Ve 20 hodin se po třech letech poprvé rozezní první tóny v budově Národní opery, a to tóny ouvertury Mistrů pěvců norimberských Richarda Wagnera, pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Karl-Heinze Steffense. Jenže než se budou moci diváci v klidu posadit, musí být vše dokonalé a hlavně čisté. Proto není divu, že ještě odpoledne byli v pohotovosti pracovníci, kteří zametali, leštili, luxovali a natírali jako smyslů zbavení.
Ve vzduchu je cítit novota a Iron, skla je totiž kolem více než dost.
směje se ředitel Národního divadla Jan Burian.
Ten je hrdý nejen na splnění cíle rekonstrukce, a to navrácení vzhledu budovy do její původní podoby, ale také hlavně na novou oponu. Je to parafráze té původní.
řekl autor opony Martin Černý s tím, že jako první vrstva byly akrylové barvy a finální vrstva je v olejových barvách. Instalace trvala více než osm hodin.
Vzhledem k tomu, že termín otevření 5. ledna byl neměnný, měli plné ruce práce opravdu všichni zainteresovaní. Vánoce tedy nepřipadaly v úvahu.
svěřil ředitel stavby Jan Křístek.
Výsledek ovšem stojí za to. Zásadní snahou rekonstrukce bylo, aby veškeré změny byly pro diváka prakticky nepostřehnutelné a vsazení nových technologií nebylo na památce zřetelné. Jedinou patrnější změnou je přístavba nového patra nad zadní částí historické budovy. Kvůli hluku z nedaleké magistrály, metra a železnice bylo nezbytné provést odhlučnění budovy.
Budova opery v sobě kombinuje historické i moderní prvky. Zcela novou divadelní technologií je otočné jeviště s technologií zahloubenou mnoho metrů pod základy původní stavby. Na návštěvníky nově čeká i titulkovací zařízení, které je v České republice k vidění vůbec poprvé. U každého sedadla je zabudovaný tablet, kde si každý divák může zvolit jazyk. V budoucnu bude možné na tabletech také zakoupit lístky na další představení nebo objednat občerstvení na přestávku.
V projektu se ateliér snažil co nejvíce přiblížit původní podobě opery z 19. století. Restaurátoři podle nálezové situace obnovili zdobenou teracovou podlahu foyer; hlediště nyní zdobí replika originální opony, která shořela. Všechny restaurátorské práce se prováděly ručně pod dohledem experta.
Uvnitř opery došlo k malým dispozičním změnám, které se týkají zejména technického zázemí, a nově je vybudována zkušebna orchestru. Modernizace se dotkla také barů, restaurace i exteriéru. Fasáda opery je nyní v původní barevnosti a v prostranství mezi budovami je dokončována piazzetta.
Celková rekonstrukce vyšla na 1,3 miliardy korun.