Aktuální nařízení, které reguluje reklamu, platí v Praze od roku 2006. Až dosud se ale týkalo jen nejpřísněji chráněné památkové rezervace v historickém centru Prahy. Tomu je ale konec. Nová vyhláška, která vejde v platnost 1. října 2021, rozšiřuje nařízení na další památkově chráněná území, mj. i na Vinohrady, Letnou, Dejvice nebo Smíchov a vůbec všechny oblasti, kam až sahá ochranné pásmo Pražské památkové rezervace.
říká Petr Hlaváček, náměstek primátora a radní pro oblast územního rozvoje.
A regulaci reklamy a stanovení jasných a srozumitelných pravidel podporuje i radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu, Hana Třeštíková. Dle ní reklama do města patří, ale v kultivované podobě.
Nově schválená vyhláška bude mít tři stupně přísnosti. Nejpřísnější pravidla budou i nadále platit na území Pražské památkové rezervace. Zde se oproti současnému stavu téměř nic nemění. Památkové zóny pak budou spadat do druhého pásma. Platit zde bude méně přísná varianta zakazující šíření reklamních plachet a bannerů, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale taky rozdávání letáků a vylepování plakátů mimo zkolaudovaná místa. Ve třetím, nejméně přísném pásmu, pak budou zakázány jen ty nejrušivější reklamy – reklamní plachty a reklamy na dopravních prostředcích.
Vyhláška je koncipovaná tak, aby se vztahovala jen na reklamu, která není zkolaudovaná podle stavebního zákona. Podnikatelé se proto nemusí bát, že by jim byla znemožněna instalace reklamního zařízení v blízkosti provozovny. Nutné bude pouze dodržet ustanovení Pražských stavebních předpisů, které stanoví kupříkladu její maximální rozměry. Stavební úřad také zkontroluje provedení a stabilitu nosiče. Minulostí však bude nekontrolovatelné umísťování plachet a bannerů na ploty či fasády domů.
vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy.
Vyhlášku připravil Magistrát hl. m. Prahy ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy.