Staronový americký prezident Donald Trump se pustil do vládnutí s nevídanou vervou. Řadu jeho kroků rozporovaly soudy, nad skutečnými možnostmi realizace jiných se vznáší otazníky. Aktuální prezidentské nařízení ohledně brček je jedním z nich. Zatímco se zdá rozumné omezovat tvorbu plastového odpadu, který zamořuje náš svět od přeplněných popelnic po plastové ostrovy v oceánech, tak brčková estráda má potěšit Trumpovy příznivce. Srovnání se nabízí se snahou Evropské unie omezit prodávání vzduchu v nadměrných obalech.
I někteří euroskeptici ocenili nové plány Evropské unie proti marketingové (čti podvodné) metodě prodávat málo zboží v obrovských, obvykle plastových, obalech. Pro obchodníka jde o vychytralý způsob, jak prodat zabalený vzduch, pro zákazníka důvod k naštvání a to hned dvakrát.
Poprvé, když si otevřeme obrovské balení chipsů a uvnitř najdeme jen malou hromádku oblíbené lahůdky a podruhé hrozí útok na nervovou soustavu u popelnic přetékajících odpadem. Nebýt zbytečného odpadu, uklidnil by se náš život hned dvakrát. Alespoň tak přemýšlejí rozumní lidé.
Jenže v lidské společnosti nejsou rozumná řešení vždy na prvním místě. To dobře ví americký prezident Donald Trump. S maskou konzervativce na tváři vydal nový prezidentský výnos, jenž má obnovit slávu plastových brček, které se staly jedním ze symbolů zamořování světa plastovým odpadem. Jejich papírová obdoba totiž nemá tisíciletou životnost.
"Tyhle věci nefungují, měl jsem je mnohokrát a občas se rozbijí, explodují. Když je něco horké, nevydrží moc dlouho, tak pár minut, někdy pár vteřin. Je to směšná situace,"
představil podle BBC Trump téma, jímž se americký prezident zabývá.
Pomineme-li, že pravý konzervativec by se obrátil zpět do dob, kdy plastová brčka nebyla, konzervativní prezident svým rozmáchlým podpisem podepsal brčkový výnos, jenž doporučuje přestat používat ta papírová (datem vzniku starší než plastová) federálním zaměstnancům.
Všichni teď vidí úředníky amerických ministerstev, jak odtrhnou od úst svůj nápoj s papírovým brčkem a začínají hledat po celém mrakodrapu, kde pracuje plastový ekvivalent, aby mohli svlažit žíznivé hrdlo. Dospělí lidé v práci se totiž asi bez brčka napít neumí.
Prezidentský výnos tak prezentuje Američany jako přitroublé infantilní jedince, kteří mají stejné problémy, jako tříleté děti. Pro ty je pití z větší sklenice skutečně drobným ohrožením, že se polijí a tak rády sáhnou po brčku.
Občané nejmocnější země světa nejsou principiálně přitroublí ani neobvykle infantilní a rozhodně takový není Donald Trump. Jen dobře ví, že obě zmíněné nelichotivé charakteristiky jsou přítomné v segmentu jeho podporovatelů.
Ve skutečnosti Trumpovi nezáleží na materiálu brček. Jediná brčka, která Trumpa kdy zajímala, jsou ta prodávána během jeho kampaně s jeho logem za balení 10 kusů po 15 dolarů (tedy cca 350 za deset plastových brček). Vydělaly mu solidních půl milionu dolarů.
Proč Trump podepisuje směšné výnosy? Terčem brčkového výnosu paradoxně není potlesk přitroublých infantilů, ale snaha vytočit ty rozumnější. Jednat pošlapat Bidenovu politiku pokoušející se redukovat plastové odpady a udělat dlouhý nos na liberální oponenty.
Některým je totiž jedno, jestli je politika účelná a zlepší jejich život, ke štěstí jím stačí, když se šlápne na kuří oko těch, do níž si projektují odlišné názory a jsou zdrojem jejich každodenní frustrace. S podobným nálepkováním má Evropa řadu zkušeností z celého 20. století, bohužel se osvědčená politická taktika vrací v plné síle, ve stínu šermování plastovým a papírovým brčkem.
Zdroje: autorský článek, komentář, BBC