Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi bude mít konkurenta. Svět Škodovek se pochlubí více než stovkou prototypů závodních i užitkových vozů značky Škoda. Podle majitelů nabídne mimo jiné největší ucelenou soukromou sbírku sportovních škodovek na světě. Veřejnosti se nové muzeum otevře příští rok na začátku motoristické sezóny. Pokud vše dobře půjde, tak konkrétně v dubnu.
Návštěvníci uvidí unikátní prototypová auta, vládní speciály a užitkové verze vozů Škoda. Součástí muzea bude i stará učebna autoškoly s kompletním simulátorovým vybavením a mnoha dobovými pomůckami. V muzeu bude také expozice věnovaná historii dopravního značení v Československu.
Většinu vozů si bude možné prohlédnout ve stálých expozicích i krátkodobých výstavách na ploše 1 400 metrů čtverečních. Sbírka celkově zahrnuje 100 automobilů, v muzeu bude vystaveno okolo 40 exponátů. K vidění budou vývojové prototypy modelů Škoda 1000 MB, 110 R, Garde či 720. Ze závodních strojů bude vystavena Škoda 130 RS v několika originálních kusech, dále okruhové speciály Rapid H, Favorit 1600 H či 130 LR/H původně vytvořená pro rallye skupinu S. Z užitkových vozů pak všechny karosářské varianty Škody 1202 či speciálně upravený Favorit na hydraulickém podvozku pro převoz tělesně handicapovaných.
Za vznikem muzea stojí dva automobiloví nadšenci, kteří nejdříve společně hledali a renovovali unikátní závodní, prototypové a užitkové vozy značky Škoda.
uvedl jeden ze zakladatelů muzea Tomáš Hervert s tím, že některé vozy našli zavalené třeba v kurníku pod slámou.
Po hledání škodovek následovalo mnohaleté pátrání po vhodném místě, kde tento český skvost vystavit. Areál odpovídající potřebám pro provoz muzea se podařilo najít až v roce 2019 v Čerčanech u Prahy. Čekání se ale vyplatilo.
popisuje zajímavou historii místa Tomáš Hervert.
Protože shánění peněz je vždy ten nejhorší úděl, poslali majitelé s těžkým srdcem do dražby unikátní Škodu Rapid 135, která se vydražila za čtvrt milionu korun. To je dosud nejvyšší částka za tento model z 2. poloviny 80. let. Jde o jeden z 1 200 vyrobených vozů, navíc v limitované edici Weltmeister, který vlastnil německý prodejce vozů Škoda a závodník Willi Obermann. Celkem přihazovalo 35 lidí.
Peníze na dokončení areálu a závodní okruh majitelé shánějí ještě prostřednictvím portálu Hithit, kde si fanoušci škodovek kromě vstupenek do muzea mohou zakoupit třeba soukromou prohlídku, kurz sportovní jízdy nebo účast na slavnostním jarním otevřením Světa Škodovek. Pokud se povede vybrat vysokou částku, vznikne v areálu také velká nakloněná rampa, která bude imitovat závodní okruh, po němž se budou prohánět okruhové speciály.