Velké množství dopravních nehod doprovázených závažnými úrazy nebo dokonce smrtí vedou ke změnám v maximální povolené rychlost ve městech. Náměstek primátora Prahy pro dopravu vidí velkou přidanou hodnotu v zavádění snížené rychlosti. Podle vědeckých studií může zásadním způsobem ovlivnit bezpečnost.
Hustota automobilové dopravy v Česku rok od roku stoupá. Patříme mezi země s nejstrmějším příbytkem počtu aut na tisíc obyvatel v EU a množství aut na našich silnicích se od roku 1990 více než zdvojnásobilo. Houstnoucí automobilová doprava tak v současnosti volá po regulaci zejména ve městech.
V hlavním městě vidí potencionál v zavedení 30 km/h rychlosti i náměstek primátora pro dopravu a bývalý primátor Prahy, Zdeněk Hřib (Piráti). Plošné zavádění podle něj však není na místě a volá po inspiraci v zahraničí.
napsal Hřib na Twitteru, jakým směrem by se doprava v Praze mohla ubírat s tím, že v obytných zónách, kde už mnohdy maximální rychlost 30 km/h existuje, by se mohla rozšiřovat do všech vhodných oblastí. Rovné, přehledné ulice by pak omezení rychlosti neočekávalo.
Šéf pražské dopravy s plošnými řešeními příliš nepočítá, ale objevují se i názory, že naopak plošné řešení je srozumitelnější.
reagoval například twitterový profil Praha zítřka na Hřibovy názory v otázce snižování rychlosti.
Exprimátor se však přiklání dlouhodobě více k flexibilním řešením na základě konkrétních situací a analýz.
uvedl nedávno v rozhovoru pro LP-Life.cz pražský exprimátor a zdůraznil, že právě nadále plánuje řešit dopravní situaci ve městě pomocí těchto analýz. Rychlost 30 km/h je totiž zásadním krokem při prevenci těch nejhorších dopravních nehod.
Podle dat indexu dopravní bezpečnosti Generali České pojišťovny jsou tzv. zranitelní účastníci provozu (tj. chodci a cyklisté) sice součástí jen 12,6 % dopravních nehod, ale u smrtelných nehod se jedná 63,8 % případů a u těžkých zranění v rámci dopravních nehod jde dokonce o 85,4 % účastníků. Jedná se o data sbíraná v rámci městského provozu.
Ačkoliv se setkáme s argumentací, že snížená rychlost např. snižuje emise a spotřebu u motorových vozidel, zásadní je zvýšená bezpečnost právě pro chodce a cyklisty.
Při srážce chodce nebo cyklisty s automobilem jedoucím 50 km/h je podle statistických údajů poloviční šance, že dojde ke smrtelnému zranění. Při rychlosti přibližně 30 km/h je šance na takovýto úraz jen čtvrtinová. S nižší rychlosti pak klesá k jednotkám procent, čehož si aktuálně všímají světová média.
Navíc podle nedávné švýcarské studie klesá pravděpodobnost nehody při rychlosti 30 km/h o 38 %.
Zdroje: tn.cz, kurzy.cz, roadwise.co.uk, etsc.eu, twitter.com