V roce 2000 vydal známý raper Eminem jednu ze svých nejúspěšnějších písní s názvem Stan. V ní v mrazivých verších postupně odkrývá příběh o fanatickém fanouškovi, který nakonec zabije sám sebe i svou těhotnou přítelkyni, protože mu interpret neodepsal na jeho dopis. Když láska k idolu zajde do absurdní posedlosti, může to mít tragický konec.
„I loved you, Slim, we coulda been together — think about it!“ (citace ze zmíněné písně)
Překlad: „Miluju tě, Slime (přezdívka Eminema, pozn. red.), mohli jsme být spolu – přemýšlej o tom!“
I když si Marshall Bruce Mathers III., jak zní raperovo skutečné jméno, tento příběh vymyslel, odráží v ní skutečný fanouškovský fanatismus, se kterým se globální hvězdy potýkají.
Svět se s příchodem sociálních sítí zásadně změnil. A spolu s ním i vzory, které teenageři obdivují.
Najednou se může stát známým opravdu kdokoliv, a to doslova z dětského pokoje. Stačí k tomu tvořit divácky atraktivní obsah právě na zmíněných sociálních sítích. Hezké fotky z exotické dovolené nebo krátká vtipná videa. To všechno a mnohem více je zaručený lep na pozornost, především mladšího publika, které na sítích tráví významnou část svého volného času.
Jak uvádí statistiky z roku 2023, sociální sítě používá přes 4,74 miliard lidí. To znamená, že svůj profil na alespoň jedné z nich má až 93 % uživatelů internetu. Průměrně na nich trávíme 2,5 hodiny denně. Nejvíce času tam stráví ženy ve věku 16 – 24 let, které po sítích surfují déle jak 3 hodiny každý den. Pokud vám tato data nestačí, za všechno v této statistice hovoří astronomická útrata za reklamy na „sockách“ – přes 268 miliard dolarů.
A tak dnešní mladí lidé vzhlížejí k influencerům (od anglického slova influence – vliv) – tiktokerům, youtuberům nebo instagramovým personám. Ti jim prostřednictvím svých sítí prodávají iluzi dokonalého života, které je v nezkušeném věku snadné uvěřit. A navíc jim jí servírují s další iluzí zahalenou do snůšky nejrůznějších motivačních hesel, kterými jim říkají, že dokonalý život mohou žít všichni – stačí je sledovat a snažit se být jako oni.
Odborníci pro magazín Bussiness Insider zmínili, že dynamika takového vztahu se dá přirovnat ke vztahu mezi šéfem a jeho podřízeným. Jinak řečeno, influenceři mají nad svými sledujícími nezpochybnitelnou moc a spousta z nich by je poslechla na slovo.
Jenom díky tomu, že jsou influenceři na Youtube nebo TikToku, automaticky získávají důvěru. Sledující získá pocit, že daného influencera zná, protože ho vidí na sítích každý den,
vysvětluje Dr. Katherin Williamsová, psycholožka věnující se adolescentům.
Velkou roli v tom hraje také to, že hvězdy sociálních sítí jsou pro své fanoušky dosažitelné – kdokoliv jim jednoduše může na Instagramu poslat zprávu. To se o celebritách v dobách před sociálními sítěmi říct nedá. Před nimi jste ke svým idolům měli velmi omezený přístup. Mohli jste jim většinou maximálně tak napsat dopis a jako Stan z Eminemova songu čekat, až a jestli vůbec vám odpoví.
V roce 2016 došlo v americkém Orlandu ke smutné tragédii, která otřásla nejenom hudebním světem, ale je i nešťastnou ukázkou toho, kam až může zajít fanouškovský fanatismus. Mladičká Christina Grimmiová, vycházející pěvecká hvězda, která se proslavila v televizní show The Voice, tady měla vystoupení se svou kapelou. Bohužel šlo o její poslední koncert.
Po vystoupení následovala autogramiáda se zástupy fanoušků. Ta se jí stala osudnou, protože během ní ji chladnokrevně zastřelil muž jménem Kevin James Loibl – který na koncert přišel jako její fanoušek. Bylo jí teprve 22 let. Loibl ji střelil zrovna v momentě, kdy ho chtěla obejmout. Hned po tom otočil zbraň proti sobě a ukončil i svůj život. Proč ji zabil, přestože jí byl tolik posedlý, nikdo netuší.
Jeho blízký přítel se po incidentu nechal slyšet, že tento fanoušek a vrah v jednom byl zpěvačkou posedlý – celé hodiny a hodiny trávil tím, že sledoval její videa na Youtube a další sociální sítě. Dokonce kvůli ní podstoupil plastickou operaci, nechal si vybělit zuby a zhubnul.
Příběhy se špatným koncem nás ale učí dívat se na věci jinak. Pochopit chyby ve svém jednání nebo v chování okolí, abychom v budoucnu další tragédii zamezili. Tento příběh pro nás může představovat zdvižený ukazováček pro rodiče, aby se zajímali o to, jak jejich děti tráví svůj čas, a to nejenom na internetu. A taky pro influencery, kteří by si měli uvědomovat svůj vliv a nést za něj zodpovědnost.
I když v tuzemsku naštěstí k žádné takové tragédii nikdy nedošlo, v době sociálních médií nejsou ani českým influencerům cizí nejrůznější výhrůžky.
Své o tom ví například youtuber známý jako Sibiřan, kterého nedávno výhružky donutily odhalit svou pravou identitu. Od začátku svého působení na internetu se ukazoval pouze v masce, a tak nebylo známé, jak vůbec vypadá. Založil si na tom celou svou "značku", kdy zahalen odhaluje a poukazuje na kauzy nejen známých českých osobností.
Sibiřanovi se totiž v poslední době množily výhružné zprávy, které mu slibovaly, že odhalí jeho identitu. Z toho důvodu to nakonec udělal on sám a hodně lidem tak překazil jejich plán - vydělat na jeho odhalení.
Zdroj: autorský text, List Verse, Bussiness Insider, Sítě v hrsti, Antiyoutuber.cz