Jsou stylové, nepřehlédnutelné a určitě o slušivém kníru sníte už pěknou chvíli. Proč si ho tedy nevypěstovat právě teď? Navíc to pomůže dobré věci - šířit povědomí o mužském zdraví. Blíží se totiž listopad a s ním také osvětová kampaň Movember.
Začalo to spojením anglických slov Moustache a November a recesistickou akcí skupiny australských surfařů v roce 2003, kteří se snažili vrátit kníry zpátky do kurzu. Přetransformovalo se to v jednu z největších kampaní informujících o mužském zdraví na světě. Už za několik dní se pak muži opět oholí a do konce měsíce si nechají narůst kníry, aby tím podpořili boj proti rakovině prostaty. A vy se k nim můžete přidat!
Rakovina prostaty je totiž nejčastější mužské nádorové onemocnění a mužů s ním každoročně přibývá. V roce 2018 ho čeští lékaři odhalili u téměř 8 000 mužů, přes 1 300 nemoci podlehlo. Pokud se přitom na nemoc přijde včas, je možné ji téměř vždy vyléčit.
řekl předseda České urologické společnosti Roman Zachoval.
Nádor prostaty navíc nebolí, projevuje se zpravidla jen zvětšenou prostatou a zvýšením hladiny PSA v krvi. Nejčastěji sice postihuje sedmdesátníky, začíná se však u mužů objevovat už okolo 43. roku věku.
Muži však chodí k urologovi často pozdě a zanedbávají preventivní prohlídky. Žádná jiná prevence přitom podle odborníků neexistuje.
apeluje Zachoval.
Muži navíc o onemocnění často nemají dostatek informací. Potvrdil to i průzkum, který udělal nadační fond Muži proti rakovině mezi 330 respondenty a respondentkami. Právě ten přišel s překvapivým výsledkem, že když přijde na prevenci, je klíčové zapojit i ženy.
Kromě toho, že zvyšují apel na muže, také toho víc vědí. Například ze dvanácti otázek ohledně rakoviny prostaty odpověděly ženy správně na osm z nich, zatímco muži jen na čtyři.
Právě změnit pohled mužů na jejich zdraví a informovat se snaží kampaň Movember. Do Česka se dostala v roce 2009.
zavzpomínal koordinátor kampaně Jiří Hofreiter. V roce 2014 se však do kampaně připojili různí ambasadoři, mezi nimi například i Karel Gott. Dnes už se tak do kampaně zapojují jak muži všech věkových kategorií, ženy a celé rodiny, tak i profesní skupiny, jako policisté či hasiči.
Kromě toho, že si necháte narůst knír, se můžete zapojit také tím, že za měsíc uběhnete nebo ujdete 60 kilometrů. Nebo že zorganizujete online sešlost.
dodal Hofreiter. Nadační fond je pak využívá k osvětovým a preventivním programům – například k tisku informačních materiálů, provozu linky či nákupu lékařského vybavení.