Nafty celosvětově ubývá, a tak vědci nelení a snaží se přijít na to, čím palivo jednou nahradit. Výzkumné vzdělávací centrum Unipetrolu představilo biopalivo druhé generace vyrobené z odpadní biomasy. Po Praze se tak proháněla auta poháněná palivem vyrobeným z dřevní štěpky, ale také z pilin, slámy nebo řas.
Pokud už si představujete, jak na chalupě posbíráte listí, špalky a nacpete je do nádrže, vyvedeme vás z omylu. To by bylo až příliš jednoduché. Pokud vás ale zajímá, jak tohle vlastně může vůbec fungovat, proces získání paliva ze dřeva popisuje Jiří Hájek, ředitel vývoje a inovací výzkumného centra Unipetrol.
Ono také, když autem jedoucím na dřevo jedete, tak nemáte nijak zvlášť jiný zážitek. Prostě jedete autem. Akorát je fakt, že necítíte naftu, ale dřevo.
Biopaliva druhé generace se nemusí jen přimíchávat, ale dokáží plně nahradit naftu ve vznětových motorech. Oproti v současnosti využívaným biopalivům navíc nehrozí poškozování motoru. Aby se naplnila jedna průměrná nádrž biopalivem, je přitom třeba až kubík dřevní štěpky.
přirovnal Hájek.
Tím že toto palivo budete moci smíchat s klasickou naftou, nemusíte se bát, že vám někde dojde "šťáva". Poměry budou záviset čistě na uživateli, respektive spíše na těch, kteří budou uvádět tento typ paliva do volného daňového oběhu.
Cena se očekává 0,8 eura za litr, ale reálná hodnota se bude odvíjet od reálných provozních nákladů a ceny suroviny. Ta je momentálně zatím nízká. Do běžného prodeje by se mohl tento druh paliva dostat někdy v druhé polovině příští dekády, tedy v roce 2027.