Po šestnáctiletém intenzivním koncertování po celém světě se ředitel Bohemian Music Agency a šéfdirigent Bohemian Symphony Orchestra Prague Martin Šanda dostal do svízelné situace. Koronavirus zrušil veškeré jeho koncerty. On ale nelenil a vymyslel způsob, jak své kolegy nenechat na holičkách. Založil firmu a z muzikantů se rázem stali řidiči, kteří lidem dováží nákup až ke dveřím. A protože jsou to navíc světoví virtuózové, tak občas doručí i nějakou tu pěknou písničku. Martin se v rozhovoru pro LP-Life.cz rozpovídal nejen o tom, jak vznikla firma Přivezeme Nákup.cz, ale také o tom, že umělci kvůli nedostatku peněz začali trpět například depresemi...
Poslední koncert před první vlnou pandemie jsme měli 12.03.2020, a to v Katedrále svatého Klimenta v Praze. To jsme byli ještě přehnaně optimističtí a říkali si, že jak rychle to přišlo, tak rychle to zase odejde. Následně jsme museli zrušit několik desítek koncertů v březnu až červnu. Bohužel včetně nově připravovaného audiovizuálního projektu Carmina Burana skladatele Carla Orfa ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Poté, co přišlo letní rozvolnění, jsme odehráli pár koncertů v létě a poslední větší koncert byl 11. srpna právě v Obecním domě. Pak přišla druhá vlna pandemie, a to nám již bylo jasné, že si hned tak veřejně nezahrajeme.
Jak jsem již říkal, na začátku první vlny jsme byli plni optimismu. Vždyť na chřipkové epidemie jsme byli zvyklí už léta. Tak říkajíc studená sprcha přišla se začátkem druhé vlny. Málokdo si uvědomuje, že agentura musí platit provozní náklady, i když nemůže provozovat koncerty, jako nájmy za kanceláře a uskladnění hudebních nástrojů a archivů, energie, údržbu. Řádově se jedná o statisíce.
Bylo to na začátku října 2020 a také druhé vlny pandemie. Museli jsme zrušit i zbytek koncertů do konce roku, včetně několikrát přesouvaného velkého koncertu Carmina Burana v Obecním domě a obřího koncertu Hauser in Prague (Stjepan Hauser/2cellos) v pražské Velké sportovní hale. O desítkách menších koncertů, včetně vánočních, ani nemluvě.
Vymýšlení zas tolik práce nedalo. Měli jsme to v hlavě připravené už nějakou chvíli. Navíc myslím, že jsme já i můj obchodní partner František Zemjánek docela kreativní a už jsme se za svůj život setkali s mnoha změnami.
Třeba František je mimo jiné bývalý šéf pražské kriminálky – obor vraždy a krádeže, a dnes je z něho naprosto famózní dramaturg kulturních akcí, kterého si žádají největší světové firmy a korporace, třeba Microsoft. Takže neustálá realizace něčeho nového byla naším denním chlebem dlouhá léta a na pestrost života jsme si nemohli nijak stěžovat. Realizace tedy byla stejně rychlá jako i příprava našich společných akcí. Hodně nám pomohli přátelé a mimo jiné také skvělí muzikanti z Orange Cup Studio, kteří nám e-shop připravili k provozu za neuvěřitelně krátkou dobu a patří jim za to obrovský dík! Vlastně nás nejvíce zdržela jenom pomalost českých bank...
Samozřejmě každé začátky jsou těžké. Je třeba se neustále učit. Ale pokud to, co děláte, děláte poctivě a srdcem, lidé to dokážou ocenit. Já se třeba naučil spousty nového o online marketingu a teď už třeba vím, že PPC, nebo SEO nejsou zkratky nějakých sexuálních úchylek. (smích)
Rozvážíme kompletní sortiment potravin, také drogerii, domácí potřeby, krmiva pro domácí mazlíčky, a v současné době i potřebné ochranné pomůcky proti šíření Covid-19. Jsme vlastně klasický online supermarket s komplexním sortimentem, který ale neustále rozšiřujeme. Momentálně rozvážíme prostřednictvím našich kurýrů po celé Praze a přilehlém okolí, a to podle času objednávky a vytíženosti kurýrů buď v ten samý den, kdy bylo zboží objednané, nejpozději však následující den. Ale prostřednictvím služby Balíkovna rozesíláme veškeré zboží mimo čerstvého a chlazeného po celé ČR. Máme svoje smluvní dodavatele. Navíc se snažíme držet ceny co nejníže – jde nám více o spokojené a vracející se zákazníky a tím i více pracovních příležitostí pro naše umělce bez práce, než o vlastní zisk a prospěch!
I v současné celkem depresivní době dokážeme našim zákazníkům přivézt společně s nákupem i trochu radosti. Na přání zákazníků máme i „hudební“ kurýry, kteří dokážou zákazníkovi v rámci možností třeba krátce zazpívat, nebo zahrát. A občas to bývá zábavné, když si někdo v ulici objedná dovoz třeba se zpívajícím kurýrem a ve finále má z toho celá ulice, jak se říká, druhé Vánoce. Velmi dojemné bylo, když jsme byli přítomni při žádosti o ruku.
Stovky umělců „na volné noze“ přišly o veškerou práci a zdroj obživy. Nejsou to jenom muzikanti, ale také herci a další navazující umělecké profese, jako technici, zvukaři, osvětlovači, maskérky, vlásenkářky a spousty dalších, bez kterých by koncerty nebo divadelní představení nemohla fungovat tak, jak jsme byli zvyklí.
U nás mají kurýři klouzavou pracovní dobu a mají tak možnost udržovat i sami sebe v hudební kondici. Samozřejmě pokud vám někdo ze dne na den zakáže vykonávat to, na co dřete celý život, zanechá to na vaší psychice nedozírné následky.
Klasický muzikant je zvyklý cvičit od šesti let několik hodin denně, v době studií běžně šest až deset hodin každý den. A když jsme měli klasické zkoušky, nebo nahrávání, byli jsme denně v procesu klidně dvanáct hodin. A pak vám 12.03.2020 řekne vláda, že je konec a nesmíte nic, jen sedět a čekat. Spousta lidí v našem okolí začala trpět depresemi z naprosto nejasné budoucnosti. Jak zaplatit nájem, za co koupit jídlo pro rodinu a tak dále.
Někteří „chytří“ se začali s oblibou ohánět online koncerty. Ty si ale může dovolit jedině státem dotovaný orchestr, nebo divadlo, kterým jdou i v současné době peníze přímo z kapes nás daňových poplatníků. Náklady na takový koncert těžce převyšují příjmy, a to si my, kteří nikdy nepobírali jakoukoliv dotaci, dovolit nemůžeme.
Vystudoval jsem hru na housle a následně dirigování. Jsem ředitelem Bohemian Music Agency s.r.o. a šéfdirigentem Bohemian Symphony Orchestra Prague (BSOP). Mimo to, že posledních téměř deset let uvádíme pravidelné koncerty ve Smetanově síni Obecního domu v Praze, koncertujeme takřka po celém světě. Za zmínku stojí třeba měsíční turné po celém Japonsku, ale také řada evropských turné (Španělsko, Itálie, Francie, Německo, Holandsko a další).
Mimo klasických koncertů se také specializujeme na spolupráci s rockovými, popovými i metalovými kapelami a umělci. Z těch zahraničních rockerů to byli například Alice Cooper, Bonnie Tyler, Kim Wilde, Gianna Nanini, Joey Tempest (Europe), Steve Lukather a Boby Kimball (Toto), Rick Parfitt (Status Quo), Ian Gillan (Deep Purple), Dan McCafferty (Nazareth), Mick Box a Bernie Shaw (Uriah Heep) nebo třeba kapela Corvus Corax. S některými z nich jsme dvakrát absolvovali i festival ve Wackenu, což je jeden z největších metalových festivalů v Evropě.
Z metalových kapel jsme jako první orchestr spolupracovali s kapelou Sabaton na festivalu Rock in Vienna, Visions of Atlantis na festivalu Bang Your Head.
Ze zahraniční popové scény to byli třeba italský zpěvák Max Gazzé nebo německá zpěvačka Helen Fischer. A když přejdeme do „populární klasiky“ jsou to Vanessa Mae, Sarah Brightmann, The Tenors nebo José Carreras.
Z českých populárních umělců to byla spolupráce s Ivetou Bartošovou, Václavem Noidem Bártou, Markétou Konvičkovou, Gabrielou Goldovou nebo Xindlem X. A z těch klasických to byli třeba sopranistka Kateřina Kněžíková a Václav Hudeček.
Na to se těžko odpovídá, protože nikdo netušíme, kdy to pomine. Jen věříme, že to pomine. Jakmile se tak stane, začneme hrát, ale firmu necháme běžet, i když té práce bude míň. Ale věřím, že přivýdělek se bude hodit i ke koncertování.