Virtuální realita je ve svém základě především obrazovým vjemem, kdy hlavní rozdíl mezi displejem a virtuální realitou je velikost sledovaných objektů. Zatímco na klasickém monitoru jsou znázorněny postavy o dost menší než hráč, při nasazení brýlí jsou objekty v reálných velikostech. Navíc díky pohybovým senzorům se lze v brýlích libovolně rozhlížet, což ještě více umocňuje virtuální zážitek. Vše je vystavěno na využívání dvou LCD displejů, jeden pro každé oko.
K PlayStation VR od společnosti Sony potřebujete konzoli PlayStation 4, nejlépe však Playstation 4 PRO a také kameru. Tato virtuální realita vás vyjde s veškerým příslušenstvím přibližně na luxusních 21.500 Kč. Vzhled brýlí je futuristického rázu. Brýle mají v sobě několik senzorů, které zajišťující orientaci v prostředí. Technologie využívá 9 LED diod, které spolupracují s PS4 Eye kamerou. Displej má oproti konkurenci menší rozlišení a to 1920 x 1080 px.
Uvnitř brýlí se nachází OLED obrazovka s rozlišením 2160 x 1200 bodů (1080 x 1200 px pro každé oko) s obnovovací frekvencí 90 Hz. Dále se zde skrývá akcelerometr, gyrometr měřící úhlový pohyb, magnetometr sloužící pro orientaci v prostoru vzhledem k orientaci magnetického pole Země a systém pro sledování pohybu v 360 stupňovém rozmezí. Oculus Rift ke svému fungování nepotřebují žádnou jinou periferii, jen pořádný herní přístroj. Cena je stanovena na zhruba 20.000 Kč.
Řeč je o HTC Vive, tchaj-wanském výrobci mobilních zařízení. Výrobce využil svou příležitost a na trh uvedl virtuální brýle, jejiž cena se vyšplhala na 24.300 Kč. K fungování virtuální reality je opět zapotřebí výkonný herní počítač. Svou výbavou je HTC Vive velice podobné Oculusu, přesto nabízí ještě o špetku zajímavější specifika. Pozorovatelný rozdíl je u displeje, který má o něco vyšší rozlišení. HTC do svých brýlí nainstalovalo OLED displej s rozlišením 2560 x 1200 px (1090 x 1200 pro každé oko) s obnovovací frekvencí 90 Hz. Díky těmto parametrům vévodí virtuálním přístrojům.