Přestože metro D je pro smrtelníky v nedohlednu, mnozí z nás se na něj těší, protože nám zjednoduší život. A navíc zkrášlí. Doby, kdy metro vypadá jako socialistická špeluňka, jsou pryč. Výtvarnou podobu stanic metra D Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Nové Dvory navrhnou přední čeští umělci Jiří Černický, Stanislav Kolíbal a Vladimír Kopecký. Mrkněte do galerie na soustavu geometrických tvarů.
Stanislav Kolíbal v uměleckém ztvárnění stanice Nové Dvory pracuje s geometrií, protože se velmi dobře spojuje se stavbou a pomáhá vytvářet harmonii a prostorový řád. Vladimír Kopecký u stanice Nádraží Krč uměleckým konceptem vytváří podívanou pro cestující. Pracuje také s tím, že její nástupiště není v podzemí. Přináší nové možnosti vnímání, ale také proměnu prostoru v denní době. Jiří Černický pro stanici Nemocnice Krč ve svém uměleckém návrhu tematicky zohledňuje povahu stanice a svůj umělecký koncept rozděluje do dvou okruhů – lékařství a přírodních věd.
řekl člen poroty a ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha Michal Novotný.
Výběr zaštítila Národní galerie Praha. Záměrem Prahy bylo v porotě upřednostnit hodnotitele s uměleckým přesahem, které zastoupili Michal Novotný, David Vávra, Milena Dopitová a Kurt Gebauer. Výtvarné soutěže budou pokračovat u všech ostatních stanic metra D.
„V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města, ze stanic je cítit rukopis architekta a umělce. S takovou péčí přistupujeme také ke všem stanicím metra D. Nemohli jsme už zasáhnout do architektonické podoby stanice bez zdržení celé stavby, ale díky velkému úsilí mnoha lidí dostanou stanice nové výtvarné ztvárnění navržené špičkovými českými umělci,”
popsal náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Najít s architekty stanic maximum prvků, které mohou dostat novou výtvarnou podobu, a koordinovat postup výběru bylo úkolem architekta a výtvarníka Davida Vávry. Ten se stará také o sjednocenou identitu linky tak, aby bylo po příchodu do každé jednotlivé stanice jasné, na jaké lince se cestující nachází. Stejným způsobem vznikaly i první úseky linek A, B a C v centru Prahy. Ten také podporuje myšlenku toho, že současné umění může vsoupit do veřejného prostoru a tím se Praha posune o krůček svobodné společnosti.
Jiří Černický ke svému návrhu stanice Nemocnice Krč prohlásil, že se snažil zohlednit téma přítomnosti nemocnice.
říká k návrhu stanice Nemocnice Krč.
„Stanice Nádraží Krč se liší od většiny dalších tím, že její nástupiště není v podzemí. To výtvarnému řešení přináší nové možnosti vnímání, ale i problémy s proměnou prostoru v různé denní době i vnímáním uměleckého díla při pohledech na objekt zvenčí i zevnitř do okolí. Je to, ale napínavé a osvěžující,“
řekl Vladimír Kopecký ke svému vítěznému návrhu stanice Nádraží Krč.
řekl Stanislav Kolíbal ke svému vítěznému návrhu stanice Nové Dvory.
Trasa budoucí linky metra D by měla vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice, bude mít 10 stanic a dlouhá by měla být zhruba 10 kilometrů. Metro má být automatizované a bezobslužné, takže nebude potřebovat řidiče. Praha se tak přiblíží nejvyspělejším metropolím světa. Náklady by se měly pohybovat zhruba okolo 72 miliard korun. Podle současných plánů by mohli první cestující linku D využít na konci roku 2027.