Už v roce 2024 by měli obyvatelé Prahy získat novou promenádu! Uvítají ji jak pěší, tak milovníci cyklistiky či kolečkových bruslí a vůbec všichni, kteří rádi tráví čas v krásné zeleni. Promenáda má vést od Strašnic a Hostivaře k Vršovickému nádraží.
„Vzniknou čtyři kilometry separátní stezky pro pěší a cyklisty, ta bude navíc plně bezbariérová. Myslím si, že je to z tohoto desetiletí, které máme před sebou, jeden z nejdůležitějších projektů na poli udržitelné dopravy cyklistů a pěších, který v hlavním městě vznikne,"
uvedl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Otevřít v galerii (8)
Drážní promenáda a liniový parkZdroj: Magistrát Hlavního města Prahy
Otevřít v galerii (8)
Drážní promenáda a liniový park ze shoraZdroj: Magistrát Hlavního města Prahy
Jako v New Yorku
Nově vznikající drážní promenádu přirovnal k newyorskému High Line - visutému parku na místě bývalého kolejiště na ostrově Manhattanu. „Zde je tu trochu spojení s High Line, kdy využíváme nostalgickou složku, ale zároveň do toho dáváme novou funkci,“ dodal Scheinherr.
Otevřít v galerii (8)
Park The High LineZdroj: Profimedia
Dojíždění do práce i krásná zeleň
Novou funkcí je podle něj to, že se na promenádě budou lidé moci denně nejen procházet, proběhnout se či si odpočinout, ale také na kole dojíždět do práce. Promenáda totiž spojí Prahu 10 s Prahou 2, 4, 10 a 15. Umožní lidem dostat se na kole či pěšky ke stadionu Eden, Ďolíček, na Gutovku, či k jednotlivým parkům.
Podle starostky Prahy 10 Renaty Chmelové však park nabídne také nová místa k relaxaci či potkávání se.
"Nepředstavujeme si jen cyklostezku, ale budou se tam moci pohybovat jak lidé na kole, tak pěší, ale současně tam budou krásná zelená místa,"
uvedla.
Otevřít v galerii (8)
Žena v parku na koleZdroj: Freepik.com
Náklady 200 až 300 milionů korun
Myšlenka vzniku drážní promenády přišla v roce 2013 spolu s informací o zrušení železniční trati. Na konci roku 2017 pak vznikla technická studie proveditelnosti. Záměr pak v roce 2018 schválila rada města. Stavba by mohla začít už přespříští rok.
Náklady jsou odhadované na 200 až 300 milionů korun. Projít bychom se po promenádě mohli nejpozději v roce 2024.
Historie železnice zůstane
Otevřít v galerii (8)
Drážní promenáda a liniový park nabídne dvě cestyZdroj: Magistrát Hlavního města Prahy
Otevřít v galerii (8)
Drážní promenáda a liniový park v nociZdroj: Magistrát Hlavního města Prahy
Autorem představené studie je Tomáš Cach.
„Základem bude čtyři kilometry dlouhá trať. Návrh nově dvě koleje promění na dva pásy - jeden rychlejší, jeden pomalejší. Oddělí je pásek vegetace,"
přiblížil Cach. Promenáda si však zachová i historii 150 let staré železnice, kterou nahradí. Na několika místech budou části kolejiště zachovány, stejně jako návěstidla a drážní cedule. Od všeho trochu pak nalezneme v zastávce Strašnice, ve které budou zachovány některé prvky z každého jednotlivého období.
Kromě samotné promenády však vzniknou také tři nové lávky. Jedna přímo u Edenu, další v oblasti ulice v Korytech. Poslední, a současně také největší, na Průběžné. Velikost lávek bude gradovat od centra města směrem ven.
Proč se trať ruší?
Otevřít v galerii (8)
Žena ve vlakuZdroj: Freepik.com
Otevřít v galerii (8)
Železniční traťZdroj: Magistrát Hlavního města Prahy
Strašnická železnice včetně zastávky přestane fungovat v prosinci, důvodem je vznikající nový železniční koridor mezi Vršovicemi a Hostivaří. Chystaný sedmikilometrový úsek bude první čtyřkolejnou tratí v Česku. Plánují se také nové železniční zastávky, například v Edenu či na Zahradním městě.
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.