V galerii pod článkem nabízíme pohled na festivalové plakáty od roku 1995 po současnost. Jak se grafika během doby vyvíjela?
Plakáty z let 1995 až 2000 se vyznačovaly estetickým stylem a odkazovaly na luxusní filmovou tvorbu. 34. ročník vzdával hold Oldřichu Novému, který by toho roku oslavil své 100. narozeniny. Zajímavý je plakát 35. ročníku, na kterém se Křišťálový glóbus mění v krásnou múzu.
Plakáty z let 2001 až 2006 ukazují hlavní hrdiny festivalových znělek. Stále je ústředním motivem zvolená fotografie a není tomu jinak ani v dalších dvou ročnících.
Zlom přichází s rokem 2009, 44. ročníkem filmového festivalu. Na 3 roky přebírá hlavní roli písmo a jeho grafické ztvárnění. Autorkou byla Zuzana Zednická a citylighty zdobily plakáty s různým typem kreativně ztvárněných fontů.
Po roce 2011 přichází období minimalismu. V roce 2012 (47. ročník) jakoby se tvůrcům vypnulo kreativní myšlení. Plakát obsahuje jen číslici 47 na bílém pozadí. Další rok si už kreativci hrají s číslicemi – umísťují číslo 4 do jednoho z obloučků čísla 8. Luxusní plakát z 49. ročníku (2014) se vryl hodně lidem do paměti. Ano, jedná se o známé velmi minimalisticky nakreslené prase, které vyjadřuje číslici 49.
50. ročník vzpomínal na staré dobré časy a zobrazoval návštěvníky festivalu předešlých let. Fotky pochází od fotografa Václava Jiráska, který příchozí na festival fotil 4 roky. Na jednom z plakátů můžete napočítat přes 430 portrétů.
Černobílé fotografie se vrací, a to i na festivalové plakáty 51. a 52. ročníku. Retro zkrátka ovládá svět. Letošní plakát se opět nese v duchu minimalismu, i tady najdete hru čísel. Ale pouze v případě, že se opravdu pořádně zadíváte! Odkazuje na 53. ročník a 35 mm film, ze kterého se bude promítat zahajovací snímek Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky. Bez potřebných vysvětlivek však málokdo propojenost pozná. Za festivalovým plakátem, který je ve verzi černá-bílá a černá-červená, stojí už po několikáté reklamní studio Najbrt.