Chtěli byste vědět, kolik v Praze jezdí aut, kolik bytů se za rok postaví či jaké množství odpadu každý Pražan za rok vyprodukuje? Zajímavá čísla o životě v Praze můžete nyní přehledně najít na webu Pragozor.
Web Pragozor chce nabídnout informace ze všech oblastí, které by mohly běžného Pražana zajímat. Návštěvník má proto na výběr z osmi kategorií: zdraví, bydlení, životní prostředí, MHD, auta, bezpečnost, mobilita a turismus.
Na webu se tak například dozvíte, že městská zeleň zabírá více než šestinu plochy Prahy (17,7 procent). To je sice o trochu méně než ve Varšavě či Vídni, ale víc, než třeba v Bratislavě nebo v Berlíně.
Stejně tak tam dohledáte i detailní informace o pražské bytové situaci. V minulém roce se dokončilo 6002 nových bytů, toto číslo přitom v posledních letech pozvolna stoupá - v roce 2013 to bylo o více než dva tisíce bytů méně. A v kterých evropských zemích rostou ceny nových bytů nejrychleji a jak si Česko stojí? Ano, i to na Pragozoru najdete!
V současnosti má pražský magistrát pod správou 7 243 městských bytů (zbytek obecních bytů spravují jednotlivé městské části). Opravy v těchto bytech vyšly v minulém roce na 245,8 milionu korun.
Nebo by vás spíš zajímala bezpečnost na pražských ulicích? Protože majetková kriminalita se v Praze výrazně snižuje, v porovnání s rokem 2013 klesla skoro o půlku. Snížila se i násilná kriminalita - zatímco v roce 2013 policisté monitorovali 2058 případů, minulý rok to bylo 1497.
vysvětlil přímo pro LP-life.cz pražský primátor Zdeněk Hřib. Šíření neověřených informací podle něj ještě umocňuje probíhající koronavirová krize. Web si tak dává za cíl vnést do veřejné diskuze ověřená a spolehlivá data. Vzorem pro Pragozor bylo město Brno, kde už podobný systém funguje.
Systém Pragozor přitom používá existující data a uživatelsky příjemnou formou je zobrazuje.
dodal ředitel společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Právě ta a její datová platforma Golemio stojí za Pragozorem.
Pragozor zatím obsahuje přibližně 115 grafů. Čtyřicet z nich je aktivních – jsou založené na živých datech a v pravidelných časech se aktualizují. Systém získává data například z dopravních čidel a senzorů, aplikace PID Lítačka, ale i z policejních statistik či z parkovacích domů. Současný obsah webu však není konečný - provozovatelé chtějí přidávat další data podle toho, jak budou postupně uvolňována nebo na základě poptávky uživatelů.