. Je to jako u všech ostatních, kteří chtějí něčeho dosáhnout.
R.: Ano, já ho mám. Mám komisionální zkoušky každé pololetí, tam ze všech předmětů napíšu test nebo udělám zkoušky, a to budu mít na vysvědčení. Takže se musím průběžně učit a v pololetí se domluvit s učiteli na zkoušení.
1. Já studuji v současnosti v Madridu na Vysoké hudební škole královny Sofie a zároveň studuji ve Švýcarsku. A jinak cestuji s profesorem různě na různé masterclassy, to je součástí toho života.
2. Já taky jako brácha chodím do švýcarské školy k panu profesorovi.
E.: Asi první je vděk, že můžu stát vedle těchto lidí. A pak radost, že tam můžu být. A snaha obstát v tom.
R.: Taky jako brácha. Snaha dokázat to co nejlépe a vděk, že můžu být s nějakým maesterem.
R.: Ne, oni se ke mně chovají stejně jako k ostatním.
E.: Doteď jestli musím odmítnou, tak to je že to logisticky nefunguje. Ale každá příležitost je úžasná příležitost, takže doteď jsme, myslím, přijímali všechny.
R.: Já taky.
E.: Někde dostávám honoráře, ale pořád to není, že vydělávám. Spíš dostávám stipendium pro další rozvoj. Nejsou to peníze na živobytí, ale na to, abych se zlepšoval.
R.: Taky, taky.
E.: Některé nástroje můžou stát i miliony. Já na takový nástroj ale teď nehraju, bohužel. Ale měl jsem příležitost na takový nástroj hrát.
R.: Možná. Nevím.
E.: To mě ještě nenapadlo.
E, : Ne, opravdu zatím ne.
E.: Byl jsme na koncertech na různých místech, kde by mě to ani nenapadlo. Byl jsem třikrát v Kazachstánu, v Jordánsku, z toho mám opravdu úžasný pocit. Teď po Vánocích jsme spolu byli v Dubaji. Je hodně míst, která si člověk ani nepředstaví, že by tam jel, a pak je to úžasný pocit.
R.: Taky Dubaj. Reprezentoval jsem tam Visegrádskou čtyřku a těším se na další příležitosti. Třeba v Americe nebo ve Vídni ve Zlatém sále.
E.: Ne, to je jenom přání.
R.: Na různých koncertech hrajeme spolu. Třeba v Dubaji jsme spolu hráli a možná něco vymyslíme.
E.: 90 procent cvičení je šerm smyčcem, je to složité, ale nakonec se vždy musíme domluvit. Samozřejmě vždycky je to složité, ale nakonec to jde. Nějak to jde, na to není žádný recept.
R.: Pomáhají.
R.: Koncert v Dánsku, koncert s Prague Philharmonia - PKF na konci února. Teď to zpaměti nevím všechno.
E.: V polovině února ještě v Budapešti s rozhlasovým orchestrem. V květnu mám čtyři koncerty, tři v Uherském Hradišti a jeden ve Zlíně se Zlínskou filharmonií. A pak další koncerty, mám tam, myslím, také turné, to mě hodně těší.
R.: Nevnímám, protože když chodím na koncerty, tak potkávám nové kamarády a baví mě to. Když si chci hrát, tak si zahraju něco.
R.: Nebo na Nintendo.
E.: Já nestuduji na normální škole, ale na hudební, kde mám hodně přátel, kteří dělají to samé. A hodně cestuji, třeba na soutěže nebo koncerty, tak tam si vytvářím také nové přátele. Jsou mého věku, ale i mladší nebo starší. Je to hodně všestranné. Tato zvláštnost mě hodně baví.
E.: To je hrozně těžká otázka. Je to jedna z otázek, na rozdíl od té, čeho bych chtěl dosáhnout, která je pořád otevřená.
R.: My to pořád nevíme, kde budeme.
R: Ať jde za svým snem. I když je to práce, výsledek bude šťastný.
E.: Samozřejmě pracovitost. Pracovitost je nutnost, to je cesta k cíli, kterého chci dosáhnout. Ale cenit si každého krůčku, každého úspěchu i neúspěchu. Všechno se to nahromadí do dalšího rozvoje.