Asi je jen málokdo, kdo by neznal řetězec levného oblečení Shein. A zatímco se většina módních značek snaží o udržitelnější výrobu, Shein útočí na trh s levnou a nepříliš kvalitní fast fashion módou. A o co hůř – skvěle se mu to daří. Co vše je se Sheinem špatně? Krade Shein návrhy? A jaké české influencerky ho propagují?
Společnost byla založena v roce 2008, kdy se specializovala pouze na svatební šaty. V průběhu let se ale rozrostla, její obraty rapidně vzrostly a nyní na jejich e-shopu najdete tisíce různých druhů oblečení a střihů. Letošní rok v dubnu byla hodnota firmy astronomických sto miliard dolarů. Co stojí za jejím úspěchem?
Základem gigantického úspěchu je samozřejmě velmi nízká cena oblečení a také geniální algoritmus, který zákazníkovi nabídne přesně to, co na základě jeho předchozího chování na e-shopu hledá. Tím pak nutí více lidí nakoupit více věcí. Algoritmus změnil fungování módního průmyslu a zákazníka tak staví do pozice, kdy musí doslova odolávat tomu, aby si něco koupil. Pomáhají samozřejmě také sociální sítě, zejména TikTok. Právě ten určuje trendy toho, co se nosí. Shein si toho je vědom a pokud se objeví nějaký výrazný trend, buďte si jistí, že ho na Sheinu téměř okamžitě najdete. Podobně to funguje s kradením střihů. Shein byl už několikrát obviněn z toho, že do nejmenšího detailu kopíruje návrhy malých lokálních designérů. Ti pak s tímto módním gigantem nemohou soupeřit, protože Shein model nabídne o mnoho levněji. Je pak jasné, kterou variantu spotřebitel zvolí.
Celá společnost funguje na principu ultra fast fashion. To ve zkratce znamená, že výroba tohoto typu rychlé módy je třikrát rychlejší než klasická. Fast fashion značce obvykle trvá přibližně měsíc, než se položka dostane od návrhu na e-shop či prodejnu, Shein to zvládá za pouhý týden. S tímto tempem bude v roce 2050 módní průmysl zodpovědný za čtvrtinu světových uhlíkových emisí. Přibližně 60 procent příslušníků generace Z sice tvrdí, že změnilo své nákupní návyky tak, aby snížili svůj dopad na životní prostředí, i tak je jasné, že ultra fast fashion neustále roste – rozdíl mezi vyjadřovanými postoji a skutečným chováním je tak obrovský.
A jak je možné, že na Sheinu běžně najdeme věci až o 50 procent levnější než v dalších fast fashion řetězcích? Je to i tím, v jakých podmínkách jsou produkty vyráběny. Zaměstnanci továrny obvykle nemají pracovní smlouvu, vydělávají přibližně 3 centy za jeden kus oblečení a pracují běžně 18 hodin denně včetně víkendů, obvykle mají pouze jeden den volna v měsíci. A výplata? Přibližně 4000 jüanů měsíčně, což je asi 13 800 korun.
Marketingové oddělení Sheinu si musí mnout ruce. Propagační kampaň za ně totiž z velké části dělají influencerky po celém světě, a to prakticky zadarmo. Velmi často totiž ukazují své nákupy sledujícím, kteří se jimi inspirují. A které české influencerky mají Shein v oblibě a často sdílí oblečení, které na něm nakoupily? Patří k nim například 15letá influencerka Sofia Skalkos, kterou na Instagramu sleduje téměř 260 tisíc lidí. Rozhodně ale není jediná. Levnému oblečení podlehla například i Sara Jandreska nebo třeba beauty bloggerka Petra Vančurová známá spíše pod přezdívkou Petra LovelyHair.
Zdroje: forbes.cz, theguardian.com, heyfomo.cz, bbc.com, ecoclubofficial.com