Emil Filla se na výstavě v Museu Kampa prezentuje jako autor luxusní snové reality, který opouští kubistické prvky, vše rozložené na geometrické tvary. V jeho surrealistickém období spatřujeme spíše inspiraci antickou mytologií.
Ve 30. letech minulého století prožívá umělec své jubileum, je na polovině své životní cesty. Otevírá se novým modernistickým proudům a je přijímán nejen v umělecké obci, neboť předsedá sdružení Mánes, ale i odbornou kritikou.
Výstava odhaluje umělcovo nitro, jeho výpravy za asociacemi, za novou realitou. Z luxusních obrazů číší agresivita, nebo nás na druhou stranu vybízejí ke snění. Obrazy jsou mnohdy prvoplánové, hravé, odkazují k momentálnímu nápadu.
Stejně jako u Picassa, i Emil Filla došel k jistému způsobu ztvárnění ženského těla, které pozbylo své ideální krásy, svých ladných proporcí. Stala se z něho hrouda, balík organické hmoty v křečovitém a krutém výtvarném výrazu. Na výstavě tak můžete zhlédnout obrazy plné obřích chodidel, hrbolatých těl, s vychýlenými hlavami. Třemi slovy: expresivní tvarová deformace.
K té musí dozajista dojít, když nechce umělec zabřednout do zajetých kolejí. Musí jednou za život riskovat, uvolnit svůj rukopis, nebát se experimentovat. Emil Filla za svou uměleckou odvahu zaplatil, protože byl na podzim v roce 1939 zatčen a uvězněn.
Procházka touto výstavou, která trvá od 27.10. 2017 do 11.2. 2018, bude pro vás luxusní a nevídanou podívanou. Uvidíte razantní umělcům projev směrem k nečekanému. Někdy budete kroutit hlavou, jindy fascinovaně a konsternovaně obraz prohlížet. Jedno je však jisté, bude to pro vás nezapomenutelné.
Pro autenticitu doby jeho díla doplňují obrazy a sochy jeho soukmenovců např. Toyen, Jindřicha Štýrského, Františka Muziky, Adolfa Hoffmeistera.