V raném tvůrčím období se krystalizoval jeho umělecký směr, tříbily myšlenky a rozvíjela fantazie. Tato fáze vyvrcholila prvním větším samostatným projektem - areál Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích. V malebném prostředí u řeky Chrudimky se tyčí budova s asociací na Ištařinu bránu, stavbu dávného asyrského umění. Udivuje svou monstrozitou, skálopevnou kvalitou, neboť provoz mlýnů byl ukončen až v roce 2003.
Na počátku minulého století se nechal okouzlit kubismem, jeho netradičním přístupem k tvaru a hmotě. Stále slavný, obdivovaný a luxusní Dům U Černé Matky Boží na Celetné ulici navrhl autor v pouhých 31 letech a byla to první kubistická stavba v Čechách. Dnes zde sídlí mimo jiné i muzeum českého kubismu Národní galerie v Praze. V průčelí budovy diváka jistě upoutá socha Černé Matky boží, podle níž se budova jmenuje. Kromě luxusního umění, si můžete dopřát odpočinek u dobré kávy v kavárně Grand Café Orient.
V duchu rondokubismu, kde převažují oblé tvary, je vystavěna Legiobanka Na Poříčí. V kubistické epoše pak vytváří i lázeňskou budovu v Lázních Bohdaneč. Jednotný stylový ráz je však v roce 1926 narušen přístavbou mansardového patra.
Ve dvacátých letech pracoval na několika projektech najednou. Jednak řešil urbanistickou přestavbu města v Hradci Králové, vytvořil nový městský plán, regulační plán nábřeží, rovněž systém vnějšího dopravního okruhu s radiálami směřujícími do centra města, mezi nimiž se střídají obytné čtvrti s plochami zeleně.
V téže době souzní s myšlenkami funkcionalismu, kde krása podléhá užitku, vše je podřízeno záměru a funkci stavby. Tato snaha vrcholí v návrzích luxusního Grandhotelu a Okresního domu v Pardubicích.
Jeden by řekl, že se Josef Gočár uměl narodit v příhodný čas, kdy se umělecký svět otvíral budoucnosti. Doba pro jeho tvorbu byla příhodná, ale jedině kvůli svému talentu, vytříbenému vnitřnímu uměleckému hlasu, mohl dokázat vytvořit dílo s trvalou platností, s trvalým odkazem dalším generacím.