Top hledané
Výsledky (0)
Kterým věcem by se měli influenceři na Instagramu raději vyvarovat?

Čím instagramoví influenceři štvou nejvíce Čechů. Vyjádřila se nám i Anna Kadeřávková!

Šárka Peková
26. dubna 2021
+ Přidat na Seznam.cz
6 minut
Anna Kadeřávková

Influencerství je v dnešní době práce jako každá jiná. Respektive podnikání. Influencer je jinými slovy podnikatel, který má určitý vliv na své sledující. Jenže ne vždy se vydá správným směrem, a proto jsme udělali anketu, kde jsme se zeptali Čechů, co jim vadí na instagramových influencerech. Zároveň jsme se pobavili s českou herečkou a influencerkou Annou Kadeřávkovou o dané problematice: Co ji štve nejvíc?

Pohled Anny Kadeřávkové na instagramové influencerství

Známá herečka Anna Kadeřávková je zároveň oblíbenou a zkušenou influencerkou. Na Instagramu má již 320 tisíc sledujících, takže si musí dávat pozor na vše, co na svém účtu zveřejní. Čemu konkrétně se sympatická plavovláska snaží v rámci influencer marketingu vyvarovat?

„Momentálně je to určitě šíření negativity, ať už v jakékoliv formě. Situace, která momentálně je, leze krkem každému. Je podle mě v pořádku se s tím občas svěřit i na sociálních sítích, pokud má někdo potřebu. Já se naopak snažím sdílet například tipy, co se dá během těchto dní dělat, z čeho člověk může mít radost. Pak se také snažím vyvarovat nepřiměřené reklamě, ať už počtem, nebo nesouznění se značkou, která pro můj profil není uvěřitelná,“

řekla Anička naší redakci a zároveň otevřeně přiznala, jaké věci jí její sledující nejvíc vyčítají.

Byt na prodej na Praze 2 - 29 m²
Byt na prodej na Praze 2 - 29 m², Praha 2

„Lidé mi vyčítají hlavně asi tu reklamu, ale to už je dneska skoro takový “trend”, řekla bych. Že kdo si nerejpne nebo nezhejtí, jakoby ani nebyl. Konstruktivní kritiku beru, ale z 99 % jsou to spíše zbytečně urážející výkřiky do tmy. Influencer se reklamou živí, a když je udělaná hezky, nevidím jakýkoliv důvod nebo prostor k negativním ohlasům. Pokud to někomu vadí, vždy z profilu může odejít.“

Otevřít v galerii (6)
Anna Kadeřávková
Anna KadeřávkováZdroj: Foto se souhlasem Anny Kadeřávkové

Půvabná herečka, která mezi naší republikou a Slovenskem často přejíždí kvůli pracovním povinnostem, nám také upřímně sdělila, co ji všeobecně štve na instagramových influencerech.

„Nechci nikoho soudit, jak se říká - každý dělá, jak umí. Ale třeba obecně je velmi neoblíbené, když někdo přijímá velké množství nabídek na reklamu a pak to nestíhá prokládat jinými fotkami, a tak se mu kupí jedna reklama za druhou. Působí to přelétavě, že to člověk dělá jen pro peníze, což tak být třeba nemusí, ale vypadá to nešťastně. Nebo, když jsou spolupráce divné, ve smyslu, že to danému influencerovi nevěřím. Ale v tomto případě to bývá i chyba na straně firem, které si dostatečně výběr influencera nezváží a zvolí špatně. A poslední, ale asi nejdůležitější, je komunikace s fanoušky, tedy lidmi, kteří vás sledují. Pokud jde na to influencer dobře, dokáže si na svém profilu vybudovat fajn komunitu statisíců lidí, a to je úplně skvělé. Samozřejmě to jde i naopak, když svým přístupem a komunikací jdete proto nim, dají vám to pak pěkně sežrat.“

Otevřít v galerii (6)
Reklamy Anny Kadeřávkové působí přirozeně
Reklamy Anny Kadeřávkové působí přirozeně Zdroj: Foto se souhlasem Anny Kadeřávkové

Čím štvou instagramoví influenceři většinu Čechů?

Tato problematika nás zajímá natolik, že jsme kromě oslovení Aničky umístili na sociálních sítích anketu, v níž mohli lidé odpovídat na otázku "Co vás nejvíce štve na instagramových influencerech?" Odpovědi byly různorodé, přesto se některé z nich často opakovaly. Vybrali jsme 7 nejčastějších z nich:

1. Příliš mnoho reklam a slevových kódů

Největším problémem je v očích Čechů příliš mnoho reklam na Instagramu, a to zejména na instastories. Spousta lidí zkrátka vnímá influencery jako chodící reklamní leták, který pro peníze udělá cokoliv. 

„Vadí mi spousta reklam a samé slevové kódy. Dneska jsou fakt všude,“

reagovala mladá žena na naši anketu.

Se slevovými kódy se v poslední době roztrhl pytel a jejich vysvětlení je jednoduché. Firmy si skrze ně snadno udělají přehled o tom, jaký má pro ně dotyčný influencer reálný přínos. Jenže čeho je moc, toho je příliš a tahle „kódománie“ začíná lézt Čechům pěkně na nervy. Otázkou je, jak dlouho budou slevové kódy plnit svůj účel? Tipujeme, že jejich počet využití už není žádná sláva jako dříve, protože s rostoucím počtem jejich efektivita klesá.

2. Neoznačená reklama

Velmi často si lidé stěžují na příspěvky influencerů, u nichž chybí označení reklamy. Spolupráce značek a influencerů je reklama, která se řídí hlavně zákonem č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, ale také zákonem o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. Z toho tedy vyplývá, že by jednoduše měla být veřejně přiznaná, znatelná a správně označená jako #placenepartnerstvi nebo minimálně jako #spoluprace. Skrytá reklama je totiž nelegální a můžou za ni létat pokuty a je jedno, jestli jste dostali za reklamu zaplaceno, nebo „pouze“ dárek.

Otevřít v galerii (6)
Německá influencerka Vreni Frost
Německá influencerka Vreni FrostZdroj: Profimedia.cz

V Česku sice doposud žádný mediálně známý případ influencera, který by byl potrestán za neoznačený sponzorovaný příspěvek, nemáme. Nemusíme však chodit daleko, protože hned v sousedním Německu nedávno padl trest pro blogerku Vreni Frost, beauty a lifestyle influencerku, která má přes přes 53 tisíc sledujících. Dostala pokutu ve výši 178,50 EUR, a to za přidání fotky na Instagramu s produktem, který neoznačila jako sponzorovaný obsah.

3. Propagace a doporučování nevyzkoušených produktů

Poměrně velkým dráždidlem pro lidi v Česku je také doporučování nevyzkoušených produktů. 

„Influenceři propagují všechno jen kvůli spolupráci a nemají to ani vyzkoušené,“

reagovala mladá slečna na náš průzkum.

Uveďme si příklad. Jakmile influencer dostane balík, ihned začne svým sledujícím říkat, že „tyto pro produkty jsou vážně super!“ Působí to prvoplánově a nedůvěřivě. Dalším vzorovým příkladem je produkt, u kterého je nutné pravidelné používání, aby se dostavil efekt, tudíž z logiky věci není možné doporučovat něco, co člověk vyzkoušel párkrát, ne-li jednou.

5. Neupřímnost a lhaní

Otevřít v galerii (6)
Anna Šulcová schytala za účast ve vládní kampani obrovskou kritiku
Anna Šulcová schytala za účast ve vládní kampani obrovskou kritikuZdroj: Profimedia.cz/Show Jana Krause

Velmi často se v odpovědích objevovaly jednoslovné odpovědi jako neupřímnost, přetvářka a faleš. Někteří influenceři opravdu nejsou ke svým fanouškům upřímní a někteří sledující to jednoduše poznají. S neupřímností souvisí také reklamy, které se k dané osobě vůbec nehodí. V tomto případě by si influenceři měli vybírat ty produkty, které opravdu využívají, aby nemuseli nic nepředstírat. Jdou tím ve finále sami proti sobě.

V tomto bodě musíme zmínit i pofidérní soutěže, které občas zavánějí podvodem. Stejně jako se slevovými kódy nás influenceři nešetří ani se soutěžemi, které jsou na každém "instarohu". V tomto případě by si ale měli důkladně prověřit pravost soutěže, aby nebyli vnímáni jako podvodníci. 

6. Namyšlenost a arogance

Otevřít v galerii (6)
Nela Slováková je často kritizovaná za arogantní chování
Nela Slováková je často kritizovaná za arogantní chováníZdroj: Profimedia.cz

Spousta influencerů je podle Čechů namyšlená či arogantní a myslí si, že nemusí chodit do práce jako běžní občané.

„Dnešní influenceři často hodnotí jen čísla na Instagramu a dělají ze sebe velké podnikatele,“

napsal jeden z respondentů v naší anketě.

Je pravda, že někteří influenceři by se opravdu měli vrátit nohama na zem a přemýšlet realisticky, protože stejně jako krása, je i Instagram pomíjivou záležitostí. K tomuto bodu bychom za naši redakci připsali i poznámku, že spousta influencerů má nepřiměřené požadavky a někteří z nich se během plnění spolupráce chovají nezodpovědně, a to je škoda.

6. Špatné chování

V anketě se také objevila kritika chování. Podle Čechů se nekteří influenceři nechovají vhodně a mají na své sledující špatný vliv. Sem můžeme určitě zařadit vulgaritu, vysmívání se druhým či příliš kontroverzní způsob vyjadřování.

„Vadí mi, když se chovají špatně a neuvědomují si, kolik lidí (hlavně dětí) se na ně kouká,"

napsal mladý muž.

Je pravda, že někteří influenceři by se opravdu měli občas zamyslet nad tím, co vypustí do světa a v jaké podobě. Aneb jak se říká dvakrát měř, jednou řež.

7. Mama blogy

Otevřít v galerii (6)
Dominika Kadlecová patří mezi oblíbené influencerské maminky
Dominika Kadlecová patří mezi oblíbené influencerské maminkyZdroj: Foto se souhlasem Dominiky Kadlecové

V odpovědích se také několikrát objevila kritika tzv. „mama blogů“, kterých na Instagramu najdeme požehnané množství. Ne vždy se však šťastné maminky setkají s pochopením druhých. 

„Vadí mi, že se s krásných influencerských stránek stávají samé mama blogy,“

napsala jedna mladá slečna.

V tomto případě by měli mít čeští uživatelé Instagramu větší pochopení, protože rodina je pro mnoho z nás nejdůležitější věcí na světě!

Ať už máte s influencery jakýkoliv problém, s jednou věci se smířit určitě musíte. Influenceři jsou a budou minimálně ještě nějakou dobu v kurzu. Pokud vás ale na nich něco opravdu štve, odstraňte si je ze sledování, nebo jim zkuste napsat zprávu do inboxu. Třeba si to přečtou a zamyslí se nad tím, protože i influenceři často rádi naslouchají svým sledujícím. A na samotný závěr bychom se vás chtěli zeptat, co konkrétně pro vás je to nejhorší na instagramových influencerech? Pokud byste chtěli zmínit něco, co v tomto článku nezaznělo, budeme rádi za zpětnou vazbou...

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze