Vrcholná fotbalová akce je v plném proudu. Největší favoritky z USA vypadly a nedosáhnu na unikátní rekord, který fotbalová historie nezná, a dlouho ani nepozná. Ve Francii ukázali, že ženský fotbal je pro fanoušky stejně atraktivní jako mužský a Česko také zanechalo na šampionátu na Novém Zélandě svou stopu.
Stereotypně je fotbal vnímán jako oblíbená mužská nedělní zábavou, ať už v pasivní nebo aktivní podobě. Aktuálně probíhající mistrovství světa však dokazuje, že sport je čím dál populárnější i mezi ženami. Historicky první doložený zápas v ženském fotbale proběhl v roce 1895 mezi týmy severního a jižního Londýna.
Od té doby sport urazil kus cesty. První neoficiální mistrovství světa proběhla v roce 1971, kdy zvítězily fotbalistky Dánska. Oficiálními prvními šampiónkami jsou však Američanky, které zvedly trofej nad hlavu v roce 1991, kdy poprvé šampionát zaštítila FIFA.
Ani letos se šampionát neobešel bez velkého překvapení, kdy absolutní favoritky s USA vypadly po penaltovém rozstřelu v osmifinále se Švédskem. Utkáni bylo mimořádně sledované, protože hráčky USA mohly reálně dosáhnout na historický milník v dějinách fotbalu, což se ani žádné mužské reprezentaci v podstatně delší historii šampionátu nepodařilo zvítězit třikrát za sebou. Bohužel na jedinečný rekord se jim dosáhnout nepodařilo. Proč se v USA tak daří ženskému fotbal?
Zejména ve vládním programu rovné podpory mužského a ženského vysokoškolského sportu. Výchova profesionálních sportovců v USA probíhá vesměs ve všech sportech odlišně, než jak ji známe z Evropy. Profesionální kluby si vybírají sportovce z vysokoškolských sportovních soutěží, kde jsou běžná sportovní stipendia pro nadané sportovce. Ženský fotbal je na této úrovni v USA populárnější než mužská varianta a univerzity hráčkám nabízí na 300 stipendijních programů zaměřených na fotbal.
Velké množství fotbalistek v USA může být pro našince překvapivým trendem. V Evropě totiž mezi fotbalovými fanoušky panuje řada předsudků. Dnes jsou velmi viditelné fotbalové kampaně proti rasismu a originálním způsobem problém stereotypů v ženském fotbale zpracovali tvůrci televizní reklamy na letošní mistrovství světa.
Ve videoklipu sledují diváci francouzskou fotbalovou reprezentaci v prostřihu s bujarými emocemi fanoušků během posledního mistrovství světa (mužů). Klip poukazuje na to, jak fanoušci prožívají utkání, kdy hrají jejich "Modří" (Les Bleus-přezdívka francouzské fotbalové reprezentace). Ve skutečnosti se však jedná o digitální trik, kdy předváděné fotbalové akce nesehráli "Modří", ale "Modré" (Les Bleues) a postavy hvězd mužského fotbalu byly jen naroubovány na hráčky pomocí studiových efektů.
Klip tak poukazuje na to, že pravé fotbalové zážitky lehce zprostředkují i ženské hráčky i přes to, že řada mužů z fotbalového prostředí je podceňuje, což je v tuzemsku dobře známá věc např. od televizních fotbalových komentátorů.
U nás se aktuální vrcholná fotbalová akce netěší přehnané pozornosti zejména z toho důvodu, že se na mistrovství české reprezentantky neprobojovaly. Přes to má naše země na šampionátu své drobné zastoupení.
Hlavní trenérkou domácích hráček Nového Zélandu je totiž Češka Jitka Klimková. Je zároveň první českou trenérkou na vrcholné akci, což je dáno zejména tím, že česká reprezentace na mistrovství světa nikdy nenastoupila.
Ačkoliv se i přes překvapivý úspěch v prvním zápase proti favorizovanému Norsku nepodařilo novozélanďankám postoupit ze skupiny, těší se Klimková zájmu místních médií a s vystoupením týmu je spokojená.
"Vzbudili jsme vášeň pro fotbal na Novém Zélandu a to je skvělá věc do budoucnosti,"
zhodnotila své působené s hráčkami na šampionátu jediná česká "reprezentantka".
Zdroje: youtube.com, twitter.com, fotbal-trenink.cz, seznamzpravy.cz, wikipedia.org, ruik.cz