Již na jaře se začalo proslýchat, že Tesle klesají prodeje, ačkoliv plánuje nový levnější model. Agentura Reuters zaznamenala poklesy cen elektromobilů Tesla v USA, Číně nebo Německu. Na vině je válka mezi konkurencí, nebo lidé přestávají mít zájem o elektromobily? Jaké nevýhody podle uživatelů mají a kdo je typický vlastník elektromobilu?
Zodpovězení těchto otázek by mohlo mnohé napovědět o tom, jak se možná budou křivky dalších čtvrtletí letošního roku vyvíjet.
V České republice se příliš ze zlevňování nových Tesel radovat nemusíme. Týká se pouze Modelu 3. Verze Standard Range RWD stála v dubnu 1 003 990 Kč, zlevnění bylo o 50 000 Kč. O stejnou částku je levnější i verze Long Range AWD s pohonem všech kol, která stojí 1 203 990 Kč po slevě. Jsou to tedy historicky nejnižší částky za tuto značku aut v naší republice.
I ve světě je patrný tento trend. V Číně firma snížila základní cenu modernizovaného Modelu 3 o 14 000 jüanů (téměř 46 000 Kč) na 231 900 jüanů (zhruba 760 000 Kč). V USA výrobce snížil ceny vozů Model Y, Model X a Model S o 2 000 dolarů (přibližně 47 500 Kč). Podle agentury Reuters ceny vozů dále klesly v mnoha dalších zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Pro zajímavost, kdybyste měli zájem o bazarové ojeté auto, dle posledních informací se ceny pohybují od nejlevnějších modelů po nejdražší od 600 000 Kč po ceny přes 1 590 000 Kč. V aktuální nabídce si lze všimnout, že ceny dle yaauto.cz klesají s dřívějším rokem výroby.
Cenová válka probíhá již delší dobu a souvisí s rozmachem čínského automobilového trhu do světa, snížením cen baterií, stále větší oblíbeností hybridů a převisem nabídky. Elektromobilních nadšenců jednoduše není tolik, kolik výrobci předpokládali, zejména se tento odmítavý trend ukazuje v Evropě. Web Autoforum uvádí, že na vině je špatná ekonomická situace lidí a to, že i přes všechna vylepšení a hustou síť nabíjecích stanic, je stále majitel elektromobilu otrokem svého auta, než že by auto sloužilo na sto procent jemu.
Dokonce je vidět, jak Tesla hledá parkoviště a odkladiště pro auta, která se nedaří prodat.
Trh v USA ukazuje, že se potenciál elektromobilů alespoň pro tuto éru možná vyčerpal. Podle studie Gallupova ústavu je typický majitel elektromobilu ten, který má roční příjem více než 100 tisíc dolarů (cca 2,54 milionu korun) a spíše jej pořizuje jako druhé auto do domácnosti. Takových pracujících je ale ve Spojených státech ne více než 7 procent, což je ostatně i číslo, na které se vyhouplo procento majitelů elektromobilů a zdá se, že více tento trend nepostupuje směrem nahoru, spíše se propadá. Jsme u současného stropu i v Evropě? Na vině může být i stoupající expanze čínských vozů do Evropy.
Ze zpráv webu shop4 tesla.com je zřejmé, že v prvním čtvrtletí roku 2024 bylo do Evropy dodáno 386 810 vozidel (vyrobeno byl o 433 371), přičemž v posledním čtvrtletí loňského roku to bylo 484 507 vozidel, což byl stále ještě nárůst oproti loňskému prvnímu čtvrtletí, kdy bylo dodáno 422 875. Letošní výsledky jsou tak jednoznačně horší a směřují stále dolů.
Tesla, zdá se, s těmito propady prodeje počítá a loňský prodejní rekord, který se letos nepodařilo zlomit, rozhodně firmě nepřekáží v inovativním myšlení. Firma musela propustit 14 tisíc zaměstnanců, kolem čehož vznikla aféra typická pro Elona Muska, génia, který to ale s empatií příliš neumí: Zaměstnancům přišel email s tím, že bude cca 10 procent zaměstnanců propuštěno, neuvádělo se v něm však, kdo přesně to bude a dotyční se o svém vyhazovu dozvěděli až druhý den ráno, když jim nefungovaly přístupové údaje do firmy. Šlo o jak řadové zaměstnance, tak i vrcholové manažery spojené s výrobou například i nabíjecích stanic. Zdá se tak, že jde o utlumování výroby.
Tesla ale nic nevzdává a smysl pro inovace si vzít nedá. Firma s loňskými tržbami cca kolem 2,21 bilionu korun stále má za co přemýšlet vizionářsky. Již minulý rok Elon Musk nové zákazníky nalákal na příchod nového a zcela dostupného elektromobilu pro trh v roce 2025.
Nejsou zatím zcela známy detaily nového vozu, podle agentury Reuters by mělo jít o kompaktní crossover, snad s názvem Redwood, se začátkem výroby na konci příštího roku nejprve v texaské gigafactory, později se bude vyrábět i v berlínské pobočce. Automobil by měl cílit na méně movité zákazníky, kteří si současné ceny nemohou dovolit a měl se pokusit i konkurovat čínskému trhu. Cena by měla být někde kolem 25 tisíc dolarů (570 tisíc korun), což je pro tuto chvíli zhruba polovina ceny současných nejlevnějších Tesla modelů.
Bude právě toto auto tím, co zahýbe znovu trhem směrem nahoru, nebo budou elektromobily už jen pro fanoušky? Zdá se, že trh se v tuto chvíli naplnil a výrobci velmi dobře vědí, co je příčinou stagnace a pružně na potřeby zákazníků chtějí reagovat. Uvidíme, jak se jim to podaří.
Zdroje: idnes.cz, forbes.cz, autoforum.cz, cc.cz, kurzy.cz,teslafan.cz,yaauto.cz, autorský text