Každých pár desítek let některé profese díky rozvoji techniky zmizí a mladší generace už mnohdy nemají potuchy, co takové práce obnášely. Čeká nás to i v nejbližších letech, kdy řadu rutinních činností zvládnou roboti, takže miliony lidí přijdou o práci.
Přepojovatelky v telefonní ústředně, svačinářky nebo třeba signalisté, topiči a výhybkáři na železnici. I to jsou profese, které byly ještě v druhé polovině minulého století zcela běžné. A dnes? Kdo si vzpomene, že výhybky na železnici se dříve přehazovaly ručně a na každém nádraží k tomu byl určený pracovník? Z mladších generací málokdo.
Práci ale nemají jistou ani mnozí dnešní zaměstnanci, a to kvůli stále rychlejšímu rozvoji robotizace a umělé inteligence. Například letošní zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) říká, že do 20 let kvůli tomu zanikne až 14 % pracovních míst. Jen v Česku podle analýzy společnosti Deloitte a ekonoma Davida Marka v dalších letech přijdou o práci až dva miliony lidí.
Větší část se přeškolí nebo si najde profesi jinou, někteří půjdou rovnou do důchodu a jiní bohužel skončí na úřadu práce. I v současné době podle statistik úřadu hledají práci desítky lidí, kteří se dříve živili třeba jako svačináři, písaři, toaletáři, hrazdaři nebo brzdaři. Jejich profese už dnes ale neexistují.
A kdo se tedy má začít bát o práci?
Automatizované linky, které dají zvířatům krmení a obhospodaří je nebo ošetří, se budují na mnoha místech světa. Třeba zcela automatické dojení krav je dnes běžnou realitou i v Česku, chovy slepic jsou také do značné míry automatizované a testují se i samoobslužné kombajny bez řidiče, které dokážou bez asistence sklidit úrodu. Takže už v tomto století se možná setkáme s velkými farmami s jedním zaměstnancem, který na vše bude dohlížet.
Možná si vybavíte scénu z filmu Návrat do budoucnosti, kde hlavní hrdina Marty nakráčí do kavárny a obslouží ho digitální Michael Jackson nebo Ronald Reagan. Takové bary bez lidské obsluhy jsou už dnes na mnoha místech realitou. A hypermarkety Tesco nebo Globus už zavádějí technologie, díky kterým si nakoupíte zcela bez asistence a pokladen. Ano, i samoobslužné pokladny budou brzy docela zastaralé a prodavavači nebudou potřeba.
Autonomní a samořiditelné automobily testuje nejen Google, Tesla, Uber, ale i mnohé tradiční automobilky. Zatímco dříve to bylo nepředstavitelné, nyní dokonalé kamery a výkonné počítače dokážou řídit auto bez problémů. Na mnoha místech už jezdí metra bez řidičů, ostatně plánuje se to i u právě chystané trasy D v Praze. A v Německu už se od letošního června zkoušejí autonomní kamiony pro přepravu zboží. Je téměř nevyhnutelné, že miliony řidičů přijdou v nejbližších desetiletích o práci.
Umělá inteligence už dnes dokáže napsat stručný článek o sportovním zápase nebo výsledcích na burze a běžný čtenář nemá šanci poznat, že to nepsal člověk. I česká agentura ČTK momentálně pracuje na vývoji inteligentní novinářské technologie, která dokáže některé články „chrlit“ rychleji, přesněji a hlavně levněji. Novináři sice ještě dlouho budou potřeba pro psaní náročnějších analytických textů nebo natáčení rozhovorů a reportáží v terénu, ale část těch, kteří mají na starost nenáročné články, brzy přijde o práci.
Některé výrobní linky automobilů v Německu jsou již plně automatizované. Vše se samo montuje, lakuje nebo stříká a robotická ramena inteligentně montují všechny díly nebo doplňky individuálních výbav na přání zákazníků. Na vše dohlíží jen skupinky vzdělaných supervisorů a expertů na roboty. Dá se čekat, že během pár let bude toto realita v celé Evropě včetně Česka.
Rutinní záležitosti v bance nebo žádosti na úřadu už brzy vyřídíte s digitálním asistentem nebo přes internet v rámci automatizovaných webových portálů. Možná už máte nový občanský průkaz s čipem – ano, díky tomu budete moci s úřady komunikovat na dálku. Takže skončí fronty u přepážek i úředníci za přepážkami.