Společnost zaujala kauza církevního soudu ohledně anulace manželství Ondřeje Brzobohatého a Taťány Kuchařové. A od toho se odráží i otázka, zda lze anulovat Církevní sňatky. V očích církve se jedná o velice složitý proces a rozhodně to není jednoduchá záležitost. Protože „co Bůh spojil, člověk nerozdělí.“
Taťána Kuchařová a Ondřej Brzobohatý jsou úředně rozvedení už více než rok, ale modelka požádala i o církevní rozvod. Pokud si ale dva slíbí lásku i před Bohem, jen stěží se poté lze rozvést. K církevnímu soudu ještě nedošlo a pokud se uskuteční, není vůbec jisté, že bude sňatek anulován. Jak to tedy s rozvody je?
Zatímco vstoupit do manželství jde z úředního hlediska velmi snadno, zájemce ani nemusí být přítomen, postačí zplnomocněný zástupce, vystoupit je už podstatně náročnější. Komplikací je zejména společné jmění manželů, které se v případě neexistence předmanželské smlouvy o majetku dělí rovným dílem, což může být velmi komplikované nejen z hlediska spravedlnosti.
Ještě obtížnější je opustit manželství oficiální cestou v případě církevního sňatku. České právo totiž zná dva druhy manželství: občanské a církevní. Oba jsou si před zákonem postaveny na roveň, ale ukončení církevního sňatku zahrnuje určité komplikace.
„Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj,“ je známá věta doprovázející sňatky uzavřené pod patronátem katolické církve. V praxi znamená, že tyto svazky člověk nemůže ze své vůle dobrovolně ukončit. Alespoň podle kanonického práva, jehož prostřednictvím se církev historicky řídila vlastními pravidly. V Evropě, a zejména v Česku, však církev už zdaleka nemá takové postavení a žádné závažnější důsledky pro člověka z církevního práva není možné vyvozovat.
Církevní sňatky se jím však stále řídí a stále je prostřednictvím církevního práva možné využít skulinku, která umožňuje ukončit manželství i v očích církve. Jde o institut anulace manželství, který využívali už panovníci ve středověku a například snaha anglického krále Jindřicha VIII. o anulaci sňatku s Kateřinou Aragonskou, je dodnes vděčným tématem populární kultury.
I dnešní církev na tuto eventualitu pamatuje, a o co se vlastně jedná?
vysvětluje princip anulace sňatku církevní soud přináležící k Arcibiskupství Olomouckému. Jinými slovy - nejde o rozvod, ale o soudní řízení, které (ne)prokáže neplatnost podmínek manželství, tudíž i celého svazku.
Ale i církev se v této otázce od středověku v nedávných letech posunula. Papež František totiž v roce 2015 přišel s novelou manželského procesu v katolické církvi. Ta umožňuje žádat o tzv. zkrácené řízení před diecézním biskupem, kdy je možné i anulaci manželství provézt za 45 dnů, pokud jsou důvody zjevné a oba manželé prokáží společný záměr na ukončení manželství. Pokud podmínky nejsou takto hladké, proces anulace manželství trvá podstatně déle.
A jak se dívá na složitý proces anulace manželství civilní právo? Nijak. Zná sice dva druhy uzavírání sňatku, ale jen jeden rozvod. Tudíž církevní anulace s rozvodem nemá nic společného a z civilního hlediska je možné rozvést oba druhy manželství a je potřeba rozvést i „anulované manželství“.
vysvětluje se na webu církevního soudu.
Vzhledem k tomu, že v Česku rozvodem skončí cca 50 % manželství, jde o častý je. Nicméně anulace církevního sňatku je institut fungující dnes zejména pro ty, kteří chtějí další svatbu tzv. v kostele.
Zdroje: mvcr.cz, idnes.cz, mylaw.cz, ado.cz