Naučte se něco navíc, nebo vás brzy nahradí – to i další rady se v poslední době nesou digitálním světem, který byl ze začátku k AI skeptický. Důvod je jednoduchý. Od chvíle, co se umělá inteligence přihlásila o pozornost, se učí tak rychle, že se některé pozice otřásají v základech. Je pro vás AI příležitost nebo hrozba?
Copywriteři, redaktoři, grafici, tvůrci webů - všichni, jenž tvoří obsah, který je jen kompilátem z dalších zdrojů nebo vychází ze šablon, a nepřidají k tomu nic navíc, budou mít brzy problém. Umělá inteligence dokáže spolehlivě vygenerovat takřka jakýkoliv článek, popisek či web. A ačkoliv gramatiku po ní zatím musí rodilý mluvčí zkontrolovat, ve faktech se mýlí jen málo.
Investigativní novináři se o své křeslo bát nemusí, tvůrci obsahu lifestylových webů už ale právem zbystřili. Bulvár zatím AI neumí, je to však jen otázka času. Už teď přešlo několik tuzemských webů na tvorbu článků pouze v ChatGPT a přestali využívat placené redaktory. Jedná se obvykle o témata historická, technická či astrologická. Do budoucna by tak redakce mohly přistoupit namísto redaktorů k pozici kontrolorů článků generovaných AI, případně pracovníků, kteří budou zadávat do AI témata, a následně je zpracovat na web. Je to snadná cesta, jak může web navýšit svou denní produkci bez růstu nákladů.
Otázkou však zůstává, zda poskytovatelé reklamy nebudou do budoucna automaticky generované články sankcionovat. Ale k tomu pravděpodobně povede ještě dlouhá cesta. Zatím nemáme nástroje, jak takový článek spolehlivě rozpoznat, byť jsou různé indicie - například, když web pomocí AI parafrázuje článek z jiného webu a bezmyšlenkovitě ho zkopíruje. Ačkoliv totiž například Chat GPT umí česky, ve stylistice tak silnou dovednost ještě pořád nemá. Pokud budete pozorní, všimnete si toho i na několika českých webech.
Už dříve se diskutovalo o tom, že Google bude automaticky generované články kontrolovat a dávat jim tzv. shadowban, případně to může snížit PQ – page quality rating. Do teď ale nebylo vydáno žádné oficiální stanovisko, jak by taková kontrola měla probíhat. Umělá inteligence navíc generuje pokaždé jinou odpověď a lze očekávat, že do budoucna se bude jen zdokonalovat.
Dalo by se říct, že babičkou grafické umělé inteligence byla báječná aplikace Canva, která dala každému možnost vytvořit si newslettery, luxusní loga, příspěvky na sociální sítě, e-booky a mnoho dalšího bez ohledu na to, jak šikovný doopravdy byl. To vše prostřednictvím mnoha předpřipravených šablon bez nutnosti rozumět kompozici či mít špetku estetického cítění. Dodnes je denním chlebem pro marketéry i influencery – a její popularita nijak neklesá.
Konkurencí jí – a mnoha dalším grafikům – bude pochopitelně AI, která dnes umí vygenerovat nejen grafickou podobu budoucího příspěvku, ale také text a mnoho dalšího. Obsah na sociálních sítích by se tak mohl v příštích několika letech rapidně proměnit. Stejně tak například proces tvorby loga, za který dnes zaplatíte až desítky tisíc.
Diskutovaným tématem na sociálních sítích je momentálně využívání AI k tvorbě produktových fotek. Nese si to s sebou svá přesná pravidla a zatím není jasné, jak zboží připravit či nafotit, aby mohlo být pomocí AI „oblečeno“ na tělo. Na druhou stranu je to zase jen otázka času. E-shop by automatizací mohl ušetřit desetitisíce nejen za modelky, ale za prostory, fotografy i následnou postprodukci. Zatím je však prý problém s tělesnými proporcemi, které zkrátka vypadají občas nepřirozeně. Už teď se ale dá libovolně změnit prostředí. A i nově začínající e-shop tak může tvrdit, že novou kolekci fotil na Maledivách nebo vrchu Empire State Building. Bez toho, aby ho to stálo statisíce.
Podobným výzvám i hrozbám bude jistě čelit také filmové odvětví. Tvorba krátkého filmu či instruktážního videa by se do budoucna mohla stát otázkou pár sekund, což už dnes umí v omezené míře například i Tik Tok. Z fotografie vám hravě udělá mluvící postavu a umožní nahrát voiceover, kde můžete hlas různě měnit. Je to také snadná příležitost, jak oživit zesnulé legendy. Je to ale také snadno zneužitelné a můžeme očekávat, že do budoucna se jistě objeví hned několik právních předpisů, které upraví použití obličeje bez souhlasu pomocí AI.
S umělou inteligencí se počítá i ve zdravotnictví. Budiž příkladem mamografické vyšetření, kdy AI pomáhá s identifikací a vyhodnocováním mikrokalcifikací. Dokáže pacienty prioritizovat podle jejich aktuálního zdravotního stavu nebo rozpoznat podezřelé či nebezpečné útvary. Velkým pomocníkem by mohla být rovněž na urgentním příjmu.
Přesto se nelze domnívat, že by právě zde AI plně nahradila pozici lékaře. Lidé budou chtít pravděpodobně stále mluvit s živým člověkem, pokud budou řešit zdravotní problém. Přesto už dnes známé příklady robotů, které zvládnou operaci člověka bez přítomnosti lékaře. Tím by se do budoucna mohl celý zdravotní systém uspíšit. Jsou stále odborná pracoviště, kde pacient na neurgentní zákrok čeká i několik měsíců.
Nabízí se rovněž otázka prevence, která by dokázala vyhodnotit závažnost zdravotního stavu pacienta – pokud by lékař umožňoval na jeho webových stránkách či v aplikaci zkonzultovat aktuální problém, mohl by vyhodnotit, zda je návštěva lékaře nezbytná, případně by mohl předepsat vhodný recept.
V poslední době zažívají velký rozmach rovněž internetoví boti, kteří jsou rovněž určitou formou AI. U většiny mobilních operátorů se dnes už spojíte právě s botem, říkejme mu třeba Čenda, který se vás nejdříve zeptá, jaký máte vlastně požadavek. Pomocí komunikace pak dokáže určit, zda stačí zákazníka nasměrovat na příslušnou stránku nebo ho má přepojit na operátora. To samé, když voláte na zákaznickou linku. Ve firmě tak nemusí sedět člověk, který bude zákazníky selektovat. Do budoucna by mohla AI hravě sepsat reklamace, zaevidovat technickou poruchu nebo například vypovědět smlouvu.
Už dnes existují programy, které podnikateli hlídají limit pro přihlášení k DPH, evidují faktury, upozorňují na různé nesrovnalosti v číslech. Do budoucna by mohla AI převzít nejen kompletní tvorbu kontrolního hlášení DPH nebo daňového přiznání, ale také evidenci majetku, či právní a finanční analýzy.
Pro jednoduchá právní podání na právních odděleních firem by už tak nebyli třeba studenti či firemní právníci.
Ačkoliv často rodiče trvají na tom, aby jejich potomek vystudoval nejméně jednu vysokou školu, nejméně ohrožení budou pravděpodobně ti, kteří se vyučili řemeslu – elektrikáře nebo instalatéra člověk potřebuje osobně. I tu kuchyňskou linku raději zadáte truhláři než automatickému programu. Mediátor má zase obvykle emoční inteligenci a schopnost vyjednávat, kterou AI zatím postrádá.
Stejně tak se pravděpodobně nedotkne obchodních zástupců, soudců či řidičů, ačkoliv snaha o plně automatizovaná auta už je ve světě také. Prodavačky už jsou rovněž nahraditelné automatickými pokladnami. Není to tak dávno, co se dokonce spekulovalo o tom, že by kurýry mohly nahradit drony, k čemuž Amazon v Kalifornii a Texasu přistoupil už loni v prosinci. U nás je to ale zatím přeci jen otázka několika let, ačkoliv někteří to již s nadšením testují. Je mnoho profesí, kteří se AI zatím bát nemusí. Na druhou stranu takoví ti programátoři…
Zdroj: redakce, forbes.com, newscientist.com