Top hledané
Výsledky (0)
Zvýšení koncesionářských poplatků za televizi je na spadnutí, o výdělcích z reklamy se příliš nemluví.

Na férovku: Ve StarDance by po kuchařce mohli zatančit i politici. ČT by je mohla nabídnout místo zvyšování poplatků

Radim Červenka
23. října 2024
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Speciální rubrika
Marek Eben a Tereza Kostková

/Komentář/ Je tady podzim a pro řadu diváků i období veleúspěšné show StarDance. Celebrity se v ní kroutí na parketu, což přitahuje mimořádné množství diváků. Zároveň se schyluje ke zvýšení poplatků za televizi a rozhlas, aby měla Česká televize z čeho oblíbenou taneční show platit. Pořad je to oblíbený a není důvod ho divákům nenabídnout ani na veřejnoprávním médiu, i když jde skrz na skrz o komerční záležitost. Veřejnoprávní médium by k ní mohlo také komerčněji přistoupit.

Z pohledu diváka kanálu ČT 1 existuje proti konkurenci komerčních stanic (tradičně jde hlavně o TV Nova a Primu) jeden zásadní rozdíl. Reklamní bloky nenarušují stopáž jednotlivých pořadů. Devadesátá léta, kdy diváky fascinoval jeden až dva reklamní spoty uprostřed celovečerního filmu, jsou pryč. Mnozí si tehdy komerční pauzu dokonce pochvalovali.

Dnes u pořadů v hlavním vysílacím čase komerční stanice nabídnou vysílací čas pro reklamu, který atakuje samotnou stopáž celovečerního filmu. To už jednomu pohodový zážitek ze sledování překazí. Veřejnoprávní televize dává reklamy jen mezi pořady. Pochopitelně jsou pak její zisky menší, ale celé médium má pak punc nekomerčnosti.

Dům na prodej 7kk - Praha 6, 307m2
Dům na prodej 7kk - Praha 6, 307m2, Praha 6

Politici a televizní taneční show

Do rozpočtu veřejnoprávního média se jako všem zakusuje inflace a jelikož se zastírá nekomerčností, vedení televize vyzývá politiky, aby změnili zákon, jenž stanovuje výši poplatku pro každého vlastníka přijímače televizního signálu. Aktuálně za televizi platíme stejně jako v roce 2008, kumulovaná inflace od té doby dosáhla na cca 50 %. Z toho více cca 30 % připadá na inflační vlnu od roku 2020. 

Reálný příjem televizi z poplatků klesl na polovinu. Když překotně zdražuje všechno, je nejspíše potřeba zdražit i veřejnoprávní médium. Zkrátka vhodné načasování. Pro domácnosti by se sice mělo jednat jen o 15 korun měsíčně za televizi a 10 korun za rozhlas, ale lidé už jsou na nekončící zdražování trošku alergičtí, což asi na důvěryhodnosti médiím veřejné služby nepřidá. 

Politici vládní koalice větší finanční injekci pro veřejnoprávní vysílání naklonění a tak je potřeba bít železo dokud je žhavé. Za zvýšení poplatku otevřeně lobuje nový ředitel ČT Jan Souček a politikům se pokusil vlísat do přízně zrušením publicistického pořadu 168 hodin pod taktovkou známé Nory Fridrichové.

Pořad skončil nečekaně ze dne na den uprostřed debaty o navyšování poplatků. Shodou okolností se nevyhýbal ani politické satiře, kdy si rád utahoval z politiků, zejména těch, co dochází do Poslanecké sněmovny, nehledě na to, jestli ve vládním nebo opozičním tričku. Současná opozice je proti zvedání poplatků (hnutí ANO) nebo dokonce chce jejich úplné zrušení a přerod na státní médium, jak vidíme např. na Slovensku (SPD).

Nabízí se ovšem ještě jedna úlitba politikům ve jménu rozpočtu ČT. Producenti by je mohli zakomponovat mezi celebrity tančící v populárním StarDance. Když se můžeme dívat na tančící kuchařku, proč nenaservírovat i politiky?

Ať si StarDance vydělá samo

Taneční show produkovaná v převzaté licenci totiž vzbuzuje otazníky nad tím, na co potřebuje ČT zvýšit speciální daň na svůj provoz. Zatímco zpravodajská ČT 24, ale i ČT Art, Sport nebo Déčko mají svůj zřetelný veřejnoprávní rozměr, zmiňovaná vlajková ČT 1 komerčními pořady typu StarDance sedí na jedné lodi se soukromými televizemi. Proč tedy na loď komerce nenaskočí oběma nohama?

Taneční soutěž je rozkouskovaná jednotlivými vystoupeními ze své podstaty a klidně by snesla přestávky na reklamy. Dvacet vteřin reklamy stojí v ČT 31 900 Kč s tím, že existují určité koeficienty, které ji prodražují. Populární pořad by úplně lehce zvládl cenu 100 000 Kč za jeden spot. Do pětiminutového bloku se tak vejde reklama za 1,5 milionu korun. Když začneme násobit počtem bloků a počtem dílů, dostaneme se na desítky milionů.

Jistě, zvednutí koncesionářských poplatků všem domácnostem a ještě výrazněji firmám má přinést 865 miliónů pro ČT, ale zároveň taneční estráda není jediným komerčně úspěšným pořadem televize a reklamu uvnitř by jich sneslo více. 

Pokud první kanál veřejnoprávní televize nabízí mainstreamovou zábavu, mohl by jejím prostřednictvím vydělat na zmíněné náročnější kanály, které jsou kvalitní reprezentací veřejnoprávního média. Škoda, že tenhle úhel pohledu autory projednávané novely nenapadl. Možná by šlo o lepší řešení inflačního problému, občani jsou totiž proti zvyšování poplatku a tančící politici ve StarDance jsou lepší úlitbou na oltář mocných, než zrušení publicistického pořadu, který si z nich kriticky utahuje.

Zdroj: autorský článek, komentář, ČT, ČTK, novinky.cz, e15.cz

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze