Slavná kostka spatřila světlo světa 19. května 1974 a nese jméno po svém objeviteli, maďarském sochaři a architektovi Ernö Rubik. Prvotní účel kostky byl, pomoci svých studentům na univerzitě lépe chápat trojrozměrnou vizualizaci, řez krychle. Ernö Rubik si položil otázku, jak mohu pootočit stěnami takových útvarů? Do šesti týdnů měl řešení a patent na sebe nenechal dlouho čekat. Původní název, pod nímž se kostky prodávaly, byl Magická kostka. Rozmach a velký zájem o tento rébus nastal v 70. a 80. letech minulého století.
Nejoblíbenější varianta 3x3x3 má 3 vrstvy a tudíž 26 krychliček. Celá soustava je propojena pohyblivým mechanismem, umožňující kteroukoliv vrstvu pootočit o libovolný celočíselný násobek pravého úhlu. Středy jsou jako jediné z částí nepohyblivé, tzn. zaujímají vůči sobě stále stejnou polohu. Barva středu tím pádem určuje, jaká má být výsledná barva celé stěny obsahující tento střed.
Tajemství správného řešení v sobě nese mnohahodinové trápení, úsilí a přemýšlení. Až nadejde ten spásný okamžik komplexního poskládání, dostaví se luxusní pocit vítězství z pokoření výzvy. Pro vás malá nápověda – skládejte kostku vrstvu po vrstvě "Beginner layer by layer".
Při návrhu kostky Rubik vědomě aplikoval fundamentální principy designu. Zejména směřoval k vytvoření každého kousku tak jednoduše a kompaktně, jak jen to bylo možné. Věřil, že forma je způsobem funkce.
Kromě klasické kostky 3x3x3 se můžeme setkat i s atypickými variantami, jako jsou hranol, jehlan, mnohostěn. Tvůrci tak opustili základní kvádrové řešení a vznikly obměny s názvy Megaminx, Pyraminx, Square 1.
I v českých zemích se můžeme pochlubit patentem na Rubikovu kostku v podobě Square 21 neboli Cube 21. Jejími autory se stali Karel Hršel a Vojtěch Kopský. Je doporučován společností Mensa ČR jako hlavolam rozvíjející prostorovou představivost, kombinatorické dovednosti a logický způsob uvažování.