Obří skladová centra vzbuzují silné emoce. Opakovaně slyšíme, že se z Česka stává "překladiště Evropy", místo, kde zemědělskou půdu postupně nahrazují především a pouze nevzhledné šedivé krabice. Logistika patří ale zároveň k těm oblastem podnikání, do nichž se u nás v posledních letech investují desítky miliard korun.
Proti výstavbám centrálních skladů se mnohdy staví okolní obce, ale i odpovědné instituce. Ti všichni nejčastěji argumentují tím, že logistické haly s sebou přináší devastaci místní půdy. O tom, že jí není zrovna málo, svědčí fakt, že velká část těchto areál zabírá plochu hned několika fotbalových hřišť najednou.
Jedním z největších je distribuční centrum Amazonu, které najdeme mezi Prahou a Kladnem. To je velké jako zhruba 13 takových hřišť. Ještě rozsáhlejší areál je v Úžicích u dálnice D8 vedoucí do Německa. Jeho plocha zabírá okolo 30 fotbalových hřišť. Právě střední Čechy, které obsluhují hlavní město, patří k regionům s největší plochou logistických center. Míst, kde by se dalo ještě stavět, už ale tolik není, jak přiznává také jeden z developerů, který nedávno jeden takový park otevřel ve Stochově.
"V okolí Prahy jde o jednu z posledních možností výstavby v takovém rozsahu,"
uvedl k tomu Daniel Kubizňák, šéf pronájmů a developmentu společnosti P3.
V samotné metropoli je pak jedním z největších areálů park v Jirnech, který nabízí plochu téměř 350 000 metrů čtverečních. Celkové číslo je však ještě mnohem větší. Dohromady je totiž u nás přes 8 milionů metrů čtverečních průmyslových ploch.
Největší hráči
S tím, jak se počet a velikost skladových projektů v Česku rozšiřuje, rostou také finančních obraty a zisky developerů, kteří haly staví. Například společnost CTP Group, jež patří k těm největším, zvýšila v letošním prvním čtvrtletí svůj čistý příjem na zhruba 2,5 miliardy korun. V meziročním srovnání obchodníkům pronajala hned o 116 procent více své skladové plochy.
Luxusní vila 5+kk na pronájem, Praha západ, Okolí Prahy
Zobrazit nemovitost
Mezi největšími logistickými firmami, jež v Evropě podnikají, jsou především poštovní, kurýrní a rejdařské společnosti a dále pak železniční dopravci. Ukazuje to alespoň žebříček Top 100 logistických firem sestavený výzkumnou organizací Fraunhofer Center for Applied Research on Supply Chain Services SCS. Řada z nich přitom působí rovněž u nás. Nejsilnější z nich je podle výše svých tržeb skupina Deutsche Post DHL. Abychom si udělali představu, o jak velký kolos se jedná, tržby této firmy dosahují každoročně až okolo 400 miliard korun. Vedle Deutsche Post DHL jsou dalšími silnými hráči především Deutsche Bahn a rejdařský Maersk.
Za vše může koronavirus
Na ekonomických výsledcích uvedených společností se v posledních měsících výrazně podepsala také koronavirová pandemie, která umocnila rozmach elektronického obchodování. Právě pandemie podle 36 procent respondentů výzkumu České logistické asociace tvrdí, že nejsilnější hráči na trhu dále posílí a zejména díky své technologické vyspělosti a finanční stabilitě vyjdou z krize silnější, než když do ní vstupovali. Krize a s ní související změny trhu naopak nejvíce postihnou provoz zejména malých a středně velkých společností s národní či místní působností. Myslí si to téměř dvě třetiny odborníků.
Většina z nich, plných 82 procent, očekává podle analýzy asociace další růst tohoto oboru především v oblasti, která se zaměřuje na zboží běžné spotřeby. K tomu, i když zatím pouze okrajově, samotné prostory jednotlivých skladů. Jak větší, tak menší obchodníci tak mohou nabízet svůj sortiment přímo v areálech, aniž by v nich tak museli mít jinak velké skladové zásoby, které pro ně jinak představují značnou ekonomickou zátěž. Příkladem uvedené cesty je třeba Alza a Mall. Česká pošta připravuje model přeměny v moderní logistickou firmu. Investovat do něho plánuje až zhruba 7 miliard korun.
Logistice pomáhají velké přepravní firmy
Listovní zásilky, jež klesají každý rok v průměru o 10 procent, nahrazuje elektronická forma komunikace. České pošta se chce proto přeměnit částečně z přepravní do logistické společnosti. Investovat hodlá především do balíkového trhu, který roste každoročně více než 10procentním tempem.
„Česká pošta musí obchodně tohoto trendu využít. Cílem je navýšení tržního podílu v oblasti balíků na 40 % a dosažení hranice 60 milionů přepravených balíků v roce 2022,“
uvedl ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl.
Jinou cestou jde Simona Kijonková. Její Zásilkovna poskytuje na trhu sdílené doručení prostřednictvím tisícovek výdejních míst, které najdete po celé republice. V červnu ale současně ohlásila, že spouští vlastní doručení na adresu. Zapojena do ní bude mikrodep. Důvodem, proč k uvedenému rozhodnutí došlo, byl loňský nástup koronavirové pandemie.
„Klíčovým momentem, kdy jsme se rozhodli obměnit náš byznys model a doplnit další produkt doručení na adresu byl březen loňského roku. Tehdy dramatickým způsobem vzrostl počet přepravovaných zásilek k zákazníkům na adresy domů. Zároveň nám ale naši externí partneři, kteří pro nás službu provozovali, omezili množství zásilek, které nám za den mohli přepravit. Věděli jsme, že se do takové situace můžeme dostávat opakovaně v dalších pandemických vlnách a pokud to zásadně nezměníme, není z toho úniku,“
řekla LP- Life Simona Kijonková.
Skladový byznys roste. To je neoddiskutovatelné. Jeho další vývoj bude záviset jednak na tom, zda a jak rychle se pro něj podaří připravit nové areály, tak na skutečnosti, do jaké míry se v něm využijí nové postupy a technologie. Současně se očekává, že se dále zvýší význam těch největších hráčů na trhu.
„Logistika tvoří tepny výrobních společností a lidského bytí! Vždyť bez ní by nebylo ráno na stole čerstvé pečivo, ženy by nedostávaly v zimě kytice rozkvetlých květin, potřebným by neproudila humanitární pomoc od těch, kteří se narodili do bohatších poměrů. Změnu očekávám spíše v chování těch, kteří logistické služby využívají. I menší zákazníci budou hledat společnosti, které jim nad rámec převozu zboží z bodu A do bodu B nabídnou opravdu plný servis včetně nabídky sledování a například sdružení pár jeho zásilek do větší a tím efektivnější, levnější a „zelenější“ formu přepravy,“
předvídá další vývoj Lucie Brklová ze společnosti Kiekert CS.
Zdroje: Ihned.cz,Businessinfo.cz, Czech-logistics.eu, vlastní dotazování
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.