Zá úspěchem Googlu je celá řada kroků, které společnosti umožnily zničit konkurenci v internetovém vyhledávání, operačních systémech mobilních zařízení a především v ziscích z internetové reklamy. Společnost soustavně budovala svůj monopol. Ten se nyní dostal do hledáčku amerických soudů. Podle neoficiálních informací se chystá prodej klíčového nástroje Googlu, vyhledávače Chrome.
Od sofistikovaného algoritmu pro vyhledávání informací na internetu ke gigantické firmě, jejíž značka je považována za tu nejdražší na světě. To je v kostce vývoj Googlu. Svou konkurenci začal zatlačovat do pozadí, když lépe vymyšlený algoritmus vyhledávání Google zvládal prohledávat internetové vody pomocí celých frází. Zatímco konkurence se při víceslovných dotazech do vyhledávačů začala hroutit, Google si rychle vydobyl renomé toho nejlepšího internetového vyhledavače.
Jenže s pozicí technologického lídra se současná nejvýznamnější dceřiná firma amerického Alphabetu, jednoho z lídrů tamějšího akciového trhu, nesmířila. K vyhledávání se přidávaly další vylepšení. Prohlížeč Chrome v současnosti umožňuje cca 60 % všeho pobytu na internetu.
Další zásadní revolucí byla služba AdWorks, která si za reklamní prokliky začala účtovat 5 centů za jeden. Nyní společnost dominuje i internetovému reklamnímu trhu. Zatímco zástupci Googlu tvrdí, že své dominantní postavení na trhu v uvedených disciplínách (a nejen v nich) drží díky technologickému inovátorství a kvalitě služeb, americké soudy si začínají myslet něco jiného.
Jedním ze zásadních bodů budování ilegálního monopolu byly smlouvy, na jejichž základě Google platí miliardy dolarů ročně společnosti Apple Inc., a také dalším výrobcům chytrých zařízení za to, že Chrome zůstane výchozím vyhledávačem v tabletech a chytrých telefonech.
Soudce Amid Mahta dal zapravdu Ministerstvu spravedlnosti, to vede spor se společností Google, a zástupci úřadu mají vymyslet jak monopol rozbít. Podle neoficiálních informací získaných novináři z Bloombergu má vyřešit monopol prodej Chrome následovaný dvěma dalšími kroky.
Od operačního systému Android by se měl oddělit vyhledávač stejně jako obchod Google Play, aby výrobci mobilů měli větší volnost v tom, jaký software budou moci používat a Google jim nenutil kompletní balíček aplikací a služeb. V současnosti se kromě zařízení Applu s vlastním operačním systémem, který ovšem stejně používá vyhledavač Chrome, uživatelé dostávají jen obtížně k jakékoliv alternativě.
"Je to směšné. Google má téměř 90% podíl na celosvětovém trhu vyhledávání bez ohledu na prohlížeč. Applu platí 18 miliard dolarů ročně za to, že je výchozím vyhledávačem v iOS. Pouhým prodejem prohlížeče Chrome jiné společnosti se monopolní postavení vyhledávače Google nezmění. Je to prostě restrukturalizace maskovaná jako antimonopolní opatření,"
komentoval současný vývoj v kauze analytik zaměřený na internetové technologie Brian Tycango na síti X. K efektivnosti je skeptický zejména v zaběhnutí celého řetězce dotovaného miliardami Googlu.
Další otazník visí ještě v možné změně politického kurzu v USA. Dva měsíce před volbami Donald Trump prohlásil, že bude stíhat společnost Google za to, co vnímá jako zaujatost společnosti vůči jeho osobě v prezidentské kampani. O měsíc později však Trump zpochybnil, zda je rozbití společnosti dobrý nápad.
Ministerstvo spravedlnosti bude řídit člověk loajální nově zvolenému prezidentovi a role ministerských úředníků bude zásadní, ti však budou jednat podle Trumpových pokynů, pokud se bude chtít Trump v celé kauze angažovat. Budoucí osud monopolu na internetové vyhledávání, tak stále není zcela jistý.
Zdroje: autorský text, reuters.com, bloomberg.com, x.com, e15.cz