Přeprava zásilek se stala v době pandemie, kdy byla většina obchodů zavřených, doslova hitem, na který se začala spoléhat velká část Čechů. Trend posílání balíků a dalších zásilek tak ještě více posílil. Každoročně se u nás odešlou desítky milionů zásilek.
Dominantním poskytovatelem přepravních služeb je Česká pošta. O jejím významu svědčí mimo jiné fakt, že je po Agrofertu druhou největší domácí firmou. Zaměstnaných je v ní necelých 30 000 lidí.
Podle jejího ředitele Romana Knapa zajistí pošta denně v průměru odeslání až 250 000 zásilek, co ročně znamená více než 90 milionů. Větší část tvoří stále ještě listovní zásilky, význam těch balíkových ale posiluje.
svěřil se nedávno LP-Life Knap.
současně dodává.
Pošta současně úzce spolupracuje s některými jinými velkými subjekty a úřady. Příkladem je Česká správa sociálního zabezpečení, Poštovní spořitelna skupiny ČSOB nebo sázková společnost Sazka.
Monopol pošty však skončil už před více než osmi lety. Na trhu je proto také řada dalších hráčů, kteří se přepravními službami zabývají. Jednou z nich je například ShipEx, která má smlouvy uzavřené s DHL, UPS, FedEx, PPL a dalšími známými společnostmi. Jedná se o srovnávač přepravních společností, díky čemuž zájemce pro sebe dostane tu nejvýhodnější službu.
říká Artem Salichov, zakladatel a majitel společnosti ShipEx.
Přepravě v posledních letech situaci výrazně ulehčil rozvoj internetu.
myslí si Salichov.
Fenoménem posledních let je také Zásilkovna Simony Kijonkové. Ta se už stihla stát ve středoevropském prostoru, kde působí, doručovacím obrem. Zatímco předloni měla firma necelých 20, loni to bylo již okolo 40 milionů přepravovaných zásilek. Letos se očekává, že to bude až okolo 70 milionů! A to i díky spojení s obchodním řetězcem Lidl a skupinou CPI Radovana Vítka, což by mělo nově dohromady nabídnout 2 500 výdejních boxů, přes které se doručí až 80 tisíc zásilek.
uvedla Kijonková v rozhovoru pro E15.
Zásilkovna přitom donedávna ještě spolupracovala s Českou poštou, když jejím prostřednictvím jen loni zákazníkům doručila 600 tisíc zásilek. Kvůli údajně špatné kvalitě práce pošty se však v lednu rozhodla partnerství ukončit. Jedním z důvodů bylo mimo jiné to, že státní moloch stihl okolo vánočních svátků podle šetření do druhého dne doručit jen okolo 15 procent všech domluvených objednávek Zásilkovny.
řekla k tomu Kijonková pro LP-Life.cz a dodala:
Knap sice přiznává, že některé problémy mohly nastat, přesto dnes již bývalé spolupráci až takový význam nepřikládá, když v rozhovoru pro LP-Life.cz uvedl:
Zásilkovna na to reagovala tím, že konec spolupráce s Českou poštou neznamená pro její zákazníky negativní důsledky a mělo by naopak vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu.
podotkla jedním dechem Kijonková pro LP-Life.cz.
Zatímco Česká pošta některé své pobočky uzavřela a počet zaměstnanců spíše redukuje, ostatní dávají přednost expanzi, jak ukazují příklady ShipExu a Zásilkovny. Na dominantního poskytovala přepravních služeb čeká navíc možná ještě větší změna. Ministerstvo vnitra jako jeho zakladatel totiž plánuje, že chce Českou poštu do tří let rozdělit na dvě samostatné firmy. První by spravovala ztrátovou síť poboček a zajišťovala služby pro stát. Druhá by se věnovala komerčním službám, zejména pak výdělečné přepravě balíků.
uvědomuje si již nyní vážnost situace Knap.
Salichov ze ShipExu si myslí, že budoucnost v tomto oboru patří především soukromým firmám, které dokáží lépe předvídat technologické vývoj a konkrétní potřeby zákazníků.
s jistou opatrností předvídá.
Byznys přepravních služeb postupně narůstá. Od dříve oblíbeného posílání dopisů se ale čím dál více začíná zaměřovat na přepravu balíků a nové technologie, které jsou s tím spojeny. Na trhu posilují zejména soukromé firmy. Naopak Česká pošta hledá vlastní novou tvář, která jí pomůže odolat konkurenci a udržet si i v 21. století svoje výsadní postavení. Pokud se to nepodaří, nemusí v současné podobě přežít.