Hollywoodská filmová studia čelí rozsáhlé stávce. Ke scénáristům, stávkujícím už od května, se přidali také herci. Největší problémy pracovníkům ve filmovém průmyslu způsobuje nový přístup k obsahu streamovacích platforem a nové možnosti, jak ušetřit za herce díky AI. Jedná se o největší stávku od 60. let, která má se současnou situací řadu společných prvků.
Problémy v Hollywoodu začaly už v květnu, kdy do stávky vstoupili filmoví scénáristé. Život jim začaly komplikovat především změny způsobené přesouváním obsahu na streamovací služby, na čemž se podepsalo také období covidových restrikcí. Seriálů sice začalo přibývat, ovšem zásadním způsobem se mění jejich délka.
Zatímco ještě nedávno bylo standardem dvacet dílů pro jednu řadu seriálů, jejich počet začal klesat a v současnosti se pohybuje kolem deseti dílů na jednu řadu. Otázka souvisí i s fenoménem tzv. binge watchingu, kdy především lídr streamovacích služeb Netflix, umožňuje všechny díly shlédnout najednou. V ohrožení jsou tak největší seriálové hity jako Strager Things nebo prequel Hry o trůny, seriál Rod Draka.
V minulém týdnu se ke scénáristům přidala i asociace sdružující herce a další profese SAG-AFTRA zastupující 160 tisíc zaměstnanců filmového průmyslu v Americe. Situace se tak dál vyostřuje, poslední výpad provedly filmová studia, která tvrdí, že nabídla před stávkou navýšit platy o celkovou sumu 1 miliardy dolarů, ovšem zástupci SAG-AFTRA kontrují, že se jedná o nepřesnou interpretaci proběhlých jednání.
Hezký dodatek (pro anglicky mluvící) ke zmíněné stávce. Herci, podobně jako scenáristé před dvěma měsíci, vydali seznam jejich požadavků a finálních protinabídek od AMPTP. Stejně jako u scenáristů vše visí na minimálních přídavcích (peníze) a zárukách (A.I., pracovní doba).
nabídl vhled do oficiálních dokumentů k jednání filmový publicista Václav Rybář. Například hned v prvním bodě jednání jde vidět, že odbory požadovaly navýšení mzdových minim o 11% pro příští rok, zatímco zástupci filmových studií nabídli jen 5%. Představy obou stran se tak rozcházejí hned v základních bodech.
Už teď však škody vzniklé stávkou jsou podstatně vyšší, než uvedené miliarda dolarů. Lidé ve filmovém byznysu podle odhadů přišli už o 3 miliardy dolarů a ušlé zisky se budou ještě zvyšovat. Nicméně do sumy jsou zahrnuté ztráty desetitisíců lidí, kteří pracují v přidružených službách (např. cateringové firmy, taxikáři, maskéři a mnozí další).
Zatímco přesun sledovanosti na streamovací platformy je především trnem v oku scénáristům, herci se cítí v ohrožení využíváním umělé inteligence. Zatímco současné uměle inteligence nejsou schopny připravit dostatečně kvalitní scénář, je díky novým technologiím možné pořídit digitální kopii herce. Ty pak můžou být používány "bezplatně" v dalších filmech, proti čemuž se filmaři bouří. Zejména komparzisté nebo epizodní herci poskytují ve smlouvách svou digitální kopii, čímž producenti za využívání reálných herců ušetří.
Hollywood stojí před první společnou stávkou herců a scénáristů od r.1960. Tu tehdy vedl šéf hereckých odborů Ronald Reagan. Pod jeho vedením stávka dosáhla vzniku dodnes existujícího systému tantiém i zajištění zdravotního pojištění a důchodů pro členy odborů.
uvedl na twitteru amerikanista Jan Beneš z Ostravské univerzity, který v minulosti působil i na univerzitě v Texasu.
Beneš připomíná paralely se současnou situací. I v 60. letech se herci k scenáristům přidali až v době, kdy autoři filmových předloh již nějakou dobu byli ve stávce. Za pozornost stojí, že Reaganův tehdejší úspěch v čele filmařských odborů mu posloužil v jeho úspěšné prezidentské kampani v 80. letech.
Zatímco Ronald Reagan byl neoblomný a stávka přinesla zaměstnancům řadu výhod, jaké důsledky bude mít současná stávka se dnes nedá odhadovat.
Zdroje: cc.cz, seznamzpravy.cz, reuters.com, newscientist.com, reuters.com, twitter.com