Pokud jste si vybrali jednu nebo více realitních agentur podle kritérii uvedených v předchozím díle a nesvěřili prodej nebo pronájem známému „Honzovi, který dělá do všeho možného, včetně realit", nebo jste ani neposlechli rady „kamarádů“, kteří nedávno něco prodali a mohli by zprostředkovat i prodej vašeho bytu, jste na správné cestě.
A teď je na řadě cena. Nečekejte, že zavoláte do realitní kanceláře, řeknete, kolik metrů váš byt má, kde se nachází, a hned vám někdo vypálí cenu, za kterou by ho mohl pronajmout/prodat. Profesionál to nikdy neudělá.
Stačí si najít na internetu průměrnou cenu za metr čtvereční ve vaší lokalitě a vynásobit ji plochou bytu. A jste na přímé cestě do realitního pekla. Proč? Zkušený realitní agent nikdy nebude střílet cenu od oka, protože ví, že existuje spousta faktorů, jež ji mohou ovlivnit. Jsou to například výhledy, výška stropů, potenciál území okolo... Takových faktorů je minimálně 40, a až potom přichází na řadu srovnání se zbytkem trhu.
Slogan „Odhad zdarma“? Nenechte se mýlit. Všichni víme, že zdarma je jen sýr v pastičce na myši. Na barevném animovaném webu vyplníte všechny údaje o své nemovitosti včetně osobních kontaktů, lokace, plochy a tak dále. A co tím získáte? Vaše údaje poputují přímo k makléři, který s takovým odborným odhadováním spolupracuje. Nebo ke společnosti, jež odhadový server vlastní, a přeprodá vaše data dál.
A…? Ozve se vám nějaký makléř, neo jiný makléř...
Je lepší vybrat si realitní kancelář sám, nebo posílat do éteru své osobní údaje, aniž byste tušili, kde skončí?
Další otázkou, která ovlivňuje cenu, je: Svěřit nemovitost do rukou realitní kanceláři exkluzivně, nebo ne?
Někteří se proti exkluzivitě ohrazují argumentem, že už to s někým zkusili a nefungovalo to. Jedním z důvodu by mohlo být to, že než jste svěřili svůj dům či byt oné realitce, neudělali jste si průzkum realitních kanceláři, o němž jsme se bavili v díle 2. V tom případě zastavte toto video a podívejte se na díl „Jak vybrat realitní kancelář“.
Jsou i vynalézaví majitelé, kteří místo toho, aby svěřili svou nemovitost jedné realitní kanceláři, chtějí „vytvořit soutěž“ mezi vícero zprostředkovateli!
Někteří diváci se teď možná nedočkavě ptají: Co má exkluzivita společného s cenou nemovitosti? Má toho společného víc než dost, a já bych vyjmenovala tři faktory:
Důsledkem té soutěže, po níž toužíte, bude jen to, že se každá realitní kancelář bude snažit nemovitost prodat co nejrychleji, a je jedno za kolik. Zájemci budou obvolávat hned několik realitek, aby vás donutili jít s cenou dolu. Vy přitom ani nebudete vědět, že se jedná o stejného zájemce, který dává nabídky sám proti sobě.
Pokud realitní kancelář bude mít vaši nemovitost ve své nabídce exkluzivně, a projeví o ní zájem několik zájemců najednou, bude se ji snažit prodat za co nejvyšší cenu, jelikož nebude pod tlakem konkurence. Co je pro vás větším přínosem? Když soutěží realitní kanceláře o obchod, nebo zájemci o nemovitost?
Pokud vaši nemovitost bude nabízet více realitních kanceláři za stejnou cenu, musíte je hlídat. Proč? Je jen otázkou času, kdy ta nejslabší začne snižovat cenu nemovitostí, aby získala klienty.
Takže: Chcete znát názor odborníka, nebo si cenu vytvoříte sami a budete násobit plochu bytu cenou za metr čtvereční? Soutěž realitních kanceláří, nebo je pro vás lepší prodat za vyšší cenu? Vaše představy o realitním trhu, versus naše fakta.
Je jen na vás je se rozhodnout, kterou cestou se vydat.
V dalším díle se dozvíte, proč jsou některé nemovitosti neprodejné.