Máte raději letadla, nebo vlaky? Letecká doprava se v poslední době stává stále častěji terčem kritiky ekologických aktivistů kvůli vysokým emisím. Vzhledem ke stále levnějším a dostupnějším spojům však není divu, že si neustále získává oblibu. Navíc vlaková spojení bývají mnohdy nepřesná a do cílové stanice dorazí opravdu pozdě. A na některá nádraží byste nevstoupili ani za dne, natož v noci.
Některé země se snaží zrušit lety na krátké vzdálenosti a vytlačit cestující ze vzduchu na koleje. Vlaky mají nepochybně své velké výhody a zvláštní kouzlo. Aby byla cesta od začátku do konce příjemná, hrají svou roli nádraží, jejich dostupnost, vybavení, čistota a orientace. Proto se také v posledních letech více využívá vlaková doprava. V čem je problém?
Evropská nádraží jsou pravidelně hodnocena a zařazována do žebříčků, přičemž přichází na řadu posouzení, která z nich poskytují nejlepší cestovní a bezpečnostní zážitek. Právě bezpečnost je při cestování zohledňována a bere v potaz především noční příjezdy do cílových stanic. V rámci každoročního Evropského indexu železničních stanic se analyzuje padesátka největších železničních stanic v Evropě, a to buď na základě počtu cestujících, nebo podle kvality zážitků, které nabízejí. Tento žebříček vytvořila spotřebitelská ochranná organizace Centrum pro volbu spotřebitelů, která hodnotila stanice podle kritérií jako jsou doby čekání, frekvence zpoždění a dostupnost přestupů.
Index hodnocení evropských železničních stanic nejenže zahrnuje kritéria, mezi která patří například čekací doby, zpoždění a počet přestupů, ale také se zaměřuje na širší spektrum služeb a doplňkových nabídek. Mezi tyto aspekty patří nabídka jízdenek, provozní doba stanic a snadná dostupnost informací. Dále se hodnotí dostupnost a kvalita služeb přímo na nádražích, včetně salonků, obchodů a restaurací. Kromě toho se bere v úvahu celková dostupnost stanic, včetně aplikací pro chytré telefony, které usnadňují cestování, nabídky bezplatného Wi-Fi připojení a možnosti využití služeb jako jsou Bolt a Uber. Analýza je doplněna informacemi z vnitrostátních dopravních orgánů, online statistikami, mapami stanic a aktualizacemi v reálném čase. V neposlední řadě je do hodnocení zahrnut i vlastní výzkum očekávání a preferencí spotřebitelů, což dává komplexní pohled na to, jak evropská nádraží vyhovují potřebám a požadavkům cestujících.
Rok po sestavení žebříčku bylo zjištěno, že nejlepším evropským nádražím se stalo švýcarské Zurich Hauptbahnhof. Toto nádraží excelovalo v kategorii komfort pro cestující, kde získalo impozantních 102 bodů. Jedním z klíčových hodnotících aspektů, které přispěly k jeho vysokému hodnocení, je provoz pokladny, která je otevřena od 6:00 do 21:00 hodin, což zajišťuje vysokou dostupnost služeb pro cestující, kteří si nemohou své jízdenky zajistit on-line pomocí mobilní aplikace. Švýcarské nádraží se také vyznačuje svou inkluzivní nabídkou jízdenek, která je přizpůsobena různým skupinám cestujících, včetně dětí, velkých skupin, mladých a starších osob, stejně jako osob se zdravotním postižením. Tato široká škála speciálních nabídek jízdenek zajišťuje, že cestování vlakem je přístupné a pohodlné pro všechny.
Jedním z nejvýraznějších úspěchů tohoto nádraží je jeho schopnost minimalizovat čekací doby pro cestující. Průměrná doba čekání na tomto nádraží je pouze jedna minuta, což je navíc opravdu výjimečné. Kromě toho, pouze tři procenta vlaků z tohoto nádraží mají zpoždění, což je významný ukazatel efektivity a spolehlivosti služeb. Na druhém místě se umístilo nádraží, které se do žebříčku dostalo až na začátku tohoto roku. Tohoto skvělého výsledku dosáhlo vídeňské hlavní nádraží, které získalo vysoké hodnocení v oblasti služeb, dalšího cestování a dostupnosti. Berlínské nádraží Hauptbahnhof si zajistilo třetí místo, o které se dělí s dalším švýcarským uzlem – Bernem.
Na opačném konci žebříčku se nachází nádraží, které bohužel získalo nejnižší hodnocení v kategorii komfortu pro cestující. S pouhými 39 body se nejhorším vlakovým uzlem v Evropě stalo nádraží Bremen Hauptbahnhof v Německu. To se cestujícím jeví jako nekomfortní a také nebezpečné. Toto nádraží, přestože patří mezi nejrušnější v Evropě, čelí velké kritice. Jedním z hlavních problémů je průměrná čekací doba na spoj, která dosahuje 11 minut. Kromě toho má až 43 procent vlaků zpoždění, což je výrazně nad průměrem a způsobuje cestujícím značné nepohodlí. Dalším problémem, kterým cestujícím vadí, je omezená dostupnost spojení do města. Absence bezplatného Wi-Fi připojení a omezený počet obchodů a stravovacích zařízení (pouze devět obchodů a 15 restaurací) nejvíce snižuje atraktivitu tohoto vlakového nádraží.
V roce 2023 došlo k celkovému poklesu kvality služeb na evropských železničních stanicích, což se projevilo nižším bodovým hodnocením ve srovnání s předchozím rokem. To naznačuje výrazné snížení kvality dopravy, zvýšení zpoždění vlaků a také pokles počtu obchodů a restaurací na stanicích. Zvláštní pozornost si zaslouží situace Kyjev-Pasažýrskij. Jak uvádí výše zmíněný průzkum, toto nádraží se pro cestující jeví jako nepříjemné, nekomfortní a především nebezpečné. Někteří se obávají na toto nádraží přijet nočním vlakem, jelikož kriminalita kolem nádraží je stále velmi vysoká.
Zdroje: autorský článek, Euronews, consumerchoicecenter.com, swissinfo.com,