Obyčejné čtyřicátnici se díky návštěvě amerického kontinentu změnil život. Když Aneta Janovská v Americe poprvé spatřila dívky plavající s barevnou ploutví tak, jako pohádková mořská víla, nedal jí dětský sen spát. Na mateřské dovolené začala pomalu rozjíždět riskantní byznys. V Česku totiž nemáme moře… ale vyplatilo se. Maminka se třemi dětmi sklízí pomalu, ale jistě, ovoce. Dokonce takové, že v rozhovoru pro Luxury Prague Life prozradila, že už se nejspíš do původního zaměstnání nevrátí…
Úplně poprvé asi před sedmi lety v Orlandu v Seaworldu. Byli jsme tam tehdy jako rodina na dovolené, děti byly ještě malé. Najednou k nám připlavala taková barevná silikonka, úplně jsme se jí lekli, ale byli jsme nadšení. Pak jsem si toho začala všímat po celé Americe, tam to byl tehdy boom. Jezdila jsem tam tenkrát často. Mermaiding jinak vynikl na Filipínách, tam to funguje již přes deset let.
Tak nejlepší nápady vznikají v hospodě. Seděli jsme s rodinou a kamarády a já jsem vyprávěla tatínkovi, jak se mi to líbí a baví mě to. Oslovila jsem americkou značku, která to vyrábí už osm let a jsou nejúspěšnější ve světě. Těm jsem zavolala a začala jsem distribuovat jejich výrobky tady v Česku. Čekala jsem na reakce zákazníků a když jsem viděla, že to jde, tak jsem si řekla, že by to chtělo vlastní výrobu. Můj táta mě ponoukl, že to snad není problém, a tak jsme zanedlouho začali společně vyrábět.
Byla jsem na mateřské dovolené, byla jsem a pořád vlastně jsem zaměstnancem Microsoftu v České republice, kde jsem strávila střídavě s mateřskou posledních 12 let. Předtím jsem pracovala pět let v IBM, od školy pracuji v IT prostředí. Při každé mateřské jsem dělala. Při té třetí jsem se nechtěla vrátit brzy do práce a řekla jsem si, že si ji více užiji. Nápad rozjet vlastní business přišel, když bylo dcerce 6 měsíců a řekla jsem si, buď teď, nebo nikdy. Kdy jindy by měl člověk čas věnovat se rozjezdu vlastní firmy. Při běžné práci to možné není.
Dala jsem dohromady tým lidí – grafiky, odborníky na výrobu, textilní specialisty, webmastra, tým potapěčů na vývoj ploutví a další. Lidí, kteří se podíleli na vzniku produktu bylo mnoho. Spolupracuji s Martinem Zajacem, trenérem a závodníkem mezinárodního freedivingového teamu APNEAMAN a reprezentačním trenérem ČR ve freedivingu. Když jsme začali produkt vyvíjet, tak jsem začala objíždět firmy, textilky, začala jsem volat po světě a zjišťovat, jak to ve fabrikách funguje… Trvalo mně rok, než jsem měla hotový finální produkt a byla to velmi intenzivní práce. A tak vznikla moje značka Happy tails ®.
Přesně tak. Musíte udělat deset i více prototypů návrhu ploutve, zkoušet různé materiály, udělat správné střihy, rok sháníte správné materiály, látky, nemluvě o náročnosti tvorby originálních grafik na potisk látek. Vše je šíleně moc práce.
Reakce byly hodně pozitivní. Všichni to chtěli zkusit a jen představením mé vize je projekt nadchl. Někteří sami přicházeli s vlastními nápady a stali se rychle členy nejužšího týmu. To vše mě dobíjelo a hnalo stále kupředu. Stále jsem se učila a učím každým dnem něco nového.
Jsou to statisíce. Měla jsem ohromnou podporu manžela, rodiny… všech. Díky této podpoře jsem nemusela jít do banky pro půjčky, což je výhoda, kterou každý nemá.
Ano. Návratnost investic je u vývoje vlastního produktu a jeho uvedení na trh delší, nežli např. distribuce již hotového produktu. Firmě se začalo dařit a již jsme v černých číslech. Investice jsou samozřejmě obrovské, ale boom mořských pannen se strhl již i v Evropě a nastala doba, kdy už se naší firmě obchodníci sami ozývají a mají zájem o prodej našich produktů a stát se autorizovaným prodejcem. Jedním z našich největších obchodních partnerů je např. Aquapalace Praha, Divers Direct, Apneaman, začínáme spolupráci s Tatralandií na Slovensku a dalšími významnými partnery na trhu v ČR i v zahraničí.
Vůbec ne. Stále něco dělám. Mám tři malé děti, takže pokud celý den nepracuji, věnuji se dětem.
Mám devítiletého kluka, sedmiletou a tříletou dceru. Syn plave rád a dobře, jen bez oblečku. Prý by s tím byl trapný, přitom mladší kluci tak plavou. Ale tak puberta, chápu. Nejmladší se teprve učí a prostřední plave a chce být se mnou na každé naší akci, což není vždy možné, ale často ji beru s sebou.
Přiznám se, že po třetím porodu mám komplexy jít vůbec do plavek. Domluvila jsem si s trenéry individuál a plavu si, když nemám obecenstvo. Dřív jsem jezdila stále k moři, od malička bylo mým snem plavat jako mořská panna. Na chatě jsme jako malé holky měly partu a říkali si delfíni a plavaly styl delfín u nás v rybníku. (smích) Já se raději věnuji růstu firmy a vývoji nových produktů.
Ano, nejvíce na břišní svaly a pak na každý sval v těle. Při plavání s ploutví vychází pohyb ze středu těla, z kyčlí a zabírají i svaly, o jejichž existenci jste neměla ani tušení. Je to náročný styl plavání. Malé děti mají už třeba po třech měsících pravidelného plavání vytvarované břišní svaly a pekáč buchet! (smích)
Na webu happytails.cz máme vypsána místa, kde se dá plavat, a ta místa raketově přibývají. Zatím je tento boom především mezi dětmi. Kurz pouze pro dospělé ženy zatím není. Ale třeba v Chicagu chodí třicet dospělých žen pravidelně každý týden dělat mermaiding, jako jiní dělají jógu. Plavou při hudbě, trénují synchronizované sestavy a vypadá to úchvatně. Je to vlastně něco jako u nás akvabely. Dělají to proto, aby se nejen pobavily, ale zacvičily si, zhubly, vytvarovaly si postavu! Pak existují profesionální mermaids, které vystupují ve světě formou zábavných show, nebo třeba v nákupních centrech v akváriích. Komu by se zdálo, že je to jednoduchá zábava, byl by na omylu.
V současné chvíli si všichni mohou mermaiding zkusit např. v Aquapalace Praha, v Jesenici ve Světě Plavání, Kenny centrech, Mommy time, Nekky Zlín, kdo je z Brna tak jsou zde Mořsképanny.cz či centrum Hastrmánci, U Hradce Králové v SK Vlnka Všestary. Míst rychle přibývá a veškerá jsou vypsána na našich webových stránkách.
Myslím že ano. Dokonce přemýšlím o akci něco ve stylu mermaidmánie, kde by byly různé soutěže v rychlosti, ladnosti nebo třeba miss mermaid… akce, která by byla pro malé i velké a byl by to nejen sportovní zážitek.
Samozřejmě. Ne tolik, ale občas se setkáváme s reakcí typu – Je, taková blbost a stojí tolik peněz. I když lidem vysvětlíme, co za tím vším stojí a oč přesně se jedná jsou tací, kteří si to nenechají vysvětlit. To máte ale všude.
Startovací cena je 3790 Kč za kompletní set vč. plavek. Pro dospělé i přes 4000 Kč.
To není, navíc když si vezmete kvalitní vstupní materiály, které používáme. Látky si vozíme z jedné z nejlepších fabrik v Evropě vůbec, a to z Itálie – používají ho ty nejprestižnější značky na plavky. Ušili bychom z toho patery plavky… Navíc k tomu kostýmu je i sada plavek, bikiny.
Takto to interpretujeme rodičům, kterým se zdá příliš dát za takovou věc čtyři tisíce. Když si chci koupit kvalitní plavky, co se nerozpadnou po prvním koupání v moři, jdou také do tisíců.
Zákazníkům ale nabízíme, že se dá koupit samotná monoploutev, která stojí 1490 Kč. Rodiče tak motivují své děti. Když se naučí plavat s monoploutví, dokoupí poté i kostým. Děti se naučí plavání s ploutví, správný pohyb, jak správně zabírat, natrénují základ nádechového potápění, delfínové vlnění. Pak jsou skutečně namotivované a často se např. rodina složí a k narozeninám pořídí obleček. Vnímáme, jak si děti dárku více váží, dostano skutečně to, co si tak dlouho přály a ruku na srdce, najít v dnešní době takový dárek a k tomu, aby byl funkční a sloužil pro sport, to je přeci skvělé. Dárek k nezaplacení…(smích).
Ráda bych pokračovala, a to už jakoukoliv formou. Mám nabídky vrátit se zpět do oboru, ale nedokážu vám nyní úplně odpovědět. Je více možností, jak u mermaidingu zůstat a myslím si, že jednu z nich využiji a u značky, kterou jsem založila, již zůstanu. Natolik mě vlastní podnikání baví a mám velikou podporu manžela a celé své rodiny… Začínáme nyní působit na Slovensku a v ostatních zemích.
V Evropě je mnoho firem, téměř v každé zemi je již jeden distributor nebo přímo výrobce. I u nás se vyrojilo pár firem, kteří se mermaidingem zabývají a jsou i tací, kteří naší i americkou značku začaly kopírovat. Je vždy jednodušší vzít již hotovou grafiku a udělat kopie. Napodobit jde dnes vše. Vsázíme na naši velikou odbornost, originalitu a nejlepší evropské materiály. Např. v ČR, která nikdy nebyla a nebude textilní zemí, nikdy nevyrobíte tak kvalitní materiály. Jednoduše k tomu nemáte ve fabrikách vybavení a nelze dosáhnout požadované kvality. Naši firmu už dokonce sami nakontaktovali z Asie, že se jim líbí naše grafiky a že by to rádi prodávali u nich. Ač mají v Asii výrobců dost.
Pro českou značku je to samozřejmě velmi zajímavá zkušenost a nabídka, a tak začínáme obchodovat i s Asií.
Zhruba deset, všichni lidé jsou na dohodu, nemáme vlastní zaměstnance. Využíváme řadu odborníků, kteří mají svá zaměstnání a nám dávají konzultace pro dané oblasti, podílí se na vývoji produktů. Další část týmu je na Moravě, kde zboží šijeme a kde dostávají produkty finální podobu. I na šičky klademe vysoké nároky. Dílna má bohaté zkušenosti, většina jejich zaměstnanců má průmyslovou textilní školu, a proto jsou zaslouženě předním dodavatelem i pro německý trh, specialisté na plavkovinu, se kterou jen tak každá dílna neumí. Neopreny šijeme nově také na Moravě ve firmě s dvacetiletou zkušeností a kvalita je špičková.
Je to více než full time job. Každý den se práci věnuji na 150%, do dvou do rána. Mezi tím se samozřejmě starám o děti, občas je to časově náročné. Bez pomoci paní na hlídání, dobrých známých a rodiny bych nikdy nedošla až sem. Vždycky jsem si myslela, že v korporaci pracuji hodně a nevěřila jsem, že mohu dělat ještě více. S vlastním podnikáním přišlo tolik nápadů, které bych ráda zrealizovala, že to tempo nejde zastavit. (smích) Snažím se však trochu sama sebe brzdit.
V nedávné době jsme třeba nově založili Happy Tails Mermaid Academy, jejímž odborným garantem je Martin Zajac a mezinárodně uznávaná Apnea Academy. Zajišťujeme tak odborné vyškolení lektorů nejen v ČR, kteří chtějí učit mermaiding své klienty a získat mezinárodně platný certifikát.
Pro zákazníky chystáme nyní skvělou novinku, která dostane každého blíže mermaidingu, detaily se zákazníci brzy dočtou na našem webu. Musím si nechat nějaká ta překvapení …(smích)
Jak vypadá mermaiding v praxi? V malou mořskou vílu jsme nechali proměnit naši půvabnou redaktorku Dominiku. Video z jejího zážitku najdete na odkazu pod článkem a o jejím zážitku si můžete přečíst ZDE! Stojí to za to!