Zdenek Rykr začínal jako student archeologie a také se zaměřil na kunsthistorii. Našel se v expresionismu, kubismu, novoklasicismu a také surrealismu. Ale velmi významná je jeho reklamní tvorba, kterou lze označit za ryze vizionářskou, nadčasovou a takovou, která vás zkrátka baví, i když od ní uplynulo vícero času.
Už ve svém mládí podlehl kouzlu propagačních materiálů, obalovému marketingu. Svůj otisk zanechal na svých plakátech pro jednu z největších továren na čokoládu, firmu Orion. Svou generací proto býval nazýván „ černým svědomím avangardy“. Je považován za génia marketingového designu. Žil v letech 1900 až 1940.
Ano, tento nesmrtelný symbol je dodnes spjatý s výrobcem čokolády Orion. Ani nemusíte vidět název čokolády, postačí luxusní čtyřcípá hvězda tvořena provazcovým písmem, a už víte, o co se jedná.
Nebo také slavný tehdejší mouřenín, který se stal symbolem luxusní tyčinky Kofily s její specifickou kombinací kávy a čokolády zaručující vytříbený chuťový zážitek. Obrázek postavičky popíjející kávu se nejčastěji označuje jako turek, mouřenín nebo jednoduše Kofiláček. Ochranná známka pro Kofilu byla zaregistrována již v roce 1923.
Grafická podoba luxusní Kofily si prošla řadou změn. Od barevných úprav oděvu mouřenína, kdy se třeba měnila barva jeho turbanu, nákrčníku či kalhot, přes jeho vypláznutý jazyk nebo pootevřená ústa, až po šálek, ze kterého jinak vychází pára. Zajímavé také je, že se na jednom z prvních Rykrových návrhů objevuje heslo „Pochoutka paní a dívek“, což určovalo, na koho se tehdejší trh s Kofilou zaměřoval.
Takové umělce bychom si měli hýčkat. Zdenek Rykr zůstane navždy naším národním klenotem!