Zvolený prezident Donald Trump potvrdil svůj zájem navyšovat cla na dovezené zboží. Zástupci druhé nejlidnatější země světa se na prohlubování celní války s USA připravují dlouhodobě. Trumpův výrok již pohnul kurzy měn a cenami akcií. Jestli skutečně svůj příslib jeho administrativa uvede do praxe není jasné. Jeho hlavní sponzor Ellon Musk má v Číně byznysové zájmy a podle některých zahraničních médií je celní válka s Čínou znakem Trumpových snah zbavit se spojenectví s miliardářem.
Již od nástupu do úřadu na počátku příštího roku by se měly zvednout sazby na zboží z Mexika a Kanady o 25 %. O deset 10 % by měla vzrůst současná cla na dovoz z Číny. Zvolený prezident USA tak potvrdil, že hrozby uvalováním cel na zboží dovážené do Spojených států nejsou rozhodně plané.
Ačkoliv se během volební kampaně hovořilo o clech především na čínské zboží, nynější příslib toho, co Trump prohlašuje, že udělá první den v Bílém domě cílí na dovoz zboží z jiných destinací. Klíč k tomu, proč se mají cla zvýšit právě v těchto zemích se zdá být jasný.
Mexiko a Kanada jsou největšími dovozci zboží do USA. Před začátkem tzv. celní války během prvního Trumpova mandátu byla největším dovozcem Čína, ale následně ji vystřídalo Mexiko. Celní válka pokračovala i za současného úřadujícího prezidenta Joe Bidena, který některá cla ještě navýšil.
"Trump se nečekaně brzy rozmáchl k celnímu úderu na Čínu, Mexiko a Kanadu. Další na řadě je Německo. Proč právě tyto země? Jsou to letos s přehledem největší dovozci do USA Trump ovšem hrozbu clem ve výši 10 % na Čínu a vysokých 25 % na veškerou produkci (!) dováženou z Kanady a Mexika zdůvodňuje nikoli mohutným dovozem daných zemí do USA, nýbrž jejich neschopností potírat drogy a imigraci,"
upozorňuje na okolnosti Trumpova prohlášení ekonom Lukáš Kovanda na X.
Pokud by primárním, ale nepřiznaným, motivem cel byl rozsah importu do USA, určitě bude v hledáčku i Německo. Ekonomika našeho východního souseda je výrazně orientovaná na export a USA je jedním z nejvýznamnějších trhů, kde své produkty německé firmy prodávají. I když tentokrát o Německu Trump nemluvil, důvod k optimismu tamější podnikatelé rozhodně nemají.
Ihned se totiž Trumpův výrok odrazil na vývoji akciových trhů. Hodnota akcií koncernu Wolksvagenu, který vlastní i Škodu Auto, klesla o více než 2 %. Pokles pokračoval a dnes se akcie koncernu probudily nejníže od roku 2010. Negativní vývoj zaznamenaly v ceně akcií i další automobilky v čele se Stellantisem, kde byl propad dokonce přes 4 %, kvůli značným investicích automobilového výrobce v Mexiku. Trump také v minulosti uvedl, že bezcelní dovoz německých aut je jednou z mála chyb jeho minulého prezidentského mandátu.
Provázanost české ekonomiky s německou je v tomto ohledu velmi výrazná, tudíž i čeští subdodavatelé německých automobilek mohou očekávat komplikace se zaváděním amerických cel. Už teď však koruna reagovala dalším oslabením vůči dolaru.
Trumpova prohlášení však ne vždy vstoupí do reality. Cla totiž nepoškodí jen importéry do Ameriky, ale mohou vést i k další inflační vlně.
"Clo je daň. Společnost ji platí - a pak náklady přenáší na vás jako zvýšení ceny. Donald Trump vám tedy v lednu zvýší daně o 25 %,"
varoval před skrytými úskalími navyšování cel právní expert Tristan Snell na X.
Zvýšení cel na čínské zboží by podle serveru Politico mohlo mít negativní vliv na automobilku Tesla vlastněnou nejvýznamnějším Trumpovým podporovatelem v kampani. Miliardář Ellon Musk za úspěch elektromobilů Tesla do značné míry vděčí své čínské továrně, která vyrábí až polovinu komponentů pro automobily Tesla. Musk navíc chystá otevření další továrny v Číně.
Spolupráce Muska s Trumpem měla být jakousi zárukou toho, že obchodní vztahy s Čínou se nebudou zhoršovat. Novináři z bruselského webu však spekulují, že po úspěšné kampani už Trump miliardáře nepotřebuje a může dojít ke konci jejich spolupráce.
Zdroje: autorský článek, reuters.com, x.com, politico.eu, hn.cz, seznamzpravy.cz