Mnozí z nás již pravděpodobně dopravní přestupek způsobili. Nejčastěji se tak děje za příliš rychlou jízdu nebo držení telefonu při řízení, ovšem příležitostí, jak zatížit bodový systém, existuje mnohem více. Promítá se to vše pak do výsledné ceny vaší pojistky?
Každoročně se u nás stane přes 300 tisíc dopravních přestupků. Většinu z nich – až okolo 80 procent – způsobí muži. Není to nic překvapivého. Právě oni mnohem častěji vlastní řidičské průkazy a často se také chovají za volantem agresivně. Pánové tvorstva považují oprávnění sedět za volantem za samozřejmost, zatímco polovina dospělé ženské populace na řidičský průkaz stále čeká.
Z přestupků na silnicích podle statistik jednoznačně vede překročení nejvyšší dovolené rychlosti o méně než 20 kilometrů za hodinu. Pokuta se za to uděluje až ve třiceti procentech případů. Na druhém místě bývá nedovolené telefonování během jízdy, dochází k němu ve zhruba 17 procentech. Dále pak v necelých 15 procentech jde o nepřipoutání se bezpečnostním pásem. Zapomenout však nelze ani na další příčiny, jak upozorňuje dopravní odborník Jaroslav Heinrich. Ty často vykazují horší následky než nehody z kategorie nejčastějších.
uvedl Heinrich, který pracuje pro brněnskou projekční kancelář pro dopravní a inženýrské stavby.
Výše pokut a tím i udělení trestných bodů tomu ale neodpovídá, nejvyšší pokuty se totiž dávají za něco zcela jiného. Pokutu ve výši až 20 tisíc korun můžete dostat za řízení vozidla, které nemá osvědčení k registraci. Za takový přešlap vám dopravní inspektorát zakáže řídit vozidlo až na jeden rok.
Stejně dopadnete tehdy, řídíte-li pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. V případě užití návykových látek trestní zákoník říká, že hrozí odnětí svobody na 3 až 10 let. Ve většině jiných situací tak vysoké tresty nepadnou.
Nabízí se proto otázka, zda a jak se porušení pravidel promítá do samotné výše pojistného. Pojďme se na chvíli podívat do centrální databáze pojistitelů, jak si na silnicích vedeme.
Výše pojistky, kterou za užívání auta každoročně platíme, stanovuje řada různých kritérií. Pojišťovny rozhodují podle zdvihového objemu motoru, značky, stáří a kategorie vozidla. Rozhoduje i to, zda se jedná o osobní či nákladní automobil nebo jen o motorku. Důležitým kritériem je věk řidiče, připlatí si občané řidiči do 28 let věku, systém je vyhodnocuje jako více rizikovou skupinu. Hlavně kvůli menším zkušenostem za volantem.
K okolnostem, jež o výši pojistného v konečném součtu rozhodují, patří délka bezeškodního průběhu. Tedy jak dlouho jste vaše vozidlo dokázali řídit, aniž jste jakkoliv porušili pravidla silničního provozu.
Maximální uplatnitelný bonus, který získáváte, začíná od 120 měsíců bez nehody. Bonusem v tom případě dosáhnete až na polovinu z celkové ceny pojistného. Řada firem, jak tvrdí někteří experti, vám k tomu ochotně přidá ještě dalších 15 procent slevy.
Co když způsobím škodu?
Co se stane v případě, když způsobíte škodu vy? Přijdete o 36 slevových měsíců a v registru pojistitelů budete nově vedeni jako hříšník. Ještě horší situace nastane ve chvíli, kdy nebudete mít sjednané povinné ručení. Část škody budete muset uhradit ze svého, a ještě k tomu počítejte s mastnou pokutou za nesplnění zákonné povinnosti, k níž povinné ručení samozřejmě patří.
Rovněž hrozí soudní řízení. Zpravidla se uplatňuje jen u největších nehod, kdy vás poškozený žaluje a pojišťovna odmítne zbytek škody zaplatit. Jedna zásada však platí za všech okolností: čím více přestupků, nehod a dalších škod na silnici způsobíte, tím vyšší pojistné očekávejte.
Když k nehodě dojde, pak u těch menších stačí vyplnit evropský záznam o dopravní nehodě. U větších je však nutné přivolat na místo Policii České republiky. Jedná se zejména o situace, kdy se někdo na místě zraní, nebo dokonce zemře.
Stejný postup se volí, když je škoda vyšší než 100 tisíc korun, je zničená silnice či dopravní značka, pokud nemá kdokoliv z účastníků řidičský průkaz nebo je kdokoliv z nich pod vlivem alkoholu či drog. Závažnost takového faktu redakci připomněl zástupce kanceláře pojistitelů.
varoval v této souvislosti Petr Jedlička, pojistný matematik uvedené kanceláře.
Nezapomeňte, že policie při nehodě řeší otázku opětovného obnovení dopravního provozu, pokud byl kvůli nehodě omezený či zcela zastavený. Výjimečné nejsou ani situace, kdy jeden z řidičů z nehody ujede, či se její účastníci nedokážou shodnout, kdo vlastně nehodu způsobil.
O celkové výši pojistného za váš automobil rozhoduje celá řada faktorů, což znamená, že dodržování pravidel silničního provozu patří mezi absolutní priority téměř každého z nás. Neboť čím více škod způsobíte, tím více si na pojistném ručení připlácíte.
Zdroje: vlastní dotazování