Díky profesi tanečníka pracoval s těmi nejlepšími choreografy, jako model létal do všech koutů světa. Nakonec ho ale zcela uchvátil návrhářský svět. V roli návrháře se sice teprve zabydluje, své modely ale prodává převážně v cizině a zahraniční média mu věští velkou budoucnost. Seznamte se, Jiří Kalfař.
Já už tam jezdím třetí sezonu. Poslední dvě sezony jsem dělal pod taktovkou fashion scouta. To je platforma, která byla vytvořena nejprve v Británii a teď se rozrostla. Scouti vyhledávají mladé talenty a pak je uvádějí na trh.
Před třemi lety jsem si podal přihlášku, vybrali mě, rozhodoval jsem se mezi Londýnem a Kyjevem, hledal jsem si informace a Kyjev se mi líbil víc. Je to mladší fashion week, máš větší šanci tam prorazit a zároveň je to prestižní akce.
Prodávám je ve Wolf and Badger v Mayfair. Záleží kolekce od kolekce. My jsme měli v jednu dobu tři až čtyři butiky, teď jsme to trochu stáhli. Pořád máme jeden. Většinu věcí ale udržujeme přes internet. Když se to někomu líbí, tak mu to pošleme DHLkem a zákazník má volbu si to buď vybrat nebo nevybrat.
Já tady technicky nemám skoro žádné zákazníky. (smích) V podstatě jen v cizině. Tam to asi jede nejvíc. Myslím, že ten online, který přebírá mladé návrháře, dělá hodně. Je to praktičtější a jednodušší uvést se na trh tímto způsobem a zákazník dostane něco, co se ve velkém obchodě jen tak nevidí. Je to fakt hodně individuální.
Ano, třeba Nylon mě zařadil k osmi návrhářům, kteří by se měli sledovat. Do nové vlny mladých světových návrhářů pak i francouzský L’Officiel. M8 kolekce se objevila v americkém Sports Illustrated nebo italském Vogue. Tak asi ano. Asi mi věnují trošku větší pozornost v zahraničí než u nás. Ale ono to jde všechno ruku v ruce. Já předvádím modely v zahraničí, takže to musí mít nějaký mezinárodní přesah.
Já myslím, že jsem se už tak nějak zabydlel na tom kyjevském a ten mi vyhovuje. Myslím, že je dobré, když následuje nějaký progres a ne se jen někde jednou ukázat. Takže pokud někde začneš, tak bys v tom měla pokračovat. A je to pro mě i tak trochu zadostiučinění. Teď jsme měli poprvé vlastní velkou přehlídku, zavírali jsme celý fashionweek. Přehlídku mi otvírala Alina Baikova a zavírala ji ukrajinská Miss Universe Alexandra Kučerenková.
Já jsem nastoupil na konzervatoř, když mi bylo deset a od prvního ročníku jsme spolupracovali s Národním divadlem, takže jsem se pořád pohyboval na divadelních prknech nebo v zákulisí. Studoval jsem historii umění. Myslím si, že tohle všechno mě ovlivnilo. Když se podíváš na moje kolekce, tak nejsou úplně tradiční. Nenásledují trendy. Fungují na takové divadelní bázi. Snažím se, aby to něco vyzařovalo, aby to nebyly jen černé šaty nebo triko s nápisy. Chci, aby ta kolekce měla začátek a konec.
Moji rodiče byli zlatí. Já jsem si vždycky dělal, co jsem chtěl, vždy mi vyšli vstříc. I tehdy, když jsem se v patnácti rozhodl, že chci jít studovat do Německa. Táta mě vezl do Stuttgartu a zpátky. Konkurz jsem udělal. Do teď si pamatuji, jak mě máma vezla na první den. Neuměl jsem ani slovo německy a přesto mě tam vezla, protože to bylo něco, co jsem chtěl. Vždycky jsem měl tak nějak svoji hlavu. Asi chtěli ať skočím sám do vody a buď z ní vyplavu a budu plavat na hladině a nebo se potopím a oni pro mě vždycky půjdou a vytáhnou mě.
Já myslím, že umím docela dobře plavat (smích). V rodině vlastně nikdy nikdo netancoval, rodiče mají docela normální povolání. Máma je zdravotní sestra a táta má svoji izolatérskou firmu. Stejně jako většinu lidí s klasickým povoláním nenapadne, že by jejich syn byl fotbalista, tak moje rodiče nenapadlo, že bych se mohl stát návrhářem.
Já jsem měl asi tři měsíce na to, abych se naučil jak anglicky, tak německy, protože jinak bych na té škole nemohl zůstat. Pak jsem ještě žil v Barceloně, Paříži, New Yorku. Myslím, že rodiče si tak nějak zvykli se o mě nebát.
Když nemáš na výběr, tak ono to jde rychleji. (smích) A když jsi mladá a něco chceš, jde to. Musíš jenom chtít a pak to jde, dát do toho tu energii. Nemluvil jsem plynule po těch třech měsících, ale dorozuměl jsem se.
Ono to vždycky vyplyne. Já si nedávám cíle. Já jen vím, kam bych se chtěl dostat. Jde mi ale i o tu cestu, která mě učí. Pokud se dostanu na nějakou odbočku, tak je úplně stejně důležitá. Určitě ale nechci stát na jednom místě.
Pokud bych někdy cítil, že se nedostávám nikam a stagnuji, vadilo by mi to. Člověk by se měl vyvíjet.
My se podporujeme navzájem. Prošel se mnou ale celou tu cestu od tanečníka až po modela a návrháře a podporoval mě úplně ve všem.
Pohybuje se hodně v Londýně, což mi vyhovuje, protože jsem taky často v Londýně. V Kyjevě byl teď se mnou poprvé. Myslím ale, že zatím nejsem nijak úspěšný. Dělám svoji práci, dělám to, co je potřeba k mojí práci. Pořád to je zatím low czech designer level než established brand.
Jooo, umím.
Já se umím pochválit. Mně to přijde tak nějak přirozený to nehrotit, protože ještě není proč se chválit. Když se vyvíjíš a dostáváš někam, tak to ještě není důvod k pochvale.
Pátý rok. Začínal jsem v listopadu 2012.
(smích) Přesně tak. Já jsem byl na začátku tak drzý, že jsem si hned otevřel butik, který mimochodem nakonec musel jít stranou, protože stál moc peněz. Díky butiku jsem se ale dostal do povědomí, ale na druhou stranu jsem zjistil, že to není pro mě, protože když máš butik, tak ho musíš vést. To není nic pro mě a tak jsem se schoval do showroomu a tady si dělám to, co chci.
Já mám rád pravidelnost, takže tady v showroomu se snažím být v určitou dobu a pomáhá mi to líp se organizovat. Ale klasická pracovní doba od osmi do pěti? To asi není nic pro mě.
Luxus je asi být spokojenej. Já nejsem typ člověka, co by řešil až tolik materiální věci. Luxus je, když si můžeš dělat co chceš, když máš spokojenou rodinu a jsi v pohodě. Nebo nejsi časově vytížený tak, aby tě o stresovalo.
Myslím si, že vztah je stejně tak práce jako cokoliv jiného. Nemůžeš stát na jednom místě. Vždycky se to musí vyvíjet.
Já si myslím, že všechno jde. Umím ukončit věci. Je třeba je ale před tím dodělat.