Top hledané
Výsledky (0)
Výrobci komponentů do automobilů lobbují u EU za ochranu před mimoevropskou konkurencí.

Ohroženo je 13 milionů pracovních míst v Evropě. Napsali předáci automotive do EU, v Česku dosáhl sektor na nový rekord

Radim Červenka
31. ledna 2025
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Automotive

Skupina evropských subdodavatelů sepsala dopis na podporu jejich podnikání ze strany orgánů Evropské unie. Poukazuje na ekonomický význam sektoru pro celé evropské hospodářství. Obává se však tlaku zahraniční konkurence. Výrobci tak chtějí lobbovat za povinné procento součástek vyrobených v Evropské unii. Automotive průmysl v české ekonomice má ještě větší význam než jak jej popisují evropští výrobci, nicméně rok 2024 byl pro tuzemské producenty automobilů a součástek do aut rekordní. 

Pomoci evropskému průmyslu zaměřenému na výrobu součástek pro automobilky by mělo pomoci přijetí pravidel tykajících se pravidel "minimálního místního obsahu". Jde v podstatě o kopírování regulace v USA, která vyžaduje minimálně 75 % místní produkce v koncovém výrobku.

Jaký by měl být podíl evropských součástek na výsledném produktu podle dopisu lobbistů, který zveřejnil server Politico, není znám. Dokument však zásadním způsobem upozorňuje na význam tohoto průmyslového odvětví pro celou evropskou sedmadvacítku. 

Pronájem bytu 3+kk - Praha 1 - 108
Pronájem bytu 3+kk - Praha 1 - 108, Praha 1

Ohroženo je 13 milionů pracovních míst v Evropě

"Automobilový průmysl je odvětvím hromadné výroby, které hraje důležitou roli ve výrobě automobilů, národních a regionálních ekonomikách. Neomezuje se pouze na výrobce automobilů, ale zahrnuje celý průmysl. Síť dodavatelů a nepřímých přispěvatelů, kteří jsou zodpovědní za 75 % obsahové hodnoty automobilového průmyslu. V Evropě tento ekosystém dodavatelů představuje 8 % HDP a 13 milionů pracovních míst, podobný dopad je pozorován i v jiných regionech světa,"

sumarizuje dopis význam celého odvětví.

Dále podle podepsaných firem by příliv levnějších součástek z prostoru mimo Evropskou unii ohrozil politiku redukce uhlíkové stopy, jelikož by se na produkty nevztahovala platná evropská kritéria. Zdaleka ne všichni hráči v tomto odvětví jsou však v podobných úvahách za jedno.

Nápad míří především proti čínské konkurenci, jejíž pozornost by se mohla s rostoucími cly v USA přesunout do Evropy. Ačkoliv Donaldem Trumpem ohlašované navyšování cel pro Čínu není v USA nyní na stole, nižší ceny čínských produktů můžou evropský trh bez další regulace dále ovlivňovat. 

Někteří výrobci automobilů a jejich dílů však mají poměrně velké investice v Číně a podobná legislativa by mohla jejich tamější výrobu naopak poškodit. To se týká zejména nastupujících elektromobilů.

Český automotive prosperuje, prozatím

Ty jsou konstrukčně jednodušší a řada součástek vyráběných pro automobily se spalovacími motory bude s rostoucím množstvím aut na elektřinu méně žádaná. Jenže největšímu automobilovému koncernu v Evropě Volkswagenu se v tomto segmentu příliš nedaří. Volkswagen je dnes symbolem problémů německého hospodářství. Nedostatečný důraz na vývoj elektromobility oproti americkým a čínským výrobcům způsobil, že automobilka v této oblastí ztrácí a loni dokonce zavřela některé své továrny.

Do koncernu patří i největší tuzemský producent automobilů mladoboleslavská Škoda Auta. Tuzemský automotive sektor je pro národní hospodářství ještě významnější než jak pozici průmyslového odvětví referuje zmíněný dopis. Na českém HDP se podílí až 10 % a tvoří celou čtvrtinu českého exportu. Rok 2024 byl však pro české producenty rekordní.

"Navzdory zhoršujícím se podmínkám, ať již jde o rozkolísané dodavatelské řetězce, negativní vliv geopolitických konfliktů, pomalý vývoj ekonomiky či přetrvávající vysoké ceny energií, se automotive v roce 2024 podařilo dosáhnout mimořádných výsledků. Celková výroba osobních automobilů v České republice meziročně vzrostla o 3,9 % na historicky rekordní objem 1 452 881 vyrobených osobních vozidel. Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky,"

komentoval rekordní rok 2024 Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Pro přežití firem v automotive bude zásadní schopnost adaptace na technologický vývoj automobilů. Pomoci může rozšíření výroby čipů v pobočce Onsemi v Rožnově pod Radhoštěm dojednané loni českou vládou. Na dobré cestě je také např. významný hráč v oboru s továrnami v Rakovníku, Žebráku, Humpolci a Podbořanech, Valeo. Francouzská firma má navíc v Praze i vývojové centrum. Zaměřuje se zde na čidla a asistenční prvky automobilů, kterých se v nich nachází čím dál více. Ale i Valeo je zároveň jedním ze signatářů lobbistického dopisu volajícím po ochraně trhu před čínským dovozem po vzoru USA.

Zdroje: autorský článek, politico.eu, ft.com, autosap.cz, ekonom.cz,  

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze