Koronavirový rok 2020 s sebou přinesl spoustu změn, které mimo jiné ovlivnily nákupní chování společnosti. Fronty v obchodech, hledání pětikorun do košíků a neustálé dezinfikování rukou nahradilo pohodlnější, a především bezpečnější řešení – online služby. Otázka tak zní: Zvládnou logistické společnosti všechny zásilky doručit? Zjišťovali jsme jak jsou na tom nejen logistické společnosti se svými kapacitami, ale i jaké jsou nové trendy v doručování, na co bychom neměli při online nakupování zapomínat, kdy se vyplatí balík pojistit, nebo co všechno museli podstoupit a změnit kurýři.
Nakupování přes internet se podle statistik během první vlny pandemie zdvojnásobilo. Spousta firem nebyla vůbec připravená na tak výjimečnou situaci a při doručování kapacitně selhala. V létě se věci v rámci možností vrátily do normálu, ale s podzimem přišla vlna druhá. Na tu už byly firmy mnohem lépe připraveny, možná i díky tomu, že jsou každoročně zvyklé na předvánoční šílenství. Nákupní centra letos před Vánoci kvůli pandemii zaznamenali pokles návštěvnosti, zákazníci se přesunuli na internet.
řekl pro LP-Life Artem Salichov, zakladatel společnosti ShipEx. Vláda a odborníci několikrát avizovali, aby se lidé snažili obchodním centrům vyhýbat. Při takovém nakupování se totiž může člověk setkat až s desítkami nakažených osob. Jestli k přenosu dojde už pak záleží na dodržování pravidel či doporučení.
Stále oblíbenější se v Česku stává rychlé doručování, u kterého zákazník přesně ví, kdy kurýr na jeho adresu dorazí. Dalším trendem je nechat si zboží doručit do bezkontaktního výdejního místa v blízkosti domova. Stačí zadat na místě kód, který vám přijde prostřednictvím SMS, a poté se otevře schránka se zbožím.
uvedl Petr Pavlík, CEO společnosti Rohlík.cz. Firma přichází například s výdejními místy - Rohlík pointy, kde si zákazník může vyzvednout svůj nákup bez čekání na kurýra. Každý má svůj nákup zamknutý ve skříňkách, kde nechybí ani mražená a chlazená část, aby byl nákup při vyzvednutí v té nejlepší kondici.
S distanční předávkou zboží začal i potravinový řetězec Košík.cz. Snaží se tak zamezit kontaktu mezi zákazníkem a kurýrem. Nákupy jsou při předávce položeny vedle dveří do bytu nebo rodinného domu, kurýr a zákazník od sebe musí držet několikametrový odstup.
uvedl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
S pandemií koronaviru vzrostl velký zájem o práci kurýrů. Právě ti se museli situaci hodně přizpůsobit a striktně dodržovat protiepidemická opatření. Před každým nákupem si musí vydezinfikovat ruce a dezinfikována jsou i auta po každé směně. Také jim je pravidelně měřena teplota. Jejich práce si lidé začali mnohem víc vážit, což se podle mluvčího společnosti Košík projevuje i na dýškách, které ze strany zákazníků výrazně stouply.
uvedl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
uvedl kurýr Pavel Novák z Rohlíku.
Během vánočních svátků se bezpochyby rádi hýčkáme. Užíváme si pohodové atmosféry a dopřáváme si zkrátka suroviny, která máme rádi. Zjišťovali jsme proto, co bude trendem letošních Vánoc.
uvedl Petr Pavlík, CEO společnosti Rohlík.cz.
řekl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
I nákupy vánočních dárků letos velká část Čechů svěřila do rukou online prodejců a logistických společností. Firmy jsou na enormní zájem připraveny, doporučují ovšem nenechávat nic na poslední chvíli a dárky raději objednávat nejpozději sedm dní před Vánoci (17. 12.). Při pozdějším objednání doručení do Vánoc ve většině případů negarantují. A co se bude letos objednávat úplně nejvíc?
Pokud nemáte vaši rodinu na blízku, nezoufejte. Můžete totiž udělat radost i do zahraničí. Například porovnávač-shipex můžete pomoct vybrat rychlost a cenu dopravy odlišných přepravců do nejrůznějších koutů světa. Pokud byste si nevěděli rady, je tu i možnost kontaktovat přímo konkrétní firmu, která vám doporučí nejvhodnější řešení pro váš balík.
Velmi často je na místě otázka, zda si svůj balík nechat pojistit. Samozřejmě je potřeba zvážit, co zásilka obnáší, a jakou hodnotu předávám do rukou přepravcům. V rámci České republiky je pojištění zásilky běžné do hodnoty 10 000 Kč v ceně poštovného.
uvedl Artem Salichov, zakladatel ShipEx. Podle něj nemusí mít zákazníci strach, že se jejich balíček na cestě ztratí. Stává se to skutečně výjimečně, zhruba v 0,1 % případů.
A jak jste na tom vy? Už máte dárky nakoupené, nebo ještě stále vyčkáváte? Hlavně nezapomeňte – nenechávat vše na poslední chvíli!