Možnosti sociálních sítí jsou jednoznačně zásadním trendem politického marketingu. Ten má však své hranice, aby se soutěž politických stran, definována např Ústavou ČR, nezměnila v prosté nakupovaní voličů. Rumunský případ využití/zneužití TikToku k volební kampani ukázal neuvěřitelnou efektivitu. Do hry se vrací možnost zákazu sociálních sítí, což by mohla být lákavá představa.
Zatímco u nás jsme se věnovali zejména tomu, kdo z politiků se na TikToku převléká za hranolky a kdo se chvástá počty vstřelených gólů při kamarádském fotbálku, ve světě se na sociálních sítí odehrává otázka obřích manipulací s voličskými náladami.
Poslední kapitola z dějin sociálních sítí a jejich vlivu na lidskou společnost se odehrála v Rumunsku. Země, až na několik výjimek turistů s oblibou v tamějších zapadlých horských vesničkách, se nachází mimo zájem českého člověka.
Rumunské problémy k nám začaly pronikat s informací, o zrušení prezidentských voleb z důvodu vlivů zahraničních vlivových operací. Na první pohled jde o poměrně nudnou zprávu z každodenního dění. Vlivové operace, zejména pod dirigentskou hůlkou Ruska, probíhají i u nás a všichni o nich víme.
Ponechme stranou rusofily a komunistické nostalgiky, kteří si Rusko tradičně idealizují, protože neviděli, jak nuzný je život obyčejných Rusů. Samozřejmě ve srovnání s životní úrovní v Česku, o srovnání s nejbohatšími zeměmi EU nemůže být ani řeč.
Na druhou stranu, co nemají Rusové v peněženkách drží tamější oligarchicko-vojenská vláda a ta je při chuti. Rumunsko sousedí s Moldávií, jak známo další zemí na řadě po Ukrajině, na níž by si ruský medvěd rád smlsnul. Rumunsko je součástí NATO a jeho poloha je strategická, což dokládají plány na výstavbu největší letištní základny aliance v Evropě.
V těchto podmínkách byly zrušeny prezidentské volby a publikován systém, jak bylo manipulováno s algoritmy sociálních sítí v čele s TikTokem za účelem podpory proruského kandidáta v tamějších prezidentských volbách. Calin Georgescu byl v posledních průzkumech na chvostu pelotonu kandidátů s podporou kolem 5 %. Za pouhé tři týdny se z něho stal vítěz prvního kola s 23 %.
V politickém marketingu při tom dodnes platila poučka, že politická kampaň pro podzimní volby se musí zahájit nejpozději v únoru, aby se stihla rozjet do léta, kdy mají dovolenkáři jiné starosti. Koho by napadlo, že za velké peníze se dá koupit leccos, včetně voličských hlasů, tak má pravdu, ale tentokrát střílí těsně vedle.
Georgescu prohlašuje, že za kampaň nedal ani floka. Podobná prohlášení už známe z dob Miloše Zemana, jenž tvrdil, že mu kampaň financují babičky po korunce a jiní drobní dárci. Spolupráce s milionářem Martinem Nejedlým zcela jistě žádné peníze na politickou kampaň nepřinesla. Čili i v případě Georgescu jde o blábol hodný jeho politického formátu.
Ze zveřejněného rumunského vyšetřování víme, že nákup influencerů (jakožto jádro propracované kampaně, jejíž detaily dopodrobna popsal web Investigace.cz) kandidáta vyšel na 9 miliónů korun. Suma, za níž se dá aktuálně koupit 68 metrů průměrného bytu v Praze. V téhle metrice by se dalo říci, že kdo vlastní dvoupokojový byt v Praze, nebo třípokojovou novostavbu v jiném městě, si může instantně nakoupit vítězství v prezidentských volbách.
Musí se jen vědět, jak na to. Sociální sítě, včetně TikToku, poměrně výrazně regulují politický obsah, konkrétně TikTok neumožňuje placenou politickou reklamu, ale jak ukazuje rumunská analýza, je možné systém obejít a není nutné se u toho ani převlékat za hranolky.
Šílené? Zdánlivě nevinná zábava, která začala sdílením rozmazaných fotek a statusů o tom, co kdo právě pojedl na Facebooku, se za pár let změnila v nástroj umožňující dokonalou manipulaci s veřejným míněním.
Rumunský případ nyní otestuje evropskou legislativu DSA (Digital Service Act), která umožňuje dočasně i trvale vypnout sociální sítě. Odborníci označují aplikaci těchto právních postupů za krajní řešení.
Zkusme si však představit, že by se na měsíc, kdy vrcholí prezidentské nebo sněmovní volby vyply všechny sociální sítě. Přišli by jsme nejen o všechny ty hádky a rozdělování společnosti, ale také bychom ušetřili čas a mohli zjistit, jestli by nás život bez kratochvilného facebookování, instagramování nebo TikTokování nebavil taky.
Zdroje: autorský článek, komentář, investigace.cz, sktalne.cz, deloitte.com