Bezpečnostní prověrky umožňují přístup k utajovaným informacím. Existuje však jedna skupina lidí, kteří se k nim dostanou naprosto bez obtíží i bez prověrky. Guvernér ČNB však do ní nespadá.
Jakkoliv to může vypadat dramaticky, státní úřady operují s řadou informací, které podléhají různým stupňům utajení. Někdy se jedná o poměrně běžné informace např. různé odborné analýzy, v jiných případech může jít o naprosto strategické informace související třeba s jadernou bezpečností. Prověrku pro přístup k informacím k jaderné bezpečnosti měl například dnes často skloňovaný zvolený prezident Petr Pavel, kvůli vedoucí funkci v NATO. Ta je pochopitelně udělována Severoatlantickou aliancí a u nás se jedná o raritu. Běžné bezpečnostní prověrky však v česku mají tisíce lidí.
Jsou klasifikovány podle stupně utajení konkrétních informaci na: Vyhrazené, Důvěrné, Tajné a Přísně tajné. Na vyšší stupně utajení (Důvěrné, Tajné a přísně tajné) je nutné mít prověrku, což je lidový termín, který oficiálně znamená možnost prokázat se osvědčením fyzické osoby a poučením o přístupu k utajovaným skutečnostem. Kdo přesně a v jaké funkci má jakou prověrku je složitější otázka. Pochopitelně se totiž jedná o neveřejnou záležitost. Jde o vojáky, určené zaměstnance ministerstev a jiných úřadů, ale bezpečnostní prověrky má také řada podnikatelů, kvůli vlastní důvěryhodnosti před obchodními partnery nebo možnostem ucházet se o určité veřejné zakázky.
Co je však obecně známo díky platné legislativě, existuje přesně stanovená skupina lidí s přístupem k tajným informacím bez nutnosti mít uvedená osvědčení. Jde primárně o ústavní činitele. Legitimita ústavních činitelů se opírá o vůli lidu vyjádřenou ve volbách ať už přímo (přímo se volí poslanci, senátoři a prezident) nebo nepřímo (vláda, soudci,...). Vox populi, vox dei aneb hlas lidu, hlas boží. Bylo by podivné, kdyby zvolení zástupci neměli přístup k důležitým informacím.
uvádí k výjimkám Národní bezpečnostní úřad (NBÚ). Každé pravidlo má své výjimky. Ombudsman není ústavním činitelem a přesto má z titulu své funkce přístup k utajovaným skutečnostem. Naopak členové Bankovní rady České národní banky se řadí mezi ústavní činitele, ale výjimku z pravidla o přístupu k utajovaným skutečnostem nemají.
Zde je možné pozorovat kořeny kauzy kolem současného guvernéra ČNB. Aleš Michl měl prověrku pouze do stupně Tajné, ale nejvyšší stupeň Přísně tajné mu v obvyklé lhůtě udělen nebyl. Objevila se tak důvodná obava, že její absence by mohla znamenat jeho konec ve funkci.
informuje například o postoji prezidenta na svém Twitteru ČT 24.
hájila svého šéfa ředitelka odboru komunikace ČNB Petra Krmelová.
Jenže guvernér se může účastnit jednání vlády a pokud bude vyzván tak i Bezpečnostní rady státu. Zde se projednávají utajované skutečnosti naprosto běžně a guvernéra by to z jednání diskvalifikovalo, což je závažný problém. Michl bez prověrky by nemohl funkci guvernéra plnohodnotně vykonávat, i když pro chod samotné banky skutečnost klíčová není, jak dalo najevo sama ČNB.
Všichni dosavadní guvernéři nejvyšší prověrku měli a její potřebu uvedl i Michlův předchůdce Jiří Rusnok. Jak už jsme naznačili výše, legitimita guvernéra ČNB je odvislá od prezidenta a tudíž záleží na něm, jak situaci kolem prověrky interpretuje. Přestože se jedná o ústavního činitele, výjimku na přístup k utajovaným informacím představitel ČNB nemá. Michl sice po určitých komplikacím prověrku získal, ale celá situace může hovořit o tom, že u nového prezidenta Pavla se netěší bezpodmínečné důvěře jako tomu bylo za Miloše Zemana.
Zdroje: NBÚ, ČTK, ČNB, Stem.cz, Twitter.com,