Top hledané
Výsledky (0)
Vzniku automobilky Škoda předcházely významné události, které neměly původně s automobily nic společného. Byla by značka tam, kde je dnes, nebýt osudového setkání Václava Laurina a Václava Klementa v Mladé Boleslavi?

Laurin & Klement: příběh v pozadí automobilky Škoda

Eva Ledecká
11. května 2017
+ Přidat na Seznam.cz
2 minuty
Václav Klement a Václav Laurin

Václav Klement pocházel z Velvar, kde se v roce 1868 narodil. Pracoval v knihkupectví v Malé Boleslavi a později se stal jeho majitelem. Mohl si žít poměrně luxusně, kdyby jeho kroky nevedly jinam. Jeho vášní  byla cyklistika a jeho snem vlastnit obchod na prodej a opravu bicyklů. Do Mladé Boleslavi odjel po své zkušenosti ve firmě, která se zabývala výrobou velocipedů, ještě jeden muž. Byl to Václav Laurin, který pocházel z obce Kamení nedaleko Turnova.

Osudové spojení dvou osobností

Nadšenec a rozený obchodník se tak dal po osudovém setkání dohromady s přemýšlivým a šikovným technikem. V roce 1885 zahájili společně obchodní činnost pod firmou Laurin & Klement, která se původně zabývala výrobou bicyklů. Postupem doby přibírali další zaměstnance, podnik se rozrůstal a společně s ním i různorodá nabídka.

V roce 1899 nabízeli 5 druhů bicyklů, 2 druhy tandemů, 2 druhy dětských kol a objevila se první, na tu dobu luxusní, motocykleta, což bylo kolo s pomocným malým motorkem. Tentýž rok v listopadu představili první opravdový motocykl - Laurin & Klement Typ 1. O rok později obdržela společnost objednávku na 150 motocyklů pro londýnskou společnost Hawetson, což byl první podnět k tomu, aby se věnovali pouze výrobě motocyklů.

Prodej bytu s balkónem, Smetanovo nábřeží
Prodej bytu s balkónem, Smetanovo nábřeží, Praha 1

První luxusní automobil

Koncem roku 1905 již měla jejich původně malá dílnička rozlohu 80 ha a celkem 355 zaměstnanců. Světlo světa spatřil téhož roku první skutečný automobil - Laurin & Klement A, který na tu dobu představoval symbol luxusu. Obliba značky rostla stejně jako poptávka po jejích produktech.

Změny v důsledku první světové války

První světová válka změnila zaměření výroby společnosti na produkci zbraní pro armádu. Svou činnost rozšířili i do jiných odvětví. Měli své vlastní elektrárny, statek, sodovkárnu, obuvnickou dílnu, i ojedinělý luxusní elektrický počítač.

Po válce nastal úpadek, nebylo kam dovážet, nově vzniklé státy byly ekonomicky slabé. V roce 1924 vypukl ve firmě požár, který zničil většinu technologií. Společnost se dostala do finanční tísně a předběhli ji konkurenti jako byla Praga nebo Tatra. V roce 1925 proto došlo ke spojení se společností Škodovy závody v Plzni, což byl strojírenský podnik. Vyráběné vozy tak začaly nést název Laurin & Klement – Škoda, ty nové byly známé už jen jako Škoda.

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze