Kolaborace různých značek v oblasti módy jsou již několik let marketingovým trendem číslo jedna. Od té doby si kolaborace oblíbil nejeden módní dům. Co stojí za jejich oblíbeností? Která spojení značek se povedla, a která zas tolik ne? A která spojení značek asi nikdo nečekal?
Pro značky jsou často kolaborace ideálním způsobem, jak ukázat vizuální a kulturní komplexitu zákazníků, a zároveň umožňuje návrhářům komunikovat různé aspekty jejich vize, které se často nemusí ubírat pouze jedním směrem. Důvody každé kolaborace jsou jiné – některé vzdávají hold osobnostem, které jsou se značkami spojeni, pro jiné je důvodem spojení s někým, kdo se zkrátka v něčem vyzná lépe. To byl případ kolaborace mezi Vetements a Alpha Industries.
objasnil ředitel Vetements Guram Gvasalia v rozhovoru pro Vogue, proč si ke spolupráci vybral právě Alpha Industries.
V každém případě by ale pro kolaboraci měl být nějaký důvod a měla by zde proběhnout smysluplná kulturní výměna – jinak jde opravdu jen o zisk.
Ještě před představením kolekce světu v roce 2017 se tahle kolaborace stala jednou z nejdiskutovanějších kolaborací vůbec. Kolekce se začala prodávat ve vybraných pop-up shopech po celém světě, například v Soulu, Paříži, Miami nebo Los Angeles. Supreme patří mezi streetwearové legendy a spojení s ostatními brandy je pro ni naprosto běžnou záležitostí. Když má ale zájem o vytvoření kolekce jeden z nejluxusnějších módních domů světa, je jasné, že ten, kdo si chtěl nějaký kousek z limitované edice pořídit, musel sáhnout hlouběji do kapsy. A kolik jednotlivé kousky stály? Tričko za 390 eur, mikina začínala na 750 eurech a například batoh se nabízel za 2960 eur.
Jedna z nejpovedenějších kolaborací luxusních značek, která spatřila světlo světa na počátku roku 2020. Kolem jejího uvedení na trh kolovalo, jak už to u uvádění nových kolekcí značek bývá, plno zavádějících informací. První z nich bylo, že pár těchto speciálních bot bude stát 22 tisíc liber. To se naštěstí ukázalo jako lež. Skutečná cena byla nakonec o něco přijatelnější, na cenovce nakonec stály 2 tisíce eur. I tak na boty ale opravdu nedosáhl každý, kdo o ně měl zájem – bylo nutné zapsat se do pořadníku v příslušeném obchodě a čekat, až se na vás dostala řada.
Kombinace značek sice nečekaná, ale za to opravdu povedená. Kolekce nesla hybridní logo, kde se v sobě spojily ikonické zelené a červené pruhy reprezentující Gucci a klasické logo North Face. Kolekce byla představena po první vlně koronaviru a vnesla tak čerstvý vzduch do luxusního módního průmyslu, na kterém se celosvětová pandemie výrazně podepsala. V této kolekci nešlo jen o oblečení – značky nabídly stany, batohy a spací pytle.
A pak jsou tady i takové, o kterých člověk zkrátka neví, co si má myslet...
Na přehlídce Vetements v roce 2015 vyrazila na molo modelka v tričku DHL a všem přítomným doslova vyrazila dech. Značka Vetements byla tehdy vycházející hvězdou módního průmyslu. Spolupráce s přepravní společností měla tehdy znamenat další krok proti zavedenému, o což návrhářům Vetements šlo od začátku. A cena? 250 dolarů. I přes relativně vysokou cenu za nepříliš vzhledné tričko šlo o velký úspěch. Stylisti, influenceři i celosvětové hvězdy pomohly tomu, že se z této kolaborace stal hit. Pro DHL šlo o jedinečnou možnost představit se novému publiku.
Opravdu nečekané spojení připravil svým fanouškům oblíbený kreativec a návrhář Virgil Abloh. Limitované kolekce MARKERAD navržená domem s nábytkem Ikea ve spolupráci s ním představila širokou škálu bytových doplňků. Pořídit jste si mohli například koberec připomínající trávu s pro Virgila typickým nápisem v uvozovkách, který tak trochu ironicky říká „wet grass“.
Ikea touto kolekcí cílila hlavně na ty, kteří si chtějí zařídit domov podle posledních módních trendů.
řekl o kolekci sám Virgil.
Pokud jste si mysleli, že není nic horšího než Crocsy, věřte tomu, že je. A to Crocsy na podpatku. Jestli jste tuhle bizarní kolaboraci ještě nezaznamenali, budete asi překvapeni. Většina z nás si je spojí spíše se zahradními pracemi, Balenciaga se ale rozhodla udělat z nich módní hit. Crocsy na podpatku se staly součástí kolekce jaro 2022. Pedstaveny byly v zelené a černé barvě. Není to poprvé, co se Balenciaga pokusila zaexperimentovat a posunout tak tuhle domácí obuv na novou úroveň. Na přehlídce v Paříži v roce 2017 modelky obuly Crocsy na opravdu vysoké platformě, jejichž cena se vyšplhala na 850 dolarů.
Zdroje: GQ.com ,untitled-magazine.com, ssense.com, refresher.cz, theluxuryeditor.com, twitter.com, ikea.com, dhl.com