Češi ve světě zase zabodovali! Vynalezli částicový detektor, který se používá i ve vesmírném výzkumu, a ten pomohl určit pravost díla. Jeho autorem je slavný renesanční malíř Raffael Santi. Díky práci českých restauratérů si nyní obraz nevyčíslitelné hodnoty, který je uschován v nedobytném trezoru, můžete prohlédnout.
Obraz svaté rodiny, tedy Panny Marie s malým Ježíškem, který se k matce stahuje z kolébky, je datován rokem 1517. Má samozřejmě bohatou historii. Papež Lev X. byl objednavatel obrazu, Raffael ho namaloval v roce 1517 pro umístění na oltář ve Svaté chýši v Loretu. O rok později Raffael využil tento motiv také pro malbu obrazu Velká Svatá rodina, který se stal součástí papežského daru francouzské královské rodině a dnes je součástí expozice muzea v Louvru. Madona s dítětem z roku 1517 zůstala ve Vatikánu. Po obsazení Říma bonapartisty roku 1798 bylo dílo odvezeno do Paříže, později se dostalo do Anglie. Během staletí byl obraz mnohokrát napodobován.
V roce 1936 byl vystavován v Praze, v odborném světě se mu proto říká také Pražská madona. Koupil ho Otomar Švehla, příbuzný československého premiéra. V majetku rodiny zůstal až do roku 1992, kdy byl ze Slovenska prodán, přiblížil Fajt dějiny díla. Na Slovensku obraz koupil český podnikatel, který ho odvezl do ciziny.
Od 90. let odborníci z několika zemí obraz zkoumali, v roce 2002 začal český restaurátor Raymund Ondráček dílo restaurovat. Práce, v nichž pokračovali pod dohledem mezinárodní skupiny odborníků mimo jiné další dva čeští restaurátoři, skončily loni. K průzkumu se v té době připojila firma InsightArt s robotickým skenerem RToo, který je jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na průzkum umění.
řekl restaurátor Jiří Lauterkranc.
Vzhledem k tomu, že jde o unikátní velmi vzácné dílo, měli čeští odborníci opravdu velký respekt.
svěřil se Lauterkranc.
Zda bude dílo někdy vystaveno opět v České republice není zatím jasné. Zatím zůstává v Bruselu, majitelé jej poskytují na průzkumy a jsou podle historika a bývalého generálního ředitele Národní galerie Jiřího Fajta vstřícní i k případnému vystavení. Obraz měl být už letos převezen do Louvru ke komparaci s tamním dílem. Zamezila tomu však pandemie.