Hovoříme o době, kdy automobil byl raritou, luxusní záležitostí, kterou nemohl mít každý. A přesto mezi prvními, kdo si ho nejenže pořídil, ale dokonce s ním ujel neuvěřitelných 939 km za sedm dní, byl Čech. Díky tomu, že to byl baron a měl peněz jako želez, mohl si dovolit ho objednat od Carla Benze až z Mannheimu. Tento model je ve stálé sbírce oblíbeného místa mužů všech věkových kategorií, a to v Národním technickém muzeu...
Zajímavé je, že dnes si pod pojmem luxusní vůz představujeme žihadlo, co má pod kapotou minimálně 300 koní. V takovém Ferrari, Porsche nebo Bentley většinou sedí buď bohatý stařec nebo jeho syn. Oba cílí na jedno - na ženské.
To je jeden z rozdílů tehdejší a dnešní doby. Na 19. století měla „Viktorka“ mnoho technických vymožeností, ale pod kapotou skrývala pouze 4 koníčky. Dokonce měla otevřenou karoserii, takže posádku vozu chránila méně než dobové dostavníky tažené koňmi. Nicméně baron musel zvládat náročné ovládání, což neuměl jen tak někdo - byl dokonce prvním, kdo zde udělal řidičské oprávnění.
K lásce mu to ale nepomohlo. Svou cestu. na kterou vyrazil 16. července 1894 z Liberce do Gondorfu u Koblence, absolvoval ve svých 22 letech, ale zasnoubil se až o sedm let později. Možná proto, že na tu šílenou cestu vzal místo ženské, kamaráda Franze Stranského, medika. A místo toho, aby kluci balili ženské, měli co dělat, aby auto udrželi v provozu.
směje se kurátor automobilové sbírky NTM Petr Kožíšek a dodává, že pánové ujeli necelou tisícovku kilometrů za 69 hodin jízdního času průměrnou rychlostí 13,6 kilometrů za hodinu! Dost času okukovat ostatní řidiče, v tomto případě řidičky v jiných automobilech. Jenže pozor. Zajímavostí je, že za celý týden nepotkali jediný další vůz.
Zatímco všechny možné závodní vozy nebo prostě jen ty nablýskané s hodně koňmi, které se dokážou rozjet z nuly na sto za pár vteřin, mají hodnotu, třeba pár milionů, tento vůz, který přežil Němce i komunisty, hodnotu vyčíslitelnou nemá. Minimálně si na to nikdo netroufne. Počet těchto luxusních kousků se ale odhaduje do deseti na celém světě.