Top hledané
Výsledky (0)
Mobilní telefony hrají pro dnešní děti velkou roli. Neuvědomují si ale, co všechno s ním mohou způsobit.

Hrozbám mobilních telefonů na školách by měli předejít rodiče, ne učitelé. Z dětí se pak stávají zombie

David Kabelka
05. září 2024
+ Přidat na Seznam.cz
5 minut
Mobilní telefony ve škole

Současná hypermoderní doba je velmi rychlá a bohatá na technologie, které ve školách ovšem představují do určité míry hrozbu. Většina žáků už má na prvním stupni základních škol k dispozici telefon, který mu rodiče koupí za účelem bezpečí, aby o něm měli informace a měli „nad ním dohled“. V tomto případě ale výjimka potvrzuje pravidlo. Pro žáky se stává mobilní telefon spíše hrozbou, něž bezpečím, a to z jednoho prostého důvodu – neumí s ním zacházet a nezná jeho hrozby a dopady. Žáci se stávají pasivními pozorovateli školního prostředí. Ředitelé škol i odborníci se shodují, že prvotní edukace o používání mobilních telefonů by tedy měla být ze strany rodičů.

Mobilní telefon patří do aktovky!

Tuto větu slyší žáci a žákyně škol na denním pořádku. Bohužel toto přikázání řada z nich neuposlechne a dochází k nežádoucím vlivům, které dostávají učitele škol do úzkých. Ředitel Základní školy Vsetín Mgr. Hynek Hromada zmiňuje, že nařízení o vypnutí a uložení mobilních telefonů do aktovek mají zakotveno ve školním řádu již řadu let.

Učitelé dohlíželi na respektování tohoto opatření. V případě porušení nařízení žádali žáky, aby mobil odložili, při opakovaných přestupcích měli právo mobil žákovi do konce dne odebrat a vydat až po odchodu ze školy. Takovým žákům mohlo být následně v souladu se ŠŘ uděleno i kázeňské opatření,

doplňuje ředitel pro LP-Life.

Vzhledem k tomu, že často docházelo k neuposlechnutí tohoto nakázaní, tak se na Vsetínsku rozhodli pro zásadní krok. Zákaz mobilních telefonů na školách.

U nás ve Vsetíně rada města vydala usnesení, které nám ředitelům přímo nařizuje zavedení uzamykatelných boxů, do kterých si budou muset od září žáci své mobily povinně odkládat. Mobil po dobu pobytu ve škole již nebudou mít v aktovce,“ vysvětlil nám magistr Hromada. Dodává však, že má obavy z toho, jak se s uzamykáním mobilů do boxů vypořádají pedagogové, jelikož za něj je to pro ně další nepříjemná povinnost, které budou muset věnovat svůj čas a pozornost.

Této nepříjemné povinnosti však nemusí čelit všechny školy v Česku. Nejmladší ředitel v České republice Mgr. Matěj Brzica ze Základní školy Stříbro nám řekl, že u nich na škole se snaží jít střední cestou, která jim v naprosté většině vyhovuje. Dodává však, že problematika zákazu mobilních telefonů na školách je velmi citlivá.

Ředitelé škol se shodují na tom, že mobilní telefony způsobují u žáků nižší soustředěnost, roztěkanost, vyrušují a v neposlední řadě nemají vědomosti, které se učí na vyučování, ale mají hlavně vědomosti ze sociálních sítích. K těmto problémům bohužel nedochází pouze v hodinách, kdy mohou pedagogové nějakým způsobem zasáhnout, ale také o přestávkách.

O přestávkách, tedy v době, kdy si měli žáci odpočinout a na chvíli ulehčit své koncentraci, docházelo k přesně opačnému efektu. Žáci často hráli hry, na které se museli plně soustředit a do další hodiny přicházeli nekoncentrování a unaveni. Rovněž se tímto způsobem snižovala interakce žáků mezi sebou, méně spolu komunikovali. Občas měli snahu někoho vyfotit nebo natočit video, záznamy pak sdíleli na sociálních sítích,

vysvětluje Mgr. Hynek Hromada.

Závislost na mobilním telefonu

Většina z nás bere do ruky mobilní telefon i v případech, kdy ho vlastně v ruce ani mít nemusíme. Na ulici potkáváme „zombie“, kteří jdou s hlavou skloněnou a jen tiše následují kroky telefonu. Mladá generace je na telefonu více než ta starší, to nám potvrdil i ředitel Hromada, který má zkušenost s tím, že rodiče museli pro své dítě vyhledat odbornou pomoc, protože si v domácím prostředí vypěstoval závislost na mobilu a internetu. "Proto se domnívám, že riziko negativních dopadů v souvislosti s užíváním mobilních telefonů nevzniká ve školách, ale především v rodinách. Ta hlavní zodpovědnost zůstane vždy na rodičích," míní ředitel.

Stejný názor má také nejen ředitel Brzica, podle kterého musí primárně rodina dohlížet na hrozby spojené s používáním mobilních telefonů, ale i školní výchovná poradkyně, která, jak redakci řekla, neustále upozorňuje žáky a žákyně o hrozbách a nežádoucích účincích používání mobilních telefonů.

Přes mobil se narušuje soukromí a je pro mě důležité, aby o tom žáci věděli. Velkou roli v této problematice hraje sociální vrstva, vzdělanost a informovanost rodičů. Na to bychom se měli zaměřovat,

zakončila výchovná poradkyně rozhovor.

Ředitel výzkumu hrozeb ve společnosti Gen Michal Salát doplňuje, že je nezbytná pravidelná komunikace mezi školou a rodiči a doplňuje, že by rodiče měli být zapojeni do vzdělávacích aktivit.

Školy mohou využívat rodičovské schůzky, e-maily nebo školní aplikace k informování rodičů o aktuálních problémech a pravidlech týkajících se používání mobilních telefonů. Rodiče by o nich měli s dětmi mluvit a podporovat je i doma. Školy mohou organizovat workshopy a semináře pro rodiče a žáky, zaměřené na bezpečné a zodpovědné používání mobilních telefonů a internetu. Rodiče by měli být zapojeni do těchto vzdělávacích aktivit,

zmiňuje pro LP-Life Michal Salát.

Edukace žáků a rodičů o této problematice

Podle ředitele výzkumu hrozeb ve společnosti Gen rodiče i školy mohou využívat různé aplikace a software pro monitorování a omezení mobilních telefonů. Uvádí například aplikace rodičovské kontroly, které mohou blokovat určité webové stránky a aplikace, sledovat čas strávený na zařízení a informovat o aktivitách. Za něj je však důležité, aby o používání těchto aplikací dítě vědělo a rozumělo, k čemu slouží a nemělo potřebu je obcházet. „Zároveň je však třeba dodat, že mobilní telefony ve škole nelze vnímat jenom negativně, ale mají naopak i spoustu pozitivních využití pro vyhledávání informací a další oživení výuky,“ doplňuje.  

Vzdělávání žáků v této oblasti probíhá na základní škole zejména v předmětech, jako například výchova ke zdraví, ale organizujeme i besedy či jiné akce s tématem problematiky užívání mobilních telefonů,

říká ředitel Brzica ze Základní školy Stříbro.

Kromě občanské výchovy, kterou zmiňuje pan ředitel Brzica je podle Michala Saláta podstatná edukace i v hodinách informatiky, kde mohou učitelé probírat i zásady bezpečného chování na internetu a používání mobilních telefonů, případně k tomu využívat i online zdroje, videa a interaktivních materiálů, které studentům přiblíží rizika spojená s používáním internetu a mobilních telefonů. K takovým platformám patří E-Bezpečí nebo program Buď safe online. Na těchto platformách se mohou edukovat nejen žáci a žákyně, ale i jejich rodiče a pedagogové.

Edukací žáků a rodin by se mohlo předejít i situacím, které se aktuálně řeší na školách v Česku, kdy v průběhu úterka a středy přišla do e-mailových schránek školám výhružná zpráva o tom, že se u nich nacházejí výbušniny. V dopise, který byl adresovaný všem školám, ministr vnitra Vít Rakušan informoval, že se v úterý jednalo o šest set a ve středu o dalších čtyři sta škol, kterým takový e-mail přišel.

Zdroj: autorský článek, vlastní dotazování, MŠMT

Prodej investičního bytu s předzahrádkou
Prodej investičního bytu s předzahrádkou, Praha 6

Prodej investičního bytu - Praha 6 - 2+kk
Prodej investičního bytu - Praha 6 - 2+kk, Praha 6
Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze