Krizová situace kolem koronaviru rozdávala tvrdé rány, ale také vytvářela hvězdné příležitosti. A několik startupů toho dokázalo velmi dobře využít. Jinde zase sčítají škody nebo dokonce bojují o přežití. Přinášíme přehled vítězů a poražených mezi českými startupy.
Karanténa a další opaření kvůli šíření koronaviru se začínají postupně rozvolňovat a startupy sčítají škody. Už nyní je jasné, že tvrdý zásah dostaly hlavně startupy z oblastí travelu, gastronomie nebo investic. Naproti tomu oblasti prodeje potravin a léků, logistiky a gamingu se těší masovému nárůstu poptávky. Vybrali jsme vítěze i poražené koronavirového řádění.
To, co během koronaviru předváděl internetový supermarket Rohlík, je neuvěřitelné. A nepochybně se to zapíše do učebnic podnikání. Po vyhlášení karantény v Česku se několikanásobně zvýšil zájem o doručování potravin a drogerie až domů a Rohlík musel během několika dnů výrazně navýšit kapacity ve skladech i v rozvozu. Velmi dobře se potýkal také s náporem lidí – web byl většinu času dostupný. Vše se podařilo a díky tomu tržby několikanásobně vyletěly nahoru.
Zakladatel Tomáš Čupr během pár dnů také spustit úplně nový e-shop „Suchý Rohlík“, který po celém Česku rozvážel trvanlivé zboží. A koronavirus využil také k urychlení expanze do zahraničí. Zkrátka pokud se někdo chopil příležitosti, byl to právě Rohlík. A díky tomu, že v krizi obstál, je ve velmi dobré pozici, aby si nyní mohl říct investorům o miliardy na další expanzi.
V případě startupu DoDo se dá hovořit dobrém odhadu i načasování. Donedávna prakticky neznámá firma, která zajišťuje rozvoz v rámci takzvané „last mile delivery“ (doručování v poslední míli), zažila v době karantény neuvěřitelný rozvoj. Své kapacity totiž nabídla napříč trhem – využívali je prodejci jako Rohlík, Tesco, Nespresso či Rituals. A díky tomu startup meziročně vyrostl o 300 procent.
Nyní bude zajímavé sledovat, jak si DoDo poradí v dalších měsících a jestli po uvolnění situace nepřijde prudký pád. Zatím to ale vypadá, že stále více lidí si zvyká na doručování věcí nejen z internetových obchodů, ale využívá tyto služby také k přepravě věcí. A to je šance k tomu, aby startup dále expandoval. Pro investory skvělá příležitost.
Nejen nad Evropou, ale prakticky po celém světě dramaticky poklesl letecký provoz. Státy omezily možnosti cestování, aerolinky rušily lety a třeba pražské letiště odbavilo za duben jen pár tisícovek cestujících. Pro startup Kiwi, který hledá a prodává letenky, to bylo tvrdé přistání. V uplynulém roce byl totální hvězdou, získal rekordní investici a jeho hodnota byla oceňována v řádech miliard. Jenže pak přišel šok a Kiwi během pár dnů přišlo prakticky o všechny příjmy.
I zakladatel startupu Oliver Dlouhý přiznává, že potrvá několik let, než se trh vzpamatuje. Podle něj zkrachují desítky aerolinek a nikdo zatím netuší, jak rychle se lidé k cestování letadlem vrátí. Zatím to vypadá, že Kiwi přežije, ale jeho bleskový rozvoj se zbrzdí a investoři budou sčítat miliardové ztráty. Rozhodně jde o jeden z nejvíce zasažených startupů.
Tento začínající a ambiciózní startup se rozjel teprve nedávno a zaměřil se na zprostředkovávání práce a brigád v gastronomii. Mělo jít o jakési tržiště číšníků, kuchařů a dalších pracovníků, ze kterých by si restaurace nebo hospody vybíraly, kdyby jim někdo chyběl. Letošní rok měl být pro Grason zlomový a čekala se velká expanze. Ale úplně zavření restaurací zasadilo zakladatelům takřka smrtící úder.
Grason proto během koronaviru zcela překopal strategii a prakticky přes noc začal zprostředkovávat pracovníky nejen restauracím, ale i obchodům, skladům a mnoha dalším firmám. Je ale otázkou, jestli to bude stačit. Pokud se tento startup, koronavirem sražený do kolen, vzpamatuje, může to být velmi atraktivní příležitost pro rizikové investory.
Toto byl čistý zásah, který v Airbnb určitě nečekali. Už poslední roky v mnoha městech startup bojoval se zpřísňováním podmínek krátkodobého pronajímání bytů, a pak přišlo období, kdy se cestování ze dne na den zastavilo. I když to Airbnb veřejně nepřiznává, propad příjmů musí být ohromný. Zatím navíc není jisté, kdy se cestování alespoň částečně obnoví a jak silná bude letošní sezóna.
Je téměř jisté, že Airbnb krizi přežije, ale bude to pro ni tvrdý zásah. Ostatně už nyní firma oznámila, že propustí 1900 zaměstnanců, tedy celou čtvrtinu celkové pracovní síly. V březnu také úplně utnula všechny marketingové aktivity (ty jsou v řádech stovek milionů dolarů) a zakladatelé v příštích šesti měsících nebudou pobírat žádný plat.