Firmám, které se v posledních měsících potýkaly s problémy okolo digitalizace stavebního řízení, by se mohlo od února ulevit. Díky technologickému bypassu má dojít ke vzájemnému propojení osvědčeného systému s novým digitálním. To vše se děje v momentu, kdy stavebnictví nabírá nový dech.
Poté, co loni premiér Petr Fiala odvolal kvůli zpackané digitalizaci stavebního řízení pirátského předsedu Ivana Bartoše, nebylo jasné, jak se budou nové stavební projekty povolovat. Jak se totiž ukázalo, nový stavební zákon, jenž měl platit od 1. července tak, aby umožnil rychlejší a méně komplikovaný proces povolování staveb, v praxi nefungoval.
Podle průzkumu České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě činila v té době průměrná délka územního řízení podle starého zákonu u bytových domů pět měsíců, tedy stejně jako u jejich stavebního povolení. Společné územní a stavební řízení pak trvalo v průměru půl roku.
Podle místopředsedy České komory autorizovaných inženýrů a techniků Michala Drahoráda, jak řekl ČTK, bylo ale chybou, že byl stavební zákon změněn bez potřebné analýzy skutečné délky povolovacího řízení a identifikace hlavních procesních problémů. Tvůrci nové normy se tehdy odkazovali na žebříček Doing Business, který však pro neprůkaznost údajů a zavádějící metodiku přestala Světová banka od roku 2020 vydávat.
Řešením, jak najít z Bartošova problému cestu ven, se ukázala nakonec novela stavebního zákona, které se neřeklo jinak než bypass. V medicínské terminologii se přitom bypassem rozumí přemostění zúženého nebo uzavřeného úseku tepny za účelem obnovení průtoku krve v tkáni.
Legislativní bypass, tedy poslední novela stavebního zákona umožnila stavebním úřadům práci v nových i původních systémech stavebního řízení, které fungovaly do konce června minulého roku. To zahrnuje zejména povinné elektronické odevzdávání dokumentů přes portál stavebníka, pokud je zpracoval projektant, a zároveň i zachování možnosti používat stávající lokální systémy.
Aby došlo k obnovení původního funkčního modelu, propojuje se nově Informační systém stavebního řízení s lokálními systémy, které se v minulosti běžně na stavebních úřadech využívaly. Do plného provozu má být vše spuštěno v únoru, tedy už za několik málo dnů.
„Napojení na bypass je naprosto dobrovolné. Stejně tak si na úřadech budou moci vybrat, jaké úkony budou dělat v novém nebo původním systému stavebního řízení. Pro mnoho z nich to představuje návrat do prostředí, které dobře znají, proto je možné očekávat zrychlení procesů stavebního řízení. Aby byl náběh co nejhladší, pravidelně o stavu digitalizace se všemi stavebními úřady jednáme na našich online setkáních,“
uvedl v tiskové zprávě ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Stát si od uvedeného kroku slibuje především překlenutí doby, než bude za tři roky připravený systém zcela nový. Současný stav si pochvalují rovněž někteří developeři.
„Je skvělé, že se bypass povedl. Přenesli jsme se tak přes to nejhorší období. Otázka ale je, co bude po něm,“
komentoval pro LP-Life aktuální situaci Pavel Sovička, výkonný ředitel společnosti Panattoni.
Přechodné období potrvá do konce roku 2027. Ministerstvo pro místní rozvoj chce do této doby uzavřít zakázku na vybudování systému digitalizace stavebního řízení.
„Je důležité, aby stát přestal stavebnímu oboru házet klacky pod nohy v podobě problematického zavedení nového stavebního zákona a nefungující digitalizace a co nejdříve odladil nový systém, aby nedocházelo k dalším zbytečným průtahům,“
uvedla pro redakci v té souvislosti výkonná ředitelka Central Group Michaela Váňová. Ministr Kulhánek odbornou veřejnost uklidňuje.
„Nyní pracujeme na takzvaném business zadání, tedy sepisujeme požadavky na budoucí systém – co vše má umět. Tento dokument bude jedním ze vstupů pro výběrové řízení. Je zřejmé, že zakázku bude muset dotáhnout nová vláda. I proto se snažím o našich krocích informovat co nejširší spektrum partnerů jak z koalice, opozice tak z odborné veřejnosti. Je nutné zajistit co největší kontinuitu v tomto velkém a důležitém projektu,”
vysvětlil ministr.
Změny, které má nový stavební zákon přinést, by měly pomoci stavebníkům a realitním investorům zkrátit dobu, během níž je třeba sehnat potřebný počet nutných razítek. Čím déle se projekt připravuje, tím větší náklady jsou s ním spojeny. Jak někteří odborníci upozorňují, zrychlená příprava by se mohla odrazit i ve výsledné ceně, tedy v nákladech, za něž si nové byty pořizujeme. Dočkáme se levnějších bytů?
Zdroje: autorský článek, vlastní dotazování, ČTK